27 września 2022 roku Rada Artystyczna przyjęła do ZPAF nowych członków:
Dariusza Trześniowskiego do Okręgu Śląskiego, Ryszarda Korneckiego do Krakowskiego
oraz Dariusza Szubińskiego do Okręgu Warszawskiego
Gratulujemy i witamy w naszych szeregach!
Dariusz Trześniowski – rocznik ’75, mieszka w Gliwicach.
Wprowadzający do Okręgu Śląskiego: Krzysztof Gołuch i Leszek Podeszwa.
Jest absolwentem filologii angielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, gdzie ukończył również Studia Podyplomowe dla Tłumaczy Konferencyjnych. W latach 2004-2015 mieszkał w Luksemburgu i Brukseli, gdzie pracował jako tłumacz w Komisji Europejskiej i ukończył L'Académie Constantin Meunier w atelier fotografii artystycznej prof. Paula Fumieura. Specjalizuje się w portrecie socjologicznym i fotografii dokumentalnej. Podczas studiów artystycznych jego celem było prezentowanie kultury belgijskiej w Polsce i polskiej w Belgii – za serie „Świniobicie / Eid al-Adha” i „Droga Krzyżowa w Kalwarii Pacławskiej” otrzymał dwukrotnie tytuł Le Plus Grand Distinction (wyróżnienie najwyższego stopnia), przyznawane corocznie za najlepsze prace tylko jednemu studentowi z całej akademii. Współpracował z brukselską galerią Atelier 34.0 Muzeum, inicjował działania nieformalnych grup artystycznych Guerilla Art Group (Luksemburg) i KolektiffF16 (Bruksela). W 2007 roku był pomysłodawcą i jednym z organizatorów Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu, a następnie kuratorem wystaw fotograficznych organizowanych w ramach tego festiwalu. Równocześnie nawiązał współpracę z sandomierskim środowiskiem fotograficznym (indywidualna wystawa w Centrum Kultury Ziemi Sandomierskiej), uczestnicząc w plenerach miejscowych i wyjazdowych oraz wystawach i wymianach fotografii.
Po powrocie do Polski osiadł w Gliwicach, gdzie nawiązał współpracę z Teatrem Miejskim, dokumentując pierwszy sezon teatralny nowego zespołu. Seria dokumentalna z przedstawienia „O Józku, który grał big beat” w reż. A. Moś-Kerger została zakwalifikowana do finału III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Dariusz Trześniowski jest również współzałożycielem Grupy Fotograficznej O/S, której celem jest dokumentowanie codzienności Górnego Śląska. Współpracuje z Festiwalem Fotografii „Plener” w Żorach, w ramach którego prowadził warsztaty z fotografii wielkoformatowej oraz wystawił swoje prace portretowe na wystawie indywidualnej w Muzeum Miejskim w Żorach. Dotychczas swoje prace prezentował na wystawach zbiorowych i indywidualnych w Luksemburgu, Belgii i w Polsce. Od samego początku zajmuje się wyłącznie fotografią analogową.
Ryszard Kornecki – rocznik ’52, urodził się w Bytomiu, gdy miał trzy lata rodzice przeprowadzili się do Krakowa. Wprowadzający do Okręgu Krakowskiego: Wojciech Plewiński i Danuta Węgiel
Kiedy uczył się w Technikum Elektrycznym trafił do Klubu Fotografików Amatorów prowadzonego przez Witolda Michalika. Tam zdobył pierwsze nagrody w konkursach fotograficznych. Pierwszy aparat Pentacon six kupił dzięki pomocy swojego kolegi Janusza Grzywacza, muzyka jazzowego, twórcy zespołu Laboratorium. Był wtedy studentem krakowskiej AWF i od pierwszego roku związał się ze Studiem Baletu Nowoczesnego „Kontrast”. Odtąd zaczęła się jego przygoda z teatrem, bowiem Studio uczestniczyło w wielu spektaklach teatralnych Starego Teatru.
Tam połknął bakcyla teatru i zaczął fotografować spektakle początkowo na własny użytek.
W 1979 roku rozpoczął pracę w ekipie reporterskiej TVP Kraków i pracował tam aż do wybuchu stanu wojennego. Z pracy w telewizji został zwolniony za powiązania z „Solidarnością”.
Tuż po zakończeniu stanu wojennego w 1983 roku rozpoczął współpracę z Teatrem STU, gdzie wykonywał sesje zdjęciowe ze spektakli. W 1989 roku został fotografem przy Biurze Prasowym Małopolskiego Komitetu Obywatelskiego „Solidarność”. Wykonywał wówczas bezinteresownie dokumentację fotograficzną kampanii wyborczej w Małopolsce dla „Głosu Wyborczego Solidarności”.
