Galeria Miejska Arsenał, Stary Rynek 6, Poznań
w czwartek 28 września 2017 o godz. 11:00
Organizator: PIX. HOUSE. Współorganizator: Galeria Miejska Arsenał. Partnerzy: Miasto Poznań,
Kaunas Photography Gallery, Katedra Fotografii UAP, School of Form, Ostrøv, Instytut Fotografii Fort, YES
Organizatorzy, czyli miejsce dla fotografii PIX. HOUSE, zapraszają na konferencję przedstawicieli mediów oraz wszystkich, którzy chcą skorzystać z najważniejszych informacji o nadchodzącej edycji festiwalu.
XPRINT / festiwal książek fotograficznych / hasło: długoterminowe strategie fotograficzne
Główne punkty programu:
● 24 — 26 listopada 2017 - weekend festiwalowy: spotkania z zaproszonymi gośćmi, ekspozycja książek w Galerii Miejskiej Arsenał, wystawy książek i warsztaty zorganizowane przez Katedrę Fotografii UAP, wystawa w czytelni Ostrøv, wykład otwarty w SoF.
Wystawy:
● 14 listopada — 10 grudnia 2017 - wystawa The Real World / Martin Parr / Rimaldas Vikšraitis
w Galerii Miejskiej Arsenał | spotkanie z artystami 26 listopada
● 24 listopada — 10 grudnia 2017 - wystawa [Niekompletny] spis rzeczy / Sputnik Photos w PIX. HOUSE
Założenia festiwalu:
W drugiej edycji festiwalu przyjrzymy się działaniom na polu fotograficznych publikacji, które wymagają czasu. Czasu, jaki w obszarze fotograficznego dokumentu będzie pozwalał na weryfikowanie wstępnych założeń, na zmiany pierwotnie obranych strategii analizowania otaczającego świata, na budowanie wizualnych opowieści o problemach podlegających zmianom, albo na podejmowanie prób wyjaśnienia rzeczywistości w oparciu o osobiste relacje, budowane przez fotografów konsekwentnie, świadomie i wielokrotnie.
Takie właśnie długoterminowe działania dokumentalne, zdają się w naturalny sposób korzystać z medium, jakim jest fotograficzna książka. W obszarze edycji, redakcji i działań kuratorskich, czas o jakim chcemy opowiedzieć daje szansę rozwinąć się pewnym ideom. To czas gwarantujący dystans. Dzięki niemu ocena i interpretacja zdarzeń (tych historycznych, ze świata fotografii, wydawnictw czy sztuki) nabiera nowych znaczeń przez sam fakt poddawania ich ponownej interpretacji.
Postaramy się więc pokazać takie obszary świata książek fotograficznych, które muszą, na każdym etapie – fotografowania, edycji i projektowania – dojrzewać dłużej.
Centralnym punktem festiwalu będzie cykl spotkań połączony z wystawą fotografii
Martina Parra i Rimaldasa Vikšraitisa The Real World.
W poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał zaprezentujemy przekrojową wystawę zestawiającą fotografie Martina Parra (z cykli The Last Resort, Small World) z mniej znanymi pracami litewskiego twórcy – Rimaldasa Vikšraitisa (Grimaces of the Weary Village). Wystawa ta, oryginalnie przygotowana przez Gintarasa Česonisa, kuratora Kaunas Photography Gallery, prezentowana była dotychczas w Kownie, Wiedniu, Mińsku i Tbilisi. Konfrontacja prac jednego z najważniejszych współczesnych fotografów, członka agencji Magnum, wydawcy, kolekcjonera i autorytetu w zakresie książek fotograficznych – Martina Parra, z bardzo silnymi, graficznymi pracami Rimaldasa Vikšraitisa, portretującymi litewską prowincję – to narracja traktująca społeczną codzienność w tyle osobisty, co bezlitosny sposób.
Obaj autorzy będą gośćmi festiwalu. W ramach spotkań odbywających się w Galerii Miejskiej Arsenał
25 i 26 listopada opowiedzą o swojej pracy i zaprezentują wybrane publikacje.
Właśnie podczas spotkań w Galerii Miejskiej Arsenał, 25 i 26 listopada, zaproszeni goście - uznane osobistości polskiego i europejskiego świata fotografii dokumentalnej, wydawcy i kuratorzy, opowiedzą o własnych strategiach pracy z książką fotograficzną i przygotują niewielkie ekspozycje publikacji.
Dziesięć otwartych spotkań zapełni weekend festiwalowy, pozwolą one skonfrontować postawy reprezentowane przez naszych gości, przejrzeć książki jakie przygotują dla zilustrowania swoich założeń twórczych lub edytorskich i porównać sposoby pracy nad fotograficznymi publikacjami posiadającymi jeden wspólny aspekt – długotrwałej analizy pewnej rzeczywistości.
