Organizatorzy: Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach i Okręg Świętokrzyski ZPAF
Patronaty: Związek Polskich Artystów Fotografików i Fotoklub RP Stowarzyszenie Twórców
Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Galeria Górna, ul. Kapitulna 2
Wernisaż wystawy w sobotę 19 listopada o godz. 17:00, ekspozycja do 31 grudnia 2016
Kuratorzy: Stanisława Zacharko-Łagowska, Krzysztof Zając
W Galerii Górnej Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach roku została otwarta pokonkursowa wystawa XVII Międzynarodowego Biennale Krajobrazu DEFINICJA PRZESTRZENI / SPACE DEFINITION 2016.
Uroczystość otwarcia wystawy rozpoczęła się od ceremonii wręczenia nagród i medali laureatom konkursu. Jury XVII Międzynarodowego Biennale Krajobrazu DEFINICJA PRZESTRZENI / SPACE DEFINITION 2016 w składzie:
* Tadeusz Rolke – przewodniczący – artysta fotografik, członek ZPAF,
klasyk polskiego fotoreportażu i fotografii humanistycznej
* Zbigniew Wichłacz – artysta fotografik, członek ZPAF, operator filmowy,
Dziekan Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi
* Andrzej Zygmuntowicz – artysta fotografik, członek ZPAF, wykładowca na UW
i w Collegium Civitas, przewodniczący Rady Artystycznej ZPAF
* Stanisława Zacharko-Łagowska - historyk i krytyk sztuki, artysta fotografik, członek ZPAF,
dyrektor BWA w Kielcach
* Krzysztof Zając – artysta fotografik, prezes Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF,
członek Fotoklubu RP Stowarzyszenie Twórców (AFRP), EFIAP
przyznało następujące nagrody:
* Nagroda I Stopnia Prezydenta Miasta Kielce - Jan Zych, za pracę Lato
* Nagroda II Stopnia Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach - Zbigniew Podsiadło, za pracę Sklep Polska
* Nagroda III Stopnia Wodociągów Kieleckich - Anna B. Gregorczyk, za pracę Archinomie I
* Nagroda BWA w Kielcach dla filmu wideo - Marek Stańczyk, za pracę Kolekcjoner pejzażu
* Złoty Medal Fotoklubu RP Stowarzyszenie Twórców - Andrzej Gontarz, za pracę Mój kawałek nieba
* Srebrny Medal Fotoklubu RP Stowarzyszenie Twórców - Magdalena Chudzik, za pracę Dwa światy
* Brązowy Medal Fotoklubu RP Stowarzyszenie Twórców - Piotr Kaleta, za pracę Między ziemią a niebem
* Medal Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF - Anna Marcinkiewicz, za pracę Via Dolorosa
* Medal Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF - Katarzyna Piądłowska, za pracę bez tytułu
* Medal Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF - Monika Chrabąszcz-Tarkowska, za pracę Way
* Nagroda ZPAF dla młodego twórcy - rok Studium Fotografii ZPAF - Dominik Tkaczyk, za pracę Harmonia
Do wystawy zakwalifikowało prace autorów: Zuzanna Banasińska, Anna Barańska, Kamil Baś, Robert Baś, Jerzy Bednarski, Witold Bianga, Adam Biernat, Krystyna Bondzińska, Paweł Borkowski, Mikołaj Bosch, Wolfgang Brenner (Niemcy), Krzysztof Browko, Piotr Bułanow, Monika Chrabąszcz, Magdalena Chudzik, Łukasz Cyrus, Artur Czarnecki, Dariusz Fijoł, Tomasz Gałązka, Irena Gałuszka, Iwetta Gintowt-Paprocka, Bogdan Głowacki, Andrzej Gontarz, Julia Goska, Anna B. Gregorczyk, Piotr Grochala, Natalia Grochulska, Damian Grodowski, Tomasz Grzyb, Aleksandra Iwańczak, Anna Jakubowska, Jarosław Jasiński, Jan Jaskuła, Piotr Kaleta, Kinga Kardynał, Rafał Korban, Jarosław Korbiński, Leszek Kowalski, Przemysław Kruk, Marta Leśniakowska, Piotr Lisowski, Andrzej Łada, Izabela Łazarczyk-Kaczmarek, Małgorzata Tina Madej, Anna Marcinkiewicz, Jan Matacz, Jola Mazur, Mateusz Mazur, Arkadiusz Miaśkiewicz, Krzysztof Muskalski, Piotr Myszczyński, Tomasz Okoniewski, Patrycja Orłowska, Stanisław Orłowski, Patrycja Pająk, Katarzyna Piądłowska, Bożena Pochopień, Zbigniew Podsiadło, Łukasz Resiak, Kacper Spek, Piotr Spek, Marek Stańczyk, Christine Steuernagel (Niemcy), Krzysztof Strzoda, Brunon Szczapiński, Konrad Szuszkiewicz, Dominik Tkaczyk, Rafał Urbański, Dagmar Venus (Niemcy), Wojciech Walkiewicz, Marta Wapiennik, Włodzimierz Wilamowski, Marek Zakrzewski, Marek Zambrzycki, Jan Zych.
