20 listopada 2019 roku Rada Artystyczna przyjęła do ZPAF nowych członków Okręgu Świętokrzyskiego:
Katarzynę Agapiou, Stanisława Dulnego, Stanisława Dunin-Borkowskiego, Marcina Gruszkę,
Grzegorza Sidła, Magdalenę Wolff, Macieja Strąpocia, Katarzynę Warańską i Andrzeja Kosikowskiego
Gratulujemy i witamy w naszych szeregach!
Katarzyna Agapiou, rocznik ’79, urodzona w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie obecnie mieszka i pracuje,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Jerzy Bednarski i Krzysztof Zając.
Z wykształcenia mgr inż. zarządzania i marketingu w przemyśle, absolwentka Akademii Górniczej-Hutniczej w Krakowie. W przeszłości wiele podróżowała i mieszkała w USA, Wielkiej Brytanii i na Cyprze, aktualnie pracuje zawodowo, zarządzając działem zaopatrzenia i logistyki.
Przygodę ze sztuką zaczynała od malarstwa, dosyć ekspresyjnego z impulsywnym i na swój sposób prymitywnym pociągnięciem pędzla. Chodziło o natychmiastowe wydobycie obrazu i pewnej wizji.
Stąd też jej zainteresowanie fotografią. Jej fotograficzna twórczość obraca się głównie wokół architektury i tematyki industrialnej. Od 2014 roku jest członkinią Fotoklubu „Galeria” MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim.
„W fotografii najbardziej pociąga mnie możliwość natychmiastowego wyrażenia emocji za pomocą obrazu. Moim celem jest nie tyle dokumentacja architektury, ale jej interpretacja, dzięki czemu fotografia nabiera cech obrazu niezależnego od fotografowanego obiektu – budynku. Często wybieram format kwadratowy, ponieważ dzięki temu mam większą wolność kompozycji, a czarno-biała forma pozwala na jej podkreślenie. Proste formy, ascetyzm w doborze środków wyrazu, poszukiwanie rytmu i spokoju w kadrze to moja odpowiedź na chaos i pstrokaciznę nowoczesności.”
W swym dorobku ma wystawy indywidualne: „Historie nieopowiedziane” w galerii Polny Konik, Ostrowiec Św. (2014) i „Skala szarości” w Galerii Fotografii MCK, Ostrowiec Św. (2015), udziały w zbiorowych: wystawa pokonkursowa XX Krajowego Salonu Fotografii Artystycznej, Salon Wystaw Artystycznych ŻDK, Żary (2010), „Powidoki” - Wystawa Fotografii Otworkowej, Smoszewski Festiwal Kultury, Smoszewo (2015), kolejne Doroczne Wystawa Fotoklubu Galeria MCK, Galeria Fotografii MCK, Ostrowiec Św. (2015, 2016, 2017, 2018, 2019). W tym roku została finalistką międzynarodowego konkursu Global Cement Photography Competition.
Stanisław Dulny, rocznik ’56, mieszka w Ostrowcu Świętokrzyskim,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Aleksander Salij i Wiesław Turno.
Jest absolwentem Technikum Hutniczo-Mechanicznego. Studiował na Akademii Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej. Pracował w Celsa Huta Ostrowiec.
Przygodę z fotografią rozpoczął w latach osiemdziesiątych w sekcji fotografii Zakładowego Domu Kultury. Od 1995 roku współpracuje z Gazetą Ostrowiecką jako fotoreporter. Publikował na łamach ogólnopolskich czasopism. W 2003 roku był współzałożycielem i jest członkiem Fotoklubu Galeria MCK. Od 1998 roku uczestniczy w Międzynarodowych Plenerach Podlaski Przełom Bugu, brał też udział w wielu innych plenerach kraju i za granicą. Kształcił się na warsztatach portretu i aktu pod okiem Sergiusza Sachno. W 2007 roku zadebiutował indywidualną wystawą „Akt” a w 2014 był autorem wystawy „Sztafaż”, w 2015 „Po treningu”. Ukoronowaniem pracy reporterskiej była wystawa „Sfera Reportera”. Wystawy te były prezentowane w kilku miastach kraju. Uczestniczy w corocznych wystawach klubowych i poplenerowych, jest też autorem kilku prac w przestrzeni miejskiej, publikacji, kalendarzy, i folderów.
Główne tematy, które podejmuje fotografii to reportaże, dokument, fotografia uliczna i portret.
Stanisław Dunin - Borkowski, rocznik ’82, od urodzenia mieszka i pracuje w Ostrowcu Świętokrzyskim,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Andrzej Łada, Jerzy Piątek.
