Autorzy: Jowita Mormul, Artur Bartkiewicz, Konrad Hajdamowicz
Galeria BWA Ostrowiec, Al. 3 Maja 6, Ostrowiec Świętokrzyski
Wernisaż w piątek 21 kwietnia o godz. 18:00, ekspozycja do 31 maja 2017
Kurator wystawy: Artur Bartkiewicz
Pomiędzy
Istnienie „pomiędzy” zakłada obecność granic, wyznaczających sferę „od-do”. Jako tytuł wystawy, pozwala na wielopłaszczyznową interpretację.
Inspiracją dla zaistnienia niniejszej wystawy są badania relacji czasu mechanicznej rejestracji obrazów do dynamiki procesów zachodzących w czasie rzeczywistym, w kontekście poszukiwań twórczych – fotograficznych, filmowych i intermedialnych. Pojęcie czasu wiąże się z poczuciem linearności zdarzeń dziejących się w porządku wyznaczonym przez subiektywne poczucie „teraz”, wobec tego co „było” i „będzie”. Skalując i mierząc czas, dzieli się go na wieki, lata, miesiące, godziny, minuty i sekundy, określając kolejność zdarzeń oraz odstępy między zdarzeniami. W sferze prywatnej czas często jest wyznaczany samymi wydarzeniami: kolejnymi urodzinami, kolejnymi etapami edukacji, pojawiającymi się wyzwaniami zawodowymi, nowymi znajomościami, ewolucją życia rodzinnego, meandrami zmiennych uczuć i przekonań, a wreszcie kolejnymi etapami procesu dorastania i starzenia się. Indywidualne rozważania nad sobą i własnym życiem, często sprowadzają się do analizy czasu pomiędzy określonymi wydarzeniami zaistniałymi w przeszłości, także w kontekście do planów na przyszłość. „Teraz” wydaje się bardzo nieuchwytne, zawieszone pomiędzy tym co właśnie się stało, a tym, co zaraz się stanie. Za każdym razem, gdy próbuje się sobie uświadomić „teraz”, staje się ono przeszłością.
W kulturze popularnej, mechaniczna rejestracja rzeczywistości przez aparat fotograficzny, czy kamerę filmową jest na ogół rozumiana jednoznacznie z uchwyceniem jednolitego fragmentu teraźniejszości. Współczesna technologia umożliwiająca wykonanie ultrakrótkich ekspozycji, będących ułamkiem tysięcznych sekundy, wzmacnia poczucie, że uzyskany obraz jest wizerunkiem niepodzielnego „teraz”. Tymczasem rejestrowane przez kamery „teraz” jest zapisem wydarzeń dziejących się w czasie pomiędzy otwarciem, a zamknięciem migawki. Zapisany w czasie naświetlania obszar „pomiędzy” jest - jako obraz, odbierany jako jednolity przedmiot. Zawiera on jednak w warstwie wizualnej niejednorodny zapis czasu
„od-do” oraz charakter technologii, w jakiej dokonana była rejestracja.
Oglądanie fotografii, czy filmów może budować refleksję, że za każdym razem oglądamy migawki z przeszłości – takiej, jaka była w chwili rejestracji. Skłania to do kolejnych rozważań budujących kolejne relacje pomiędzy własną świadomością, chwilą obecną, a analizą warstw wizualnych i znaczeniowych prezentowanych foto-zapisów.
Eksponowane na wystawie projekty budują kolejną przestrzeń znaczeń i kontekstów odbioru, wytyczoną przez trzy odmienne osobowości twórcze autorów. Warto zwrócić uwagę, na tworzący się następny obszar - „pomiędzy” artystami, a także pomiędzy ich różnorodnymi interpretacjami tematu, zmaterializowanymi w wielowarstwowych formach wizualnych.
Serdecznie zapraszam na wystawę i zachęcam do budowania własnych, indywidualnych relacji z prezentowanymi dziełami, a poprzez ogląd i refleksję, do tworzenia nowych, unikalnych sfer „pomiędzy”.
Jowita Mormul
Jowita Mormul tworzy w obszarze sztuk wizualnych. Doktor sztuk filmowych Wydziału Operatorskiego i Realizacji TV, Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Filmowych Telewizyjnych i Teatralnych w Łodzi. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydziału Malarstwa (1997) oraz Wydziału Grafiki (1999). Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Prowadzi wykłady z zakresu fotografii, multimediów i analizy obrazu.
Stypendystka nagrody im. Hanny Rudzkiej-Cybisowej (1996) oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki (1996/1997). Członek Związku Polskich Artystów Plastyków (1998) i Związku Polskich Artystów Fotografików (2001).
Artur Bartkiewicz jest absolwentem ISP Akademii Świętokrzyskiej (ob. Uniwersytet Jana Kochanowskiego) w Kielcach. W 2005 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem z malarstwa w pracowni prof. Ewy Pełki. Twórczość z zakresu malarstwa, rysunku, fotografii i działań multimedialnych.
Zajmuje się również działalnością kuratorską. Obecny w Kompasie Młodej Sztuki (2012 i 2014).
Obecnie doktorant na kierunku Sztuki Piękne w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Konrad Hajdamowicz jest absolwentem ISP UJK w Kielcach. Doktorant III roku. W latach 2014-2016 związany z ISP w Kielcach, gdzie prowadził zajęcia ze Struktur Interaktywnych.
Laureat Kieleckiego Scyzoryka za najlepszy film w 2015 roku. Prace indywidualne – Busko-Zdrój, Kielce, Maastricht – Holandia, Bundoran – Irlandia, Kütahya – Turcja.