W październiku tegoż roku przygotował wystawę w Wiedniu, zamówioną przez Ministerstwo Kultury Austrii i Wydział Prawa Uniwersytetu Wiedeńskiego. Wystawa składała się z wielkoformatowych zdjęć ukazujących najciekawsze i najbardziej dramatyczne wydarzenia z czasu kampanii wyborczej w 1989 roku. W 1990 roku powrócił do Telewizji Kraków i na zlecenie nowego dyrektora Kazimierza Kutza wykonywał dokumentację fotograficzną spektakli Teatru Telewizji (około 100), koncertów, festiwali oraz wszelkich wydarzeń kulturalnych rejestrowanych przez Telewizję Polską. Od 1991 roku do 2015 współpracował z Prasową Agencją Telewizyjną w Warszawie, od 2000 roku do dziś współpracuje ze Starym Teatrem (ponad 70 sesji ze spektakli), a od 2006 roku do dziś z Operą Krakowską (ponad 60 sesji z przedstawień operowych) Oprócz fotografii teatralnej Ryszard Kornecki specjalizuje się w portretowaniu artystów i ludzi estrady.
Jest autorem wystaw indywidualnych: Wystawa dokumentująca działania artystyczne krakowskich zespołów ZSP, Nisz Jugosławia (1979); Wystawa otwarcia klubu „Pod Jaszczurami” w Chicago, USA (1992); „Wokół Sceny” wystawa we foyer Starego Teatru w Krakowie (1995); „Hamlet”, wystawa w Teatrze Stu w Krakowie (2000); Wystawa z okazji 45-lecia Piwnicy pod Baranami i jubileuszowego „Koncertu dla Piotra S.” w Teatrze Słowackiego w Krakowie (2001); „3 x Hamlet” Wystawa zorganizowana z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w Klubie Aktora „Loża” (2007); „Zbliżenia” Teatr Telewizji Kraków „Loża” (2008); Portret#1 Vis a vis (2021); oraz zbiorowych: Wystawa zbiorowa Wybory ’89 na Uniwersytecie Wiedeńskim (1989); Wystawa stała w foyer nowego budynku Opery Krakowskiej (2008); Wystawa stała Krystian Lupa: Live Factory 2: Warhol by Lupa w MOCAK (2016); „Opowieści fotografistów” w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie (2017); „Nasz jest ten dzień” Muzeum Nowej Huty w Krakowie (2019); Wystawa stała w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku (2019); „Wańka-wstańka. Nowohucki pomnik Lenina” Muzeum Nowej Huty w Krakowie (2020-2021)
Dariusz Szubiński – rocznik ’74, mieszka w Garwolinie, woj. mazowieckie.
Wprowadzający do Okręgu Warszawskiego: Zbigniew Furman, Tomasz Sikora
Absolwent Politechniki Lubelskiej na wydziale Zarządzania i Podstaw Techniki, gdzie w 1998 roku ukończył Zarządzanie i Marketing. Przez kolejne 10 lat był związany zawodowo z zarządzaniem, głównie na rynku outsorsingu pracowniczego. Równocześnie w 2002 roku rozpoczął prowadzenie studia fotograficznego a tym samym pracę z zakresu fotografii okolicznościowej i studyjnej. W dziedzinie fotografii jest samoukiem, na początku fotografując rodzinne wydarzenia i życie wokoło. Mając niespełna 13 lat w latach 1987-89 wykonał trzy pierwsze fotorelacje ślubne.
Pierwszą relację z wydarzeń społecznych dokumentował w wieku 16 lat – blokadę ośrodka Monar - ulice i strajk lokalnej społeczności w Goskowie k / Garwolina. Obecnie zajmuje się realizacją tematów społecznych i dokumentalnych, w których ważny jest człowiek i jego życie. Dokumentuje wydarzenia społeczne, religijne i kulturalne. Podejmuje równocześnie tematy z dziedziny fotografii krajobrazowej. Profesjonalnie jest związany z fotografią ślubną, realizując zlecenia w Polsce i za granicą pod marką Fotoszubi. Dodatkowo zajmuje się zleceniami z zakresu fotografii okolicznościowej, biznesowej, portretowej, eventowej i produktowej. W roku 2020 uzyskał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie: „Kultura w sieci”, z dziedziny: „Sztuki wizualne”.
Laureat wielu konkursów fotograficznych. Od 2002 roku autor kilkunastu wystaw indywidualnych i współautor / uczestnik wielu wystaw zbiorowych. Współpracuje z agencją fotograficzną FORUM. Autor albumów fotograficznych: „Bezsenna, Sleepless by Dariusz Szubiński”, „Arena”, „Fabbro” oraz autor fotografii i współautor książki: „Urodziłem się w Garwolinie”. Podróżnik i pasjonat kawy, zaś „po godzinach” twórca marki DRUH czyli pracowni ręcznie robionych pasków do aparatów fotograficznych.