Wystawa zwycięzcy Slideluck Warsaw I - w ramach 2 edycji Warsaw Photo Days 2014
Galeria Obok ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż w sobotę 25 października o godz. 19:00, ekspozycja do 23 listopada 2014
Kurator wystawy: Katarzyna Majak
„Nie zrobię z Poznania Nowego Jorku”
Skrywana rzeczywistość Michała Adamskiego to tworzona od 2011 roku próba odnalezienia prawdziwej tożsamości własnego miasta. Jak przyznaje artysta, Poznań nie tylko nie jest dla niego Nowym Jorkiem, nie jest również po prostu szacownym, mieszczańskim Poznaniem z bogatą i chwalebną tradycją oraz teraźniejszością pełną zaradnej przedsiębiorczości. Pod tą zewnętrzną powłoką Adamski poszukuje obrazów ujawniających cienie zaludniające indywidualną i zbiorową podświadomość swoich współmieszkańców.
Intencją autora jest zrywanie masek, lub raczej utrwalanie momentów i zjawisk, kiedy te maski opadają, ukazując niepokojącą pustkę zamiast twarzy. Podświadomość bowiem nie ma twarzy, pokazuje tylko jej ulotne namiastki. Czarno-biała fotografia Adamskiego więzi tę ulotność, zastyga w znak o niepokojącej i zagadkowej symbolice. Jego wiwisekcja żywej tkanki wielkomiejskiej rzeczywistości ukazuje postaci uchwycone w chwili roztargnienia pomiędzy kolejnymi społecznie narzuconymi pozami. To tak, jakby aktor wypadł nagle z roli i zamiast spektaklu objawił się po prostu, w całej nagości własnej egzystencji. Adamski, świadomie nawiązujący do fotograficznych dokonań Andersa Petersena, penetruje rzeczywistość współczesnego miasta zawieszoną pomiędzy biegunami tego, co oficjalne i szacowne, oraz tego, co podskórne i skrywane, przy czym obie te sfery przenikają się nawzajem i nawzajem na siebie oddziałują. Wizualnie zdjęcia zdominowane są przez kontrasty bieli i czerni, unaoczniające tę dialektykę zagubionej tożsamości miasta. Skłonność do werystycznej surowości (nasuwającej skojarzenia ze zdjęciami Jacoba Aue Sobola) łączy się tu z przykładami wizyjności rodem z obrazów sennych, dosłowność z ciągotami do matafory.
Fotografie Adamskiego to obrazy kondycji miasta w stanie kryzysu, podskórnej niepewności, rozpadu, przypadkowości i chaosu. Tkwiące w nich akcenty nonkonformizmu i kontestacji mogą miejscami nasuwać skojarzenia z typowo poznańskim zjawiskiem penerstwa, jako dosadnego komentarza “miastowej wiary” do wszystkiego, co można byłoby nazwać kulturą i obyczajowością oficjalną. Sam artysta nie deklaruje wprawdzie duchowego pokrewieństwa z tym nurtem, ale i nie odżegnuje się od takich skojarzeń. Uzbrojony w aparat zagłębia się w koloryt lokalny swego miasta zafascynowany, choć wyzbyty złudzeń. A my wraz z nim.
Katarzyna Majak
Wystawie zwycięzcy Slideluck Warsaw I - w ramach 2 edycji Warsaw Photo Days 2014
towarzyszy polsko-angielski katalog z reprodukcjami prac, wydany przez Okręg Warszawski ZPAF - tekst: Katarzyna Majak, redakcja: Jolanta Rycerska, projekt graficzny i skład: NOVIKI Studio Grafiki.
Michał Adamski - jego początki związane były z tzw. fotografią uliczną jako formą odskoczni od życia codziennego. Obecnie zajmuje się realizacją tematów społecznych, gdzie ważny jest człowiek i jego życie we współczesnym świecie. Kilkukrotnie nagradzany w konkursie Wielkopolska Press Photo, finalista Grand Press Photo 2013, PUOT EXPO 2013 oraz wyróżniony w International Photography Awards (IPA) 2013, nagrodzony w Prix de la Photographie Paris (PX3) 2014. Członek kolektywu Un-Posed oraz Związku Polskich Artystów Fotografików, współzałożyciel grupy STREETM. Współpracuje z agencją Retrofokus.