Słowo „definicja”, w nazwie Międzynarodowego Biennale Krajobrazu DEFINICJA PRZESTRZENI, nie zostało użyte przypadkowo. Odsyła do skojarzenia ze sformułowaniem zwięzłym, określającym trafnie i precyzyjnie istotę danego zjawiska, sformułowaniem konstruowanym z najbardziej niezbędnych słów lub elementów, spójnym i logicznym, zarówno w treści jak i formie.
Tylko do skojarzenia: bo tytułowa „przestrzeń”, ta, której interpretację rozwija wstęp do regulaminu konkursu [*1], jest zjawiskiem głęboko osobistym, nieoczywistym, niejednoznacznym, subiektywnym i formalnie zmiennym, a co za tym idzie – definiowalnym tylko intuicyjnie i emocjonalnie.
Jednak sam akt fotograficznego przekształcenia przestrzeni: jej wybranego rzeczywistego, trójwymiarowego fragmentu w płaską, ograniczoną rozpiętością kadru kalkę odbitki, jest aktem twórczym – zwłaszcza jeśli wykonywany jest świadomie i z rozmysłem. Dlatego też powstałe w wyniku tego aktu fotograficzne obrazy podlegają ocenom według podobnych kryteriów co dzieła sztuki. Podstawowe z nich to
– jak i w definicji – spójność treści i wyrażającej ją formy. Za nimi idą: oryginalność myśli, idei, ładunek emocjonalny, atrakcyjność wizualna i adekwatność użycia odpowiednich – w tym wypadku fotograficznych – środków wyrazu.
Takimi też kryteriami – i w podobnej hierarchii ważności – kierowali się jurorzy XVII edycji konkursu DEFINICJA PRZESTRZENI. W trudnym zadaniu wyłonienia najbardziej celnych fotograficznych „definicji”, będących zarazem atrakcyjnymi i indywidualnymi interpretacjami przestrzeni, nie pomagało – wynikające z ograniczonych rozmiarów galerii – założenie zredukowania ilości prac do około setki. W rezultacie długich rozważań i uważnego rozpatrywania każdej pracy z osobna, zakwalifikowane do wystawy zostały 93 fotografie i 3 filmy video, a w trakcie gorącej dyskusji wybranych zostało 11 laureatów nagród i wyróżnień.
[*1] XVII Międzynarodowe Biennale Krajobrazu DEFINICJA PRZESTRZENI / SPACE - DEFINITION nawiązuje do tradycji fotografii krajobrazowej Kieleckiej Szkoły Krajobrazu i poprzednich edycji Biennale Krajobrazu Polskiego, lecz – uwzględniając gwałtowność zmian nowoczesnego świata – poszerza zakres tematyczny prac również o inne, poza klasycznym krajobrazem i naturą, przestrzenie, w których funkcjonuje współczesny człowiek. To przestrzenie: miejska, industrialna oraz prywatna, osobista. Celem Organizatorów jest integracja tych artystów fotografików, którzy w swojej twórczości podejmują próby twórczego zdefiniowania takich przestrzeni, oraz szeroka konfrontacja ich dzieł na wystawie pokonkursowej i w wydawnictwie jej towarzyszącym. Międzynarodowy wymiar Biennale pozwala gromadzić prace z różnych stron świata i pokazać jego obraz przefiltrowany poprzez indywidualne spojrzenia artystów fotografików. W obszarze zdecydowanie fotograficznego charakteru Biennale stworzyliśmy również kategorię video art – dla tych, którzy pełniej wypowiadają się poprzez ruchome obrazy. Razem stwórzmy panoramę przenikających się krajobrazów natury i kultury, określających przestrzeń naszej współczesnej rzeczywistości – tej, w której wspólnie żyjemy!
