Gdańska Galeria Fotografii, Zielona Brama, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Długi Targ 24
Organizatorzy: Muzeum Narodowe w Gdańsku, Trójmiejska Szkoła Fotografii, Szlachetna fotografia
Wernisaż wystawy laureatów w piątek 24 kwietnia 2020 o godz. 12:00 ze zdalnym udziałem gości
Kuratorka: Małgorzata Bardoń
Then & Now (Wczoraj i dziś) 2020. Wystawa alternatywnych technik fotografii
Wernisaż on line na facebookowym profilu Gdańskiej Galerii Fotografii Wystawa czasowo niedostępna dla zwiedzających z powodu przeciwdziałania pandemii covid-19,
zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów wszystkie oddziały Muzeum Narodowego w Gdańsku są czasowo zamknięte dla widzów.
Kuratorka: Małgorzata Bardoń
Współpraca: Radosław Brzozowski, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Maja Bieńkowska, Jan Sieńkowski
Projekt został zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Miasta Gdańska oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Patronat honorowy nad wystawą: Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego
Wystawa jest prezentacją wybranych prac,
które wzięły udział w konkursie fotografii alternatywnej Then & Now 2.
Przez dziesięciolecia fotografia rozwijała się w kierunku coraz większego poziomu automatyzacji, industrializacji, początkowo opierając się na fabrycznych, żelatynowo-srebrowych materiałach, a później przyjmując postać cyfrową. Z jednej strony doprowadziło to do niezwykłej wprost demokratyzacji fotografii, ponieważ robienie zdjęć i to zdjęć niezłej jakości technicznej stało się dostępne właściwie dla każdego, z drugiej – do zaniku dawnego rzemiosła fotograficznego, do sytuacji, gdzie wszystkie procesy inne niż fotografia żelatynowo srebrowa i cyfrowa popadły w zapomnienie. Więcej, nie tak dawno, bo wraz z bankructwem Kodaka nastąpił moment, gdy zdawało się, że i tak zwana fotografia analogowa odejdzie w niepamięć. Tymczasem zupełnie niespodziewanie rozpoczął się wielki powrót do dawnych, stricte manualnych technik fotograficznych, zwanych dziś historycznymi. Rozpoczęli go pojedynczy twórcy, ci nieliczni, którzy nigdy dawnych technik nie porzucili, jak choćby Amerykanin Marc Osterman, Kanadyjczyk John Bladen Bentley czy (na krajowym podwórku) gumiści, na przykład Konrad Polesch i Henryk Rogoziński. Po nich pojawili się kolejni twórcy na nowo odkrywający magię dawnych, manualnych procesów fotograficznych, aż doszliśmy do chwili, w której możemy mówić o zjawisku masowym. Dziś dawne procesy fotograficzne praktykuje już nie tysiące, lecz dziesiątki tysięcy osób na całym świecie, prace wykonywane manualnie święcą triumfy w galeriach, a ich estetyka inspiruje również twórców posługujących się medium cyfrowym, w tym fotografów tworzących reklamy.
Organizowane przez Trójmiejską Szkołę Fotografii i Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańską Galerię Fotografii wydarzenie o charakterze biennale to jedyne w swoim rodzaju podsumowanie tego niezwykłego zjawiska. Wystawa „Then & Now [Wczoraj i dziś] 2020 - wystawa alternatywnych technik fotografii” stanowi przegląd prac tworzonych przez współczesnych artystów z użyciem do niedawna zapomnianych technik alternatywnych, historycznych bądź szlachetnych. Jest to również świetna okazja, by zobaczyć ponad 80 prac przesłanych przez twórczynie i twórców z całego świata, stanowiących świadectwo swoistej i chyba jedynej w swoim rodzaju twórczej kontrrewolucji, jaka ewidentnie zachodzi dziś w światowej fotografii.
