Obraz Wielkiej Wojny we współczesnej fotografii
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Galeria Kameralna, ul. Partyzantów 31a, Słupsk
Wernisaż w środę 27 kwietnia o godz. 18:00, ekspozycja do 17 czerwca 2016
Kuratorzy: Miha Colner & Dejan Sluga (Lublana)
Wystawa Red Poppy Fields jest częścią międzynarodowego projektu
poświęconego współczesnemu postrzeganiu I Wojny Światowej, jednego z najbardziej dramatycznych wydarzeń w najnowszej historii Europy.
Na wystawie zostaną zaprezentowane prace 16 współczesnych artystów:
Hassan Abdelghani (Chorwacja), Anikó Bodor (Węgry), András Bozsó (Węgry), Lara Ciarabellini (Włochy), diSTRUKTURA (Serbia) i Barbi Marković (Austria/Serbia), Peter Hebeisen (Szwajcaria), Radenko Milak (Bośnia i Hercegowina) & Roman Uranjek (Słowenia), Jonathan Olley (Wielka Brytania), Borut Peterlin (Słowenia), Darije Petković (Chorwacja), Martin Piaček (Słowacja), Bonnell Robinson (USA), Károly Sándor Áron (Węgry), Pavel Maria Smejkal (Słowacja), Antal Tarjáni (Węgry), Vladimír Židlický (Czechy).
Kuratorzy: Miha Colner & Dejan Sluga (Lublana). Kuratorzy wspierający: Michaela Bosáková (Bratysława), Katarzyna Majak (Warszawa), Gabriella Uhl (Budapeszt)
Projekt Red Poppy Fields odzwierciedla burzliwą historię Europy i związki przyczynowe pomiędzy ideologią i gospodarką, polityką i wojną. Poprzez wystawy i spotkania dyskusyjne projekt dokonuje przeglądu przyczyn i skutków I Wojny Światowej i jej szerszych implikacji społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturalnych.
Skupiając się przede wszystkim na fotografii i filmie, kuratorzy i artyści przedstawiają różne poglądy na tamte historyczne wydarzenia i odkrywają paralele między przeszłością i teraźniejszością. W projekcie biorą udział partnerzy z Węgier, Polski, Słowacji i Słowenii, a więc z krajów, które były zaangażowane w wojnie głównie po stronie C. K. Austro-Węgier. Jednak uczestnicy projektu starają się patrzeć na te zjawiska z szerszej perspektywy ogólnoeuropejskiej.
Projekt koncentruje się także na kluczowych elementach roli fotografii w początkach XX wieku, kiedy powstawała fotografia lotnicza i zaczynał się rozwijać fotoreportaż oraz na znów aktualnych kwestiach cenzury, nadzoru i wykorzystywania fotografii przez propagandę w dzisiejszej epoce cyfrowej.
Zestawiając fotografię współczesną i historyczną, projekt dotyczy statusu fotografii jako medium w obu okresach, sto lat temu i obecnie, jak również jego roli i znaczenia w kultywowaniu pamięci i prowadzeniu dyskursów historycznych. Dla tej sprawy ogromne znaczenie mają wyjątkowo zdywersyfikowane sposoby podejścia współczesnych artystów i fotografów, zajmujących się w swojej pracy postrzeganiem i przedstawianiem dawnych zdarzeń.
Zbiorowa wystawa Red Poppy Fields będzie prezentowana w sześciu miastach Europy Środkowej (w Bratysławie, Budapeszcie, Lublanie, Pradze, Wiedniu i Słupsku). Projekt jest wspierany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki oraz przez lokalnych sponsorów, takich jak SKICA (Słoweńskie Centrum Informacji i Kultury w Wiedniu) i jest realizowany we współpracy z renomowanymi partnerami regionalnymi: SEDF, Bratysława; Dom Fotografii i Stowarzyszenie Fotografików Węgierskich, Budapeszt; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk; Galeria Photon, Lublana-Wiedeń.
Więcej informacji i prac na stronie projektu.
Dr Gabriella Uhl (1970) z Budapesztu. Historyk sztuki, kurator, docent Uniwersytetu w Kaposvár na Węgrzech. Ukończyła studia magisterskie z historii i literatury na Uniwersytecie Eötvösa Lóránda w Budapeszcie. Jest autorką pracy doktorskiej o środkowoeuropejskiej literaturze barokowej.
Ponadto studiowała ekonomię na Techniczno-Ekonomicznym Uniwersytecie Korwina w Budapeszcie. Pracowała jako pracownik naukowy w Węgierskiej Akademii Nauk; potem jako główny kurator Muzeum Ernsta. Spędziła cztery lata w krajach bałtyckich, pracując jako korespondent czołowych węgierskich czasopism artystycznych oraz pracownik naukowy w Centrum Sztuki Współczesnej (Tallin, Ryga).
Była kuratorem pawilonu węgierskiego na Biennale w Wenecji w roku 2013.
Pracuje jako niezależny krytyk sztuki i kurator (ostatnio w Ludwig Museum w Budapeszcie).
Ponadto wykłada historię sztuki i zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Metropolitalnym w Budapeszcie oraz na Uniwersytecie Nauk Stosowanych Moholy-Nagy w Budapeszcie. Była kuratorem Miesiąca Fotografii (Budapeszt, Węgry) w 2012 i 2014 roku i członkiem zarządu kuratorskiego Europejskiego Miesiąca Fotografii. Jako pracownik naukowy specjalizuje się w sztuce marginalnej i cygańskiej. Jest autorką wielu publikacji na temat współczesnej węgierskiej i środkowo-europejskiej sceny artystycznej.