Jolanta Rycerska „Sąsiedzi”, Stanisława Zacharko-Łagowska „Boża sprawa”,
Ryszard Karczmarski i Jerzy Piątek (kurator wystawy) „Załuchiw - brzegi dzieciństwa”
Filharmonia Świętokrzyska im. O. Kolberga, Międzynarodowe Centrum Kultur, ul. Żeromskiego 12, Kielce
Czas trwania ekspozycji: 12 maja - 5 września 2017
UKRAINA czy to tylko sąsiedzi?
Wystawa, zbudowana pod tym wspólnym tytułem składa się z trzech zupełnie różnych wypowiedzi uznanych twórców, tak różnych, że nawet jeśli pominiemy sposób przygotowania do prezentacji,
będzie to wyraźnie czytelne.
Tradycyjnie, folderowo-albumowo zbudowana została wystawa Ryszarda Karczmarskiego i Jerzego Piątka
- „Załuchiw - brzegi dzieciństwa”. Trudno o inne podejście do tematu, jeśli miał on w sposób zawodowy, w artystycznej formie spełnić oczekiwania strony ukraińskiej. Należało pokazać życie niewielkiej wioski na Podlasiu nad brzegami Prypeci, kilkaset metrów od granicy z Białorusią. Wioski, która nie leży na szlaku komunikacyjnym wymuszającym zwykle szybszy rozwój. Rolnictwo i to co daje sama przyroda to podstawa istnienia większości gospodarstw. Kilka wyjazdów wystarczyło do zarejestrowania materiału do wystawy i albumu.
Czarno-białe rejestracje Jolanty Rycerskiej - „Sąsiedzi” nie mają na celu pokazania kraju naszych sąsiadów. Powstały w latach 2014-2016 i są subiektywnym wyborem, istotnym dla próby zrozumienia tego sąsiedzkiego kraju, mało poznanego, naznaczonego dramatami historii, a współcześnie wojną i trudnościami dna powszedniego. Prezentowane tematy to kadry - symbole i poddane wizualizacji skróty myślowe.
„Boża sprawa" to tytuł wystawy Stanisławy Zacharko-Łagowskiej i tytuł ulotek, którymi oblepione zostało centrum Lwowa w przeróżnych zupełnie nie odpowiednich miejscach. Artystka doznała świadomego, a może podświadomego sygnału, który kiedyś, kilka lat temu w Kielcach spowodował rejestrację zapisów, a raczej maźnięć na elementach remontowanej kanalizacji miejskiej. W wyniku dwudniowych penetracji powstały obrazy, często jak grafiki, których wspólnym wyznacznikiem jest biały napis na czerwonym tle „Boża sprawa" (БОЖΑ CПРΑΒΑ)
Komisarz wystawy Jerzy Piątek
Jolanta Rycerska, Warszawa
Urodzona w Lublinie. Z wykształcenia filozof - absolwentka filozofii teoretycznej na KUL oraz Studium Fotografii ZPAF i Europejskiej Akademii Fotografii. Otwarty przewód doktorski na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doskonalenie wiedzy świadczy o ciągłym poszukiwaniu swego miejsca w sztuce.
Od 2011 roku pełni odpowiedzialną funkcję prezesa Związku Polskich Artystów Fotografików.
Autorka wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz kuratorka kilkudziesięciu wystaw i projektów. Jest wykładowcą Studium Fotografii ZPAF i Europejskiego Wydziału Sztuk Akademii Vistula.
Dyrektor trzech edycji Festiwalu Warsaw Photo Days.
Czarno-biała wystawa „Sąsiedzi” licząca w pełnej wersji ponad 100 prac powstała podczas ośmiu podróży do miast i wsi obwodu wołyńskiego, tarnopolskiego i iwanofrankowskiego w latach 2014-2016.
Prace są wynikiem subiektywnego wyboru kadrów, które według autorki są istotne dla próby zrozumienia tego sąsiedzkiego kraju - wciąż niepoznanego, paradoksalnie nam odległego z powodu zaszłości historycznych. Prezentowana wystawa jest kontynuacją projektu otwartego w czasie wystawy „Polisemia znaczeń” w warszawskiej Galerii Obok. Kolejne wyjazdy na Ukrainę to odkrywanie nowych wątków pozwalających na zrozumienie tematu i pogłębienie percepcji autorskiej wobec i mimo trwającej wojny i trudności dnia codziennego. Owocem wyjazdów były kadry - symbole i poddane wizualizacji skróty myślowe wynikłe z czystej rejestracji.
