Bielec - Dom Fotografii i Malarstwa, Pl. Inwalidów 6, Kraków
Wernisaż w sobotę 5 kwietnia o godz. 16:00, ekspozycja do 30 kwietnia 2014
Spotkanie z autorem w niedzielę 6 kwietnia w godz. 16:00 − 18:00
Wystawa w ramach III edycji Cracow Gallery Weekend KRAKERS
Aleksander Mitka nad tradycyjne techniki malarskie przedkłada trudną - szlachetną technikę fotograficzną - gumę chromianową. W realizacji obrazów wykonywanych w technice gumy można uwzględnić elementy warsztatu fotograficznego, malarskiego i rysunkowego. Guma chromianowa jako technika fotograficzna została wynaleziona w połowie XIX wieku. Nazywana jest tak dlatego, że spoiwem w warstwie światłoczułej jest guma arabska zabarwiona dowolnym pigmentem. Guma arabska w obecności soli chromianowej garbuje się pod wpływem światła i staje się nie rozpuszczalna w wodzie. Guma zaliczona do technik szlachetnych, jest jedyną w pełni swobodną techniką, ponieważ prowadząc ten sam temat na bazie jednej matrycy negatywowej można wykonać różne odbitki pozytywowe.
Wieloletnie doświadczenie pozwoliło Aleksandrowi Mitce na udoskonalenie procesu gumowego poprzez wprowadzenie autorskich rozwiązań technologicznych i technicznych, umożliwiających kontrolowany przebieg druku gumowego, a także zwiększenie formatu odbitek z zachowaniem ostrości szczegółów rysunkowych. Druk wielobarwny stał się łatwiejszy przy użyciu negatywowych matryc, sporządzonych metodami poligraficznymi. Guma daje duże możliwości interpretacyjne, jeśli chodzi o budowanie obrazu. Fakt, że w dowolnej warstwie można zmieniać światłoczułość czy kolor, daje ogromne możliwości twórcze. Prezentowane dwa cykle: „Fryzy” i "Paleotica – Amonity” to transpozycje malarskie – odbitki gumowe w pełnym kolorze, do czego potrzebne są negatywowe wyciągi barwne. Proces gumowy przypomina technikę akwarelową, wykorzystujemy w nim biel papieru. Dlatego wysiłek idzie w kierunku utrzymania czystej bieli, która nie może być zniszczona, choćby przez nieodpowiedni dobór pigmentu.
Aleksander Mitka - absolwent krakowskiej ASP, na Wydziale Malarskim ze specjalnością konserwacji dzieł sztuki. W latach 1971-78 i 1982-91 był pracownikiem naukowo-dydaktycznym na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie. W 1993 otrzymał tytuł konsultanta tego Wydziału. W roku 1978 był zatrudniony w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze przy opracowaniu programu i organizacji pracowni konserwacji malowideł ściennych. Uprawia konserwację dzieł sztuki, malarstwo, rysunek, fotografię i grafikę. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszenia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Ma w swym dorobku kilkudziesiąt wystaw indywidalnych i zbiorowych, wśród nich udział w wystawie „Szlachetna fotografia“, prezentowanej w Starej Galerii ZPAF w paździeniku 2004 roku.