Prace Piotra Kłoska, członka ZPAF, do „Stu lat samotności” G. G. Marqueza
Instytut Cervantesa w Warszawie, ul. Nowogrodzka 22, V piętro, sala wystawowa
Wernisaż w poniedziałek 12 grudnia o godz. 18:30, ekspozycja do 20 stycznia 2017
Autor wystawy, artysta fotografik, współpracował z wieloma wydawnictwami przy ilustracji i publikacji albumów sztuki, katalogów wystawowych, fotoreportaży, jak również ze stacjami telewizyjnymi i agencjami reklamowymi. Jest twórcą ilustracji do niezliczonych artykułów w polskiej prasie i autorem monumentalnej monografii Wawel (2010). Zaprojektował i zrealizował ponad 150 okładek płyt wydanych przez takie wytwórnie, jak Poljazz czy Pomaton. Jako konsultant odpowiedzialny za fotografię w Polskich Nagraniach jest autorem kilkudziesięciu okładek płyt z muzyką jazzową, klasyczną i rozrywkową.
Wiele z jego kultowych realizacji na stałe wpisanych jest w ikonograficzną historię polskiej fonografii. W swoim dorobku ma szereg wystaw fotograficznych o tematyce związanej z muzyką współczesną i jazzem.
Jako autor ilustracji do Stu lat samotności Gabriela Garcíi Márqueza, najważniejszej reprezentacji realizmu magicznego, rozszyfrowuje, interpretuje i przekłada język pisarza na język wizualny, starając się dotrzeć do jądra dzieła, odkryć sposób jego tworzenia, kwintesencję realizmu magicznego jako obszaru pojęciowego. Próbuje zatem wykreować niezależny byt, który wkracza do magicznego świata i który,
tak jak powieść Marqueza, łączy się z elementami faktycznie istniejącymi, stając się surrealistyczną całością. Przyjmuje emocjonalną postawę wobec powieści - w codziennej rozmowie cytuje Melquiadesa, lecz jednocześnie, tworząc collage, pracuje z chłodnym wyrachowaniem.
Wydaje się, że istnieje więź między tymi dwiema różnymi osobami, które żyły w odmiennych miejscach
i w innym czasie, lecz nagle się spotkały, a strzała Stu lat samotności przeszyła serce Piotra.
I wtedy powstał pomysł fotografa, aby zilustrować powieść.
Cykl ten, który jest relacją z jego wyobrażeń, powstając poza sferą tekstu, stanowi precyzyjną ikonograficzną strukturę. Wystawa jest hołdem dla Marqueza, a także efektem niezwykłej recepcji pisarzy latynoamerykańskich w Polsce. Wiernym czytelnikom przypomina szczęśliwe chwile pierwszej lektury, nowych, tych ze świata komunikacji wizualnej inspiruje wielowymiarowym obrazem.
José Andrés Albán Juárez, Warszawa, w listopadzie 2016
Wystawa jest objęta patronatem Ambasady Kolumbii w Polsce
Fotografie obiektów muzealnych pochodzą
z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie oraz z Muzeum Zamkowego w Pszczynie.