Fotografie zostały wyselekcjonowane spośród ponad 400 prac zgłoszonych do konkursu m.in. z Polski, Czech, Litwy, Turcji, Rosji, USA, Wielkiej Brytanii czy Korei przez jury w składzie:
dr hab. Witold Jurkiewicz, dr Adam Mazur, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
i Radosław Brzozowski. Prace te są połączeniem twórczych poszukiwań i sprawności posługiwania się dawnymi technologiami. Tematycznie spotkamy tu pejzaże naturalne i industrialne, portrety ludzi i zwierząt, akty i oniryczne kreacje z pogranicza abstrakcji, ale także fotografie odnoszące się z dużą wrażliwością do historii, czasem poprzez stylizację, częściej wykorzystujące walory czasu w medium, np. fotografii otworkowej. Wiele prac dotyka tak istotnych tematów, jak ekologia czy kwestie wolności, dlatego ekspozycja łączy prezentację technik z mistrzowskim ich artystycznym wykorzystaniem.
Podczas wernisażu zostaną ogłoszoni laureaci tegorocznej edycji:
✪ Grand Prix - Nagroda Marszałka Województwa Pomorskiego - dla Michaliny Hendrys
za pracę „Odpodobnienie”.
✪ Pierwsza Nagroda w kategorii Fotografia otworkowa - dla Marcina Lilly
za zestaw „Motławska czasoprzestrzeń”
✪ Pierwsza Nagroda w kategorii Techniki alternatywne - dla Krzysztofa Strzody
za zestaw „Modeling”.
Jury przyznało także wyróżnienia następującym autorom:
➤ Marta Adamczak za „Industrial Nature 1,2,3”
➤ Sylwia Bachleda za „W samym środku swojego bólu 1, 3”
➤ Witold Bianga za „Stocznia cienie przeszłości”
➤ Joanna Borowiec za „Flower”
➤ Łukasz Brzeziński za „Winorośl”
➤ Mateusz Detyniecki za „Wesele”, „Traper”, „Rozpleciny”
➤ Luc D’Haegeleer za „ Sans titre 1,4,5”
➤ Jakub Filek za „Nigeria 1,2,4”
➤ Jeni Harney za „Flowers from the roadside and the rare Manchester Sun 1”
➤ Tomasz Jaczewski za „Cykl o śmierci”, Nuclear fallout”
➤ Marzena Kolarz za „Destrukcja 5,6”, „Srebrne twarze 1,3,5,6”
➤ Agnieszka Kot za „Halfasleep” – 2 zdjęcia
➤ Beata Kozłowska za „Ukryty eden 2”
➤ Przemysław Kruk za „Ostatnie światło 3”
➤ Katarzyna Kryńska za „Wish 1”
➤ Piotr Kwasiżur za „Bez tytułu 2”, Bez tytułu 3”
➤ Szymon Michna za „Nr 1” , Nr 2”, „Nr 3”
➤ Adam Mićka za „Forest Spirit 1,3”
➤ Denise M Oehl za „Paul’s Bedroom”
➤ Kordian Pawlak za „Akt 3”
➤ Łukasz Podolski za „Gdańsk”, „Maszyna”
➤ Dominika Popiołek za „Lisbona nr 1”
➤ Krzysztof Strzoda za „Gdy w Tatrach hula wiatr”, „Dolomites in My Eyes”, „Drzewa w Mieście”, „The Herd"
➤ Gerardo Stubing za „Dianthus Valentinus”
➤ Kerim Suner za „Erkiin’s Tools”, „Golden Horn”
➤ Robert Toczewski za „Władczyni”
➤ Maria Vinogradova za „Rosehip-2”
➤ Tomasz Warzyński za „Budka”
➤ Magdalena Wdowicz–Wierzbowska za „Byłam w Ravensbruck 1,3,4”
➤ Karina Ska (Wojciechowska) za „Pamiętnik 2,4,5”, „Strange days 1,6”
➤ Janusz Wojewoda za „Jan 1”
➤ Aleksandra Wolter za „Kolekcja drobnych istnień”
➤ Tomasz Wójcicki za „Obrazy Lubelskie XIX w” 3 szt
➤ Andrzej Wróblewski za „Przedświt 1”, „Galopem”
➤ Barbara Yoshida za „Pieta”, „Black Island Gull- 1”
➤ Vilius Zagrakalys za „Through the arch (street od Lublin)