Od 2006 roku związany z Fotoklubem Galeria MCK, działającym przy Galerii Fotografii Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim, której etatowym pracownikiem jest od 2007 roku.
Jego prace można było zobaczyć na wystawach zbiorowych, takich jak: Doroczne wystawy członków ostrowieckiego Fotoklubu Galeria MCK (nieprzerwanie od 2006 do 2019 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim), „Portret” w Kole w 2009 roku, „Decentryzm - w poszukiwaniu nowej fotografii” w Ostrowcu Świętokrzyskim w 2009 roku, Festiwal Fotografii Artystycznej w Warszawie w 2010 roku, Wystawa w ramach XIII Festiwalu Chopinowskiego w Nowym Jorku i Vancouver 2011/2012 oraz na prezentacjach indywidualnych „Relikty” w Ostrowcu, Kielcach i Lipsku. Jest także współautorem zdjęć do jubileuszowego wydawnictwa p.t. „400-lat kościoła pod wezwaniem świętego Michała Archanioła w Ostrowcu Świętokrzyskim”. Odpowiada za stronę techniczną prac digitalizacyjnych szklanych negatywów pochodzących z Izby Tradycji Zakładów Ostrowieckich i Huty Ostrowiec oraz innych. Jako pasjonat fotografii archiwalnej prowadzi portal z dorobkiem fotograficznym swojego dziadka fotografa-amatora, należącego do Świętokrzyskiego Towarzystwa Fotograficznego.
Marcin Gruszka, rocznik ’87, urodzony i mieszka w Ostrowcu Świętokrzyskim,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Kamila Sammler i Sławomir Zieliński.
Zamiłowanie do fotografii odziedziczył po ojcu, który od wczesnego dzieciństwa zabierał syna do ciemni zdradzając tajniki wywoływania negatywów. Fotografią zainteresował się w okresie szkoły średniej. Wtedy też makrofotografia stała się pierwszym hobby. W czasie studiów w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Sandomierzu uczęszczał na zajęcia tradycyjnej fotografii, gdzie wywołał swoje pierwsze negatywy i wykonał odbitki. Z czasem jego zainteresowania się zmieniały. Hobby stało się głównym źródłem utrzymania i tak jest do teraz. Fotografia ślubna zdominowała przez jakiś czas jego fotograficzną aktywność. Od 7 lat prowadzi dobrze prosperującą firmę, która stała się już rozpoznawalną marką w branży ślubnej. Od 2015 roku członek Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim. Regularnie uczestniczy w spotkaniach klubu, prezentując swoje prace nie związane z fotografią ślubną. Dla zbalansowania jego fotograficznych doznań tworzy fotografie dość ciemne i mroczne, które stanowią przeciwwagę dla łagodnych i jasnych fotografii ślubnych, z którymi ma styczność na codzień.
Grzegorz Sideł, rocznik ’70, urodzony w Kielcach i ich mieszkaniec do dziś,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Piotr Kaleta i Sergiusz Sachno.
Z wykształcenia leśnik. Z aparatem fotograficznym pierwszą styczność miał mając 10 lat, była to ojcowa Smiena. Na poważniej zainteresował się zdjęciami mając ok. 16 lat, gdy wyciągnął z szafy wujkowy aparat FED 3, potem na podstawie opisów z magazynu “Młody Technik" stworzył samodzielnie w łazience ciemnię fotograficzną i zakochał się w magii oczekiwania na pojawienie się obrazu.
Od tamtego czasu fotografią interesuje się niezmiennie do dziś. Jest autorem dwóch wystaw indywidualnych („Krajobraz minimalnie uproszczony” Busko–Zdrój 2018 oraz Sandomierz 2019). Brał udział w ponad 40 wystawach klubowych, poplenerowych, pokonkursowych, m.in. Doroczne Wystawy Fotoklubu MCK Ostrowiec Świętokrzyski, corocznie bierze udział w Ogólnopolskim Przeglądzie Fotograficznym „Ponidzie w Busku Zdroju. Brał udział w wystawach pokonkursowych „Kieleckie Inaczej”, „Świętokrzyskie w obiektywie”, w 2007 roku uzyskał nagrodę Grand Prix w konkursie „Świętokrzyskie w kadrze” (jury pod przewodnictwem Pawła Pierścińskiego) oraz wyróżnienie w drugiej jego edycji (2011). W 2018 roku zdobył Nagrodę Specjalną w Interdyscyplinarnym Konkursie Plastycznym Województwa Świętokrzyskiego „Przedwiośnie” oraz nagrodę w konkursie „Tu byłem” organizowanym w ramach Ogólnopolskiego Przeglądu Fotograficznego „Ponidzie”.