Gośćmi specjalnymi festiwalu będzie kolektyw Sputnik Photos, poza wykładami fotografów i spotkaniem z Anią Nałęcką-Milach, odpowiedzialną za projekty książek kolektywu,
w galerii PIX. HOUSE zaprezentujemy wystawę oscylującą wokół książki [Niekompletny] spis rzeczy, kuratorowaną przez Rafała Milacha.
Szczegółowy plan wydarzeń:
Wystawy:
● 14 listopada – 12 grudnia 2017 - The Real World / Martin Parr / Rimaldas Vikšraitis /
Galeria Miejska Arsenał
● 24 listopada – 12 grudnia - [Niekompletny] spis rzeczy / Sputnik Photos / Galeria PIX. HOUSE
● 24 listopada – 2 grudnia - BOOKI / wystawa przygotowana przez Katedrę Fotografii UAP w Poznaniu /
Galeria SKALA
● 24 – 26 listopada - Making of / Weronika Krawczuk / wystawa przygotowana przez czytelnię Ostrøv Spotkania i prezentacje książek fotograficznych / 25-26 listopada 2017 / Galeria Miejska Arsenał / zaproszeni goście:
● Martin Parr, członek agencji Magnum
● Rimaldas Vikšraitis
● Adam Lach
● Michał Szlaga
● Filip Springer
● Maksymilian i Magdalena Rigamonti
● Michał Łuczak (Sputnik Photos)
● Rafał Milach (Sputnik Photos)
● Ania Nałęcka-Milach
● Piotr Wójcik (wybór Magazynów, dodatku reporterów Gazety Wyborczej z lat ‘90)
Warsztaty, wykłady, premiery:
● Zdjęcie. Narracja. Książka – warsztat projektowania publikacji autorskiej /
prowadzący: Honza Zamojski / 25 listopada 9:00 – 16:00 / Katedra Fotografii UAP
● Wykład otwarty / Bianka Rolando / 26 listopada 9:00 – 12:00 / School of Form
● Przegląd śniadaniowy – spotkanie wokół wybranych książek fotograficznych i albumów oraz przegląd wydanych dotychczas numerów COMO - magazynu studentów i absolwentów fotografii.
25 listopada 9:00 – 12:00 / Biblioteka Katedry Fotografii UAP
● kawiarniane spotkanie z Damianem Chrobakiem, premiera książki / 24 listopada 15:00 – 17:00 /
PIX. HOUSE
Podczas festiwalu zaprezentujemy wybór 20 numerów Magazynu Gazety Wyborczej.
Magazyn reporterów i fotoreporterów Gazety powstał w 1993 roku. Twórczynią layoutu była francuska graficzka Dominique Roynette, wcześniej pracująca dla dziennika Liberation. Założeniem Magazynu było między innymi publikowanie ambitnych tekstów i fotografii, które występowałyby na równych prawach jako równorzędne formy dziennikarskie.
Wybór 20 numerów Magazynu dokonany przez Piotra Wójcika i Dominique Roynette to odwołanie do tej historii, świadectwa czasu oraz wiary w dziennikarstwo fotograficzne jako subiektywne spojrzenie autora na otaczający świat i przemiany końca XX w.
Magazyn Gazety Wyborczej jest niewątpliwie tym z polskich czasopism, które po 1989 roku w najbardziej ambitny sposób podchodziły do fotografii jako narzędzia poznawania świata. Prezentujemy go w kontekście festiwalu książek fotograficznych, nie tylko by przypomnieć wydawnictwo sensownie traktujące fotografię, jakiego trudno dziś szukać na półkach z prasą. Chcielibyśmy zastanowić się czym różnią się metody
i jak kształtują się standardy charakterystyczne dla fotografii przeznaczonej dla prasy (tej najwyższej próby, jak Magazyn) a jak kształtują się one gdy na horyzoncie dokumentalisty, docelowym medium budowania wypowiedzi – jest książka.
Za przygotowanie autonomicznych wystaw, szereg działań promocyjnych i edukacyjnych odpowiedzialni będą partnerzy: Katedra Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, School of Form, Ostrøv. Nowa pracownia książek fotograficznych prowadzona przez Honzę Zamojskiego, uruchomiona w ramach Katedry Fotografii UAP, 25 listopada przeprowadzi warsztaty projektowe.
Ponadto, Katedra Fotografii UAP zorganizuje pierwszą edycję open call dotyczącego publikacji fotograficznych, zakończonego wystawą Fresh Photobooks w Galerii Skala, wernisaż w piątek, 24 listopada.
W sobotni poranek, 25 listopada, w bibliotece Katedry Fotografii można będzie zapoznać się z magazynem COMO. Niezależna czytelnia – Ostrøv – zrealizuje własną ekspozycję analizującą proces powstawania publikacji dokumentalnej Weroniki Krawczuk (wernisaż 24 listopada).
School of Form w niedzielę rano, 26 listopada, zaprosi na otwarte spotkanie problematyzujące metody budowania narracji w publikacjach używających mediów wizualnych, wykład poprowadzi Bianka Rolando.