Galeria Katowice, Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski, ul. Św. Jana 10 (II piętro)
Organizator konkursu: Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie
Wernisaż w środę 2 sierpnia o godz 18:30, ekspozycja do 25 sierpnia 2017
Wystawę można oglądać w środy, czwartki i piątki w godzinach od 17:00 do 20:00
O CYBERFOTO
Historia konkursu sięga roku 1997, kiedy to po raz pierwszy w jakże szacownej Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie zaprezentowaliśmy zaledwie kilkanaście prac, kilku można powiedzieć twórców-pionierów cyfrowych obrazów. Dzisiaj są to uznani artyści w twórczości których, technologia cyfrowa odgrywa podstawową rolę.
Wspomnę tutaj przede wszystkim Jana Berdaka z Opola (pierwszego zwycięzcę Cyberfoto), Piotra Zabłockiego z Gdańska i Algimantasa Kalvaitisa z Litwy, uczestników pierwszej edycji CYBERFOTO. Artyści ci, jako jedni z pierwszych, świadomie posługiwali się technologią cyfrową, intuicyjnie przeczuwając możliwości twórczej kreacji, jakimi nasycona jest digitalizacja obrazu fotograficznego. Wpisali się oni w historię pierwszej edycji konkursu.
Z ponad tysiąca autorów, którzy uczestniczyli w konkursach CYBERFOTO koniecznie trzeba wymienić takich artystów jak: Ryszard Czernow, Ewa Przytuła, nieżyjący już niestety, Marek Eligiusz Janicki, Piotr Rosiński, Jacek Szczerbaniewicz, Marcin Giba, Krystyna Andryszkiewicz i Edyta Pilichowska,
a z pośród twórców zagranicznych najbardziej zaznaczyli swoją obecność: Evaldas Ivanauskas z Litwy, Sergey Kharlamov z Ukrainy czy wspomniany już wcześniej, Algimantas Kalvaitis.
Twórczość wymienionych artystów najbardziej oscyluje w kierunku idei artystycznej CYBERFOTO. Staraliśmy się zawsze nagradzać prace tchnące nieprzeciętną wyobraźnią a jednocześnie posiadające filozoficzno-melancholijny podtekst, prace w których widać intelektualną zabawę z wirtualną rzeczywistością, generując nowatorstwo nowych przestrzeni sztuki. Iluzyjna metafizyka filozofii bytu bijąca z tych fotografii tworzyła i pewnie tworzyć będzie siłę napędową dalszych edycji konkursu.
Jestem przekonany, że nagradzając te prace udało się wypracować, pewną specyficzną niszowość założeń konkursu, polegającą na gloryfikacji transcendentalnej wyobraźni, skutecznie opierającej się komercyjnym potrzebom kulturowym współczesnego społeczeństwa. W założeniach ideowych konkursu, staraliśmy się także akcentować wytworzoną aktualnie, dominacje wizualności, opartą na obrazach technicznych, jako wartość artystyczną i kulturową.
Więcej o wynikach tegorocznej edycji Cyberfoto pisaliśmy w naszym kwietniowym newsie