Fotografuje głównie krajobraz świętokrzyski oraz las, interesuje go też człowiek w krajobrazie. W swojej fotografii krajobrazowej przesunął się w stronę pejzażu trochę minimalistycznego, lekko geometrycznego, inspiruje go rozległość oraz spokój otwartych, polnych przestrzeni, preferuje fotografię w warunkach zimowych oraz słabszej przejrzystości powietrza, kiedy krajobraz jest uproszczony, czysty, minimalny.
Magdalena Wolff, rocznik ’73, urodzona w Stalowej Woli.
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Jacek Rzodeczko i Wojciech Walkiewcz.
W latach 1979-1983 przebywała na placówce w Wielkiej Brytanii. Absolwentka Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Kielcach – kierunek kamieniarstwo artystyczne oraz anglistyki na UMCS w Lublinie. W 2017 roku ukończyła Studium Podyplomowe Public Relations and Media Marketing na UMCS w Lublinie. Fotografią interesuje się od czasów szkoły średniej. W kręgu jej zainteresowań leży literatura anglosaska oraz poezja amerykańska, z których czerpie inspiracje oraz podróże.
Jest współorganizatorką plenerów artystycznych oraz inicjatorką plenerów fotograficznych o tematyce industrialnej na terenie zakładów przemysłowych. Brała udział jako autorka i współorganizatorka Akcji Społecznej „Kwiatki w Betonie” zainicjowanej w Kielcach w 2012 roku.
Członkini Fotoklubu Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim od 2010 roku.
Jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów fotograficznych, m.in.: w 2018 zdobyła brązowy medal FIAP na 8 Międzynarodowym Salonie Fotograficznym Martwa Natura w Fotografii – BWA w Częstochowie oraz w 2016 brązowy medal Fotoklubu RP na 7 Salonie Martwa Natura w Fotografii. Jest czterokrotną laureatką Międzynarodowego Konkursu Fotografii Przemysłowej i Industrialnej Foto-Pein, Dom Kultury w Rybniku–Chwałowicach oraz międzynarodowego przeglądu fotografii industrialnej magazynu Global Cement z redakcją w Wielkiej Brytanii. Autorka sześciu wystaw indywidualnych, m.in. w Drohobyczu na Ukrainie. Brała udział w licznych wystawach zbiorowych, zaliczając: przegląd fotografii „Ponidzie” w Busku Zdroju, wystawy pokonkursowe fotografii przemysłowej „Foto-Pein” w Rybniku, Muzeum Historii Kielc, Galeria MCK w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz prywatne galerie.
Współpracowała z Magazynem Psychologicznym „Charaktery” (redakcja w Kielcach), jest autorką okładki wewnętrznej CD kieleckiego Zespołu Ankh oraz okładki rocznika (2019) magazynu Global Cement z redakcją w Wielkiej Brytanii.
Poprzez medium fotografii poszukuje odpowiedzi na pytanie o związek przeszłości z teraźniejszością. Interesują ją dzieła pracy ludzkiej, zapomniane i pozostawione na łaskę losu i ich korelacje z otaczającą przestrzenią. Próbuje zrozumieć ich historię i los, podkreślając plastyczną formę struktury zewnętrznej tychże obiektów. Tworzy nowe przestrzenie i mikroświaty, używając zwierciadeł o różnych formach geometrycznych i właściwościach odbijania światła. Powstałe „światy równoległe” poprzez nowoutworzone formy plastyczne pozwalają autorce oraz odbiorcy na znalezienie się „po drugiej stronę lustra”.
Zaś podróże wykorzystuje jako okazję do utrwalenia historii miejsca i człowieka związanego z daną przestrzenią i czasem, ich wspólnego tworzenia wydarzeń i opowieści.
Maciej Strąpoć, rocznik ’78, urodzony w Opatowie, mieszka w Sadowie, bliżej Ostrowca Świętokrzyskiego.
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Justyna Łada i Sergiusz Sachno.
Z zawodu informatyk. Uprawia fotografię inscenizowaną, portret, akt i reklamową. Zawodowo zajmuje się fotografią produktową, fotoedycją, projektowaniem graficznym, grafiką 3D i cyfrowym przetwarzaniem obrazu. Zajmuje się także rekonstrukcją historyczną a w szczególności łucznictwem średniowiecznym.
Katarzyna Warańska, rocznik ’81, mieszka w Rzeszowie,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Irena Gałuszka i Ireneusz Misiak.
