Galeria Obok ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż w środę 20 lipca o godz. 19:00, ekspozycja do 4 września 2016
Otwarcie uświetni koncert. Kurator galerii: Anna Wolska
Eugeniusz Helbert - „21 kartek… z kajecika…”
Najprostszym określeniem nurtów fotograficznych jest ich podział na te, które związane są z kreacją i te, które wiążą się zapisem dokumentalnym.
W wypadku prac prezentowanych w Galerii myślę, że widzowie nie powinni mieć problemu z rozpoznaniem gatunku, ale czy na pewno? Autor - Eugeniusz Helbert, przez blisko pół wieku pracował jako fotograf prasowy, wychowując i ucząc kolejne pokolenia fotografów, dlatego tym bardziej zadziwia mnie u niego, ta niesamowita wrażliwość, delikatność i pewna magia, którą prezentuje na swoich zdjęciach. Z rozmowy z autorem, wiem, że podobne fotografie wykonywał na początku swojej artystycznej ścieżki, będąc później zmuszonym przez życie do realizacji kompletnie odmiennych fotografii.
To pokazuje, jak pierwotna, ukryta czasem w człowieku wrażliwość, zmysł plastyczny może oprzeć się rygorom narzuconego warsztatu. Cykl zdjęć „z kajeciku”, to praktycznie pojedyncze realizacje, nie powiązane ze sobą przyczyną, czy skutkiem, w charakterze bardziej przypominające pracę rysownika, czy może nawet poety, który na zasadzie asocjacji z otoczeniem przekłada wizję otaczającego świata, na swój świat wewnętrzny.
To co więc widzimy na zdjęciach, to emanacja tego świata, ukazanego - w tym wypadku - dzięki aparatowi fotograficznemu. Nie jest więc to tylko czysta kreacja, czy ucieczka w wartości plastyczne. Mam nieodparte wrażenie oglądając prace autora, że otoczenie, jest tyko pretekstem, do snucia opowieści z pogranicza podświadomości, pomiędzy jawą, wizją, a przeczuciem i każda z tych prac, wymaga odrębnego rozkodowania. Na wystawie widzimy więc ujęcia bardziej symboliczne, nastrojowe, mroczne, czy urzekające w swej prostocie. I tak jak w kajeciku powstają frazy wiersza, tak autor tworzy swoje realizacje na poziomie narzędzia jakim jest aparat, jego optyka i możliwości związane z ustawieniem czasu i przesłony.
Myślę, że mój odbiór prac autora jest zgodny z tym co napisała o nim jego córka:
"Nieszablonowo podchodzi do otaczającego go świata. Nie lubi mówić o sobie i swojej pracy. Uważa, że zdjęcia powinny mówić same za siebie. ”
Kurator Anna Wolska
Eugeniusz Helbert - fotograf prasowy, dydaktyk, aktualnie związany z Muzeum Azji i Pacyfiku.
Jest Członkiem Fotoklubu RP, Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz Związku Zawodowego Twórców Kultury. Jego ostatnie wystawy to m. in: "Małe ojczyzny" - galeria SDP Warszawa, ”Warszawa z kajeciku" - Podcienia ratusza miejskiego w Warszawie, ”Małe Ojczyzny II" - Kazimierz Dolny.
Wernisaż uświetni koncert Mai Helbert.pt. „Itinerant” autorstwa Toru Takemitsu
- jednego z najbardziej znaczących kompozytorów japońskich. W swoich utworach łączył on elementy kultury zachodniej i wschodniej. Za swoją twórczość wyróżniony międzynarodowymi laurami.
"Itinerant" jest swoistego rodzaju hommagem dla Isamu Noguchi - architekta i przyjaciela kompozytora. Isamu Noguchi był znanym amerykańskim artystą, projektantem i architektem krajobrazu japońskiego pochodzenia. Zajmował się projektowaniem parków, placów zabaw i ogrodów, do których zawsze włączał rzeźby. Artysta konsekwentnie posługiwał się tylko prostymi formami, minimalizował użycie koloru czy środków wyrazu, tworzył formy abstrakcyjne, w których każdy może dopatrzyć się własnych znaczeń. Dzieło dźwiękami opisuje formy architektoniczne Isamu Noguchi, i wizją Toru Takemitsu na temat prac architekta. Jest hołdem dla prostoty form i wyrazowości jaką posiadają dzieła artysty.