Nagrodą I stopnia Prezydenta Miasta Kielce została uhonorowana fotografia Jana Zycha pt. Lato, przedstawiająca rozległą, rozsłonecznioną przestrzeń nadmorskiej plaży, z żółtym klinem wydm, wyciągniętych w kierunku odległego błękitnego horyzontu, na tle których ostro rysują się barwne grupki wypoczywających ludzi. Emanuje z niej atmosfera spokoju beztroskiego wypoczynku a także wizualne ciepło złota rozgrzanego piasku i zbrązowiałych ciał. Inną „definicję” przestrzeni przedstawił Zbigniew Podsiadło w pracy pt. Sklep Polska, która zdobyła Nagrodę II stopnia. To czarno-białe zdjęcie sennej, małomiasteczkowej pustej uliczki, z budynkiem małego sklepiku na rogu, ozdobionym dużym szyldem z dumnym napisem „Sklep Polska”. Bolesna brzydota tego miejsca, nasączona marazmem i beznadzieją, uzupełniona takim, niezamierzenie karykaturalnym przejawem patriotyzmu, odsłania nie tylko charakter przestrzeni polskiej prowincjonalnej rzeczywistości – także mentalność i sposób myślenia wielu jej mieszkańców. Nagroda III stopnia przypadła fotografii Anny B. Gregorczyk zatytułowanej Archinomie I
– to starannie przemyślana i pięknie skomponowana praca łącząca w efektowny plastycznie sposób dwie przestrzenie, w których funkcjonuje człowiek: natury i kultury. Wśród skromnie reprezentowanych filmów wideo (5 prac) najwyżej zostało ocenione dzieło Marka Stańczyka pt. Kolekcjoner pejzażu. Kolejne wyróżnione prace – uhonorowane trzema medalami Fotoklubu RP i trzema Świętokrzyskiego Okręgu ZPAF – kolejno pokazują niezwykle piękne: przestrzeń ponad chmurami, zobaczoną z motolotni przez Andrzeja Gontarza, zachwycający moment świtu, z diagonalnie przecinającym kompozycję kadru cieniem mostu nad wodą i wyfruwającym z niego ptakiem, uchwycony przez Magdę Chudzik oraz nasycone emocjami, ekspresyjnym światłem i masą tańczących młodych ludzi koncertowe zdjęcie Piotra Kalety. I bardziej enigmatyczne przestrzenie: żarliwej wiary i duchowego przeżycia w Via Dolorosa Anny Marcinkiewicz, skojarzeń ze stereotypami ukształtowanymi przez wszechobecne komiksy, dowcipnie spuentowaną przez Katarzynę Piądłowską, oraz przestrzeń ciszy, niemal mistycznego światła i spokojnej codzienności, w oszczędnej Way Moniki Chrabąszcz-Tarkowskiej. Uznanie w oczach jury uzyskała także Harmonia – minimalistyczna – płaska, świetnie skomponowana praca Dominika Tkaczyka – laureata nagrody dla młodego twórcy. Dla pozostałych fotografii, wybranych spośród tak wielu innych – niejednokrotnie także bardzo ciekawych – wyróżnieniem jest udział w tej znakomitej wystawie, publikacja w katalogu i możliwość poddania się pod osąd publiczności. Który na pewno niejednokrotnie będzie się różnił od werdyktu jury… Bo w obszarze tej bogatej prezentacji, zawierającej pełnię różnorodności oryginalnych rozwiązań konkursowego problemu, każdy ma szansę spotkać swoją własną, bliską jego wrażliwości przestrzeń – już zdefiniowaną przez znakomitego artystę.
Stanisława Zacharko-Łagowska
Refleksje pokonkursowe Jurorów i więcej prac z wystawy znajdują się w wydanym
katalogu XVII Międzynarodowego Biennale Krajobrazu - Definicja przestrzeni 2016
- kliknij w obrazek poniżej, by go zobaczyć lub pobrać w formie pdf