Fotograf, architekt krajobrazu i wnętrz, społecznik i przyrodnik. Podróżnik po bliższych i dalszych krainach. Od 2011 roku członkini Rzeszowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego (RSF). Jest także organizatorem i kuratorem wystaw fotograficznych w Galerii Nierzeczywistej RSF. Organizuje wystawy, zaprasza artystów, zajmuje się częścią wizerunkową i oprawą graficzną wernisaży. Kurator m.in. takich wystaw jak: „Tanzania od 0 do 5895” Jerzego Skiby – 2016 ; „Nowy Świat” Krzysztofa Zająca – 2016 ; „Sansara” Rafała Kaźmierczaka – 2017 ; „W drodze” Łukasza Grudysza - 2018 ; „Po sandomierskiej puszczy” Jarosława Mazura – 2018 ; „Bajki niczyje” Jolanty Rycerskiej – 2019 ; „Kobiecość” zbiorowej wystawy kobiet o kobiecości - 2019. Od 2013 roku posiada uprawnienia Instruktora Fotografii Krajoznawczej przy PTTK.
W fotografii skupia się głównie na szeroko rozumianym pejzażu i człowieku. Wynika to w głównej mierze z jej zawodu oraz przywiązania i troski o nasz krajobraz. Często sięga w swojej pracy po takie narzędzia, aby uzyskiwać obraz z pogranicza malarstwa lub grafiki. Stara się, aby fotografie nie były oczywistym przedstawieniem danego krajobrazu. Nie są to jednak przetworzenia komputerowe. Korzysta do osiągnięcia tych celów głównie ze światła zastanego w przestrzeni, minimalizmu, nieostrości, czasem specjalnie „popsutej” optyki, wielokrotnych ekspozycji czy poruszeń.
Jest uczestniczką wielu wystaw zbiorowych, 5 indywidualnych (m.in. „Przenikanie” 2015, „Chasydzkie sacrum” 2018, „F.O.R.M.Y.” 2019) oraz kilkudziesięciu pokonkursowych. Jest laureatką konkursów o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym (m.in. 7 Ogólnopolskie Biennale Fotografii „Miasto i Ludzie - Lubię to!” w Krośnie, Nagroda Dyrektora Muzeum Rzemiosła w Krośnie za cykl prac „Krośnieńskie pejzaże”; KrajowySalon Fotografii Artystycznej Żary 2016, organizowany przez Żarski Dom Kultury - wyróżnienie za zdjęcie z cyklu „Skrawki ziemi mej” pt. „Przestrzenie”; Grand Prix w konkursie „Karpackie Oblicza” 2019 organizowanym przez Centrum Kulturalne w Przemyślu, za pracę „Samotnik”.
W polu jej zainteresowań artystycznych leży także szeroko pojęty LandArt oraz wszystko, co powiązane z naturą. Jest osobą aktywnie działającą na polu fotografii w swoim mieście Rzeszowie. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Działa wraz z koleżankami i kolegami ze stowarzyszenia w akcjach charytatywnych. Organizują wspólnie plenery po mieście dla ludzi spoza organizacji. Uczestniczą jako grupa w takich wydarzeniach jak Noc Muzeów, World Wide Photowalk.
Więcej na stronie autorskiej.
Andrzej Kosikowski, rocznik ’59, urodzony w Kraśniku, od ponad 30 lat mieszka w Ostrowcu Św.,
wprowadzający do Okręgu Świętokrzyskiego: Andrzej Łada, Karolina Falkiewicz.
Inżynier Informatyk, absolwent WSHE w Łodzi.
Przygodę z fotografią rozpoczął w podstawówce od Smieny 8, w liceum dorobił się Zenita XP i własnej ciemni do fotografii czarno-białej. Później był okres kolorowych zdjęć dziecka i pamiątek z wakacji. Zatęsknił za czasami czaro-białych filmów i nabył analogową lustrzankę. Po pewnym czasie we wrześniu 2011 roku wstąpił do fotoklubu „Galeria MCK” w Ostrowcu Świętokrzyskim gdzie „przesiadł” się na aparat cyfrowy, nie zarzucając całkowicie fotografii analogowej. Preferuje czarno-białą która wymusza większą kreatywność, umożliwia większe oderwanie się od rzeczywistości. Tworzy często obrazy mniej przedstawiające rzeczywistość a bardziej abstrakcyjne. Skupia się na fotografowaniu struktur i faktur przedmiotów, architektury ze szczególnym uwzględnieniem industrialnej. W fotografii industrialnej uwiecznienia „znikające punkty” które coraz częściej bezpowrotnie odchodzą w przeszłość. Współtwórca zbiorowego albumu „Panorama Miasta” – luty 2013, wystawa indywidualna „Struktury” - grudzień 2014, wyróżnienie w konkursie Global Cement Photography Competition 2016, uczestnik kilkunastu wystaw zbiorowych i uczestnik wielu plenerów fotograficznych.
Kolekcjonuje aparaty fotograficzne wyprodukowane w roku swojego urodzenia.