Stanisława Zacharko-Łagowska, Kielce
Urodzona w Przemyślu. Historyk i krytyk sztuki - studia na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale historii sztuki w latach 1977-1985 oraz podyplomowe studia „zarządzanie kulturą" w Instytucie Spraw Publicznych UJ (2003-2004).
Od 1985 roku pracuje w Biurze Wystaw Artystycznych w Kielcach - od 2012 roku na stanowisku dyrektora tej placówki. Zajmuje się krytyką artystyczną, a także kuratorstwem wystaw i opracowań merytorycznych dotyczących sztuki. Tworzy przestrzenne formy z wikliny realizowane na plenerach w Polsce
i na Ukrainie. Maluje, a od 12 lat rozpoczęła intensywnie fotografowanie tworząc „kolekcję znalezionych obrazów”.
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, a w Okręgu Świętokrzyskim pełni funkcję v-ce prezesa. Wystawa „Boża sprawa” po raz pierwszy została zaprezentowana w roku 2013 w Galerii Sztuki Najnowszej w Gorzowie Wielkopolskim, a potem w Miejskim Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. Tematy do wystawy zostały zarejestrowane w centrum Lwowa w marcu 2011 roku, kiedy autorce rzuciła się w oczy ulotka o niezrozumiałej treści, ale z wyraźnym tytułem białych liter na czerwonym tle pisanych cyrylicą „Boża sprawa". Znaczy to po ukraińsku Dzieło Boże, a po łacinie Opus Dei.
Ryszard Karczmarski, Chełm
Z wykształcenia nauczyciel. Od 1985 roku prowadzi własny zakład fotograficzny. Zafascynowany podróżami dostarczającymi tematów do zdjęć (Armenia, Tajlandia, Włochy), a w połączeniu z pasją żeglarstwa Finlandia, Szwecja, wyspy brytyjskie czy Bornholm.
Jeden z najbardziej znanych fotografów „otworkowych”. Prowadzi autorską Galerię „Atelier” w Chełmie. Prezes Okręgu Lubelskiego Związku Polskich Artystów Fotografików z siedzibą w Chełmie.
Jerzy Piątek, Kielce
Urodzony w Pińczowie, kielczanin z zamieszkania, całe życie związany z fotografią. Najpierw amatorsko w Miejskim Domu Kultury, potem Świętokrzyskie Towarzystwo Fotograficzne, współzałożyciel Fotoklubu „Kontrast" w WDK w Kielcach. Od 1978 roku zawodowo jako członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Zaliczany do Kieleckiej Szkoły Krajobrazu - wiele wystaw w kraju i za granicami
(album autorski "Ostatni taki pejzaż …”). W końcu lat 70-tych i na początku 80-tych ubiegłego wieku zajmował się fotografią socjologiczną co zaowocowało szeregiem wystaw oraz wydawnictwem albumowym „Smutek i urok prowincji”. Inicjator i kurator wielu wystaw i wydawnictw rejestrujących dokonania polskiej fotografii artystycznej (zbiorowe, jak: „Mistrzowie polskiego pejzażu”, „Kielecka Szkoła Krajobrazu”,
„Akt w polskiej fotografii” i indywidualne).
„Załuchiw - brzegi dzieciństwa” autorstwa obydwu fotografików, to wynik ukraińsko-polskiego projektu mającego na celu pokazanie światu poleskiej wsi na brzegu Prypeci w XXI wieku. Wernisaż wystawy nazwanej wówczas „Spojrzenie sąsiadów” odbył się z okazji Dnia Wsi w 2014 roku obchodzonego od niedawna podczas święta Piotra i Pawła. Pewnym smaczkiem była obecność dwóch ponad osiemdziesięcioletnich osób, które pamiętały, że przez 4 lata uczęszczały do szkoły uczącej
w języku polskim.