Galeria im. Eugeniusza Hanemana
Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego, ul. Piotrkowska 102, Łódź
Wernisaż we wtorek 24 sierpnia o godz. 18:30, ekspozycja do 6 września 2021
Piotr Wypych to autor wielu projektów, wystaw i wydawnictw poświęconych polskiej fotografii krajoznawczej, przyrodzie i zabytkom, także województwa łódzkiego.
Ten aktywny członek Okręgu Świętokrzyskiego ZPAF, pracownik Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego (z-ca dyrektora), pasjonat historii (w 2013 roku obronił na Uniwersytecie Rzeszowskim pracę doktorską) zdecydował się na pierwszą indywidualną prezentację w siedzibie Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego – Galerii im. Eugeniusza Hanemana. Dodajmy, że wcześniej gościł tu na ekspozycjach zbiorowych np. „ŁTF i Przyjaciele” w 2020 roku, współorganizował plenery fotograficzne w regionie. Obecnie pokazuje efekty swoich artystycznych poczynań z ostatnich dwóch lat, z których miniony rok był wyjątkowo intensywny. Czarno-białe zdjęcia, ze szeroką gamą niuansów szarości (która według autora jest kolorem o wielkim potencjale) to podsumowanie jego wcześniejszych doświadczeń w uwiecznianiu wiejskiego i miejskiego krajobrazu, ale również pokazanie możliwości fotografii aranżowanej, polegającej na kreowaniu sytuacji podkreślających urodę miejsca, niepowtarzalności chwili, zjawiskowości momentu, zarejestrowanego w kadrze. Dobrym tego przykładem jest fotograficzny zapis performance Piotra Wypycha pt. „Kobieta i uciekająca męska koszula” – cykl zdjęć małżonki próbującej złapać tytułową koszulę (autora) unoszącą się na tle Parku Krajobrazowego Międzyrzecza Warty i Widawki. Czuły na urodę krajobrazu artysta tropi bowiem piękne i zjawiskowe miejsca, także województwa łódzkiego, i uwiecznia za dnia i w nocy np. „Ruiny zamku w Majkowicach” czy „Anioł z Sulejowa”, a zimowy krajobraz dodatkowo je odrealnia, podkreślając efektowne kontrasty czerni i bieli. To świadome ograniczenie jest pokłosiem graficznych doświadczeń, zapoczątkowanych w ASP w Krakowie, gdzie Piotr Wypych studiował na Wydziale Grafiki ze specjalizacją w grafice projektowej. Kolor kojarzy mu się bardziej z dokumentacją, sam ma w dorobku liczne zdjęcia barwne, ostatnio skupia się jednak na czerni, bieli i niuansach szarości np. w widokach zaoranych pól, uwiecznianych o różnych porach dnia, z różnej perspektywy, oryginalnie wykadrowanych (cykl „Grafika roli”). To subtelne impresje zwracają uwagę na niezwykłość miejsc tylko z pozoru pospolitych, jak się okazuje – bardzo inspirujących. Takie urokliwe krajowidoki z prowincji to główny wątek twórczości Piotra Wypycha, choć nie zapominajmy, że równie interesujące są zdjęcia Łodzi jego autorstwa np. Placu Kościuszki z cieniem pomnika czy cykl „Kamienie krzyczeć będą”, dedykowany zagładzie polskich Żydów. Prezentowane na wystawie prace to przykład dojrzałej twórczości, świadomej możliwości fotograficznego medium, przefiltrowanej przez wielką wrażliwość autora na piękno rodzimego pejzażu, bacznie obserwowanego od świtu do zmierzchu – z racji zawodu i pasji.
Monika Nowakowska