Miło nam poinformować o nagrodach uzyskanych z końcem 2022 roku
przez obu braci, gnieźnieńskich członków Okręgu Wielkopolskiego ZPAF
18. Wielki Konkurs National Geographic - kategoria „Ludzie” - 1. miejsce Waldemar Stube
VIII Konkurs Fotografii Teatralnej - kat. „Teatralne zdjęcie sezonu” - 1. miejsce Dawid Stube
➠ Wielki Konkurs Fotograficzny organizowany przez redakcję National Geographic Polska i markę CEWE to szansa dla fotografów na podzielenie się swoim talentem i rozpoczęcie profesjonalnej kariery.
Za nami 18 edycja Wielkiego Konkursu Fotograficznego. Jak co roku konkursowe prace zostały podzielone na 4 kategorie: Ludzie, Krajobraz, Zwierzęta, Fotoreportaż. Przyznano również nagrodę Grand Prix.
– Szukamy zdjęć wyjątkowych, zaskakujących, które zapadają w pamięć, wywołujących emocje i poruszających ważne tematy. I takie właśnie fotografie nagrodziliśmy w tej edycji Wielkiego Konkursu – mówi Agnieszka Franus.
By zobaczyć wszystkie nagrodzone prace i ich opisy, kliknij w obrazek powyżej
Kategoria LUDZIE: 1. miejsce „Luda i Sasza” fot. Waldemar Stube
„23 lutego z córką Saszą nauczyłyśmy się wiersza T. Szewczenki o Ukrainie i po sprawdzeniu zadania domowego poszłyśmy spać. O 5 rano obudziłam się od eksplozji, która docierała gdzieś z daleka, ale pomyślałam, że to mi się wydawało. Za kilka minut zaczęłam dostawać telefony od znajomych i bliskich, którzy mówili: Rozpoczęła się wojna! Na początku siedziałam i płakałam i nie mogłam w to uwierzyć. Po 30 minutach wpadłam w panikę: co mam zrobić? Ubrałam się i poszłam do sklepu, żeby kupić niezbędne rzeczy. Ludzie w sklepie byli wystraszeni i kupowali wszystko, kolejki były duże. Pierwsze dni były jak we mgle. Kiedy bomby zaczęły spadać na nasze lotnisko, wtedy naprawdę spanikowałam. I tylko wtedy pomyślałam: może warto wyjechać? Następne 2 dni spędziliśmy w piwnicy u znajomych. Myśl o wyjeździe zniknęła. Ale o 22.00 znowu zawyła syrena, my z dziećmi schowaliśmy się w piwnicy i za kilka minut usłyszałyśmy bardzo mocną eksplozję. Dzieci wystraszyły się i zaczęły płakać. Sąsiedzi zaczęli dzwonić i prosić o schron, ponieważ ich budynki zostały zniszczone. 15 minut później w piwnicy znajdowało się 12 osób (kobiety i dzieci). Mężczyźni pobiegli ratować ocalałych. 5 budynków było zniszczonych, w szpitalu położniczym wyleciały okna. 7 dzieci i 7 osób dorosłych uratowano, 2 osoby zginęły. Dzieci spędziły noc w piwnicy. Po tym wszystkim zrozumiałam, że nie mogę zostać tu dłużej. Następnego dnia wsiedliśmy do samochodu i pojechałyśmy do krewnych do Lwowa, a stamtąd autokarem do Polski. Wielu osób z mojej rodziny oraz przyjaciół zostało w Żytomierzu. Zdzwaniamy się codziennie. Czekamy na zwycięstwo! Jesteśmy pewni, że tak będzie!” / fot. Waldemar Stube - praca pokazana obok.
➠ VIII Konkurs Fotografii Teatralnej
Do tegorocznej edycji Konkursu zgłosiło się aż 110 fotografek i fotografów, spośród których Jury
w składzie: Marta Leśniakowska, Karolina Puchała-Rojek, Magdalena Raszewska, Bartek Warzecha i Elżbieta Wrotnowska-Gmyz wyłoniło zwycięzców.
W nadesłanych do VIII edycji KFT pracach przede wszystkim manifestuje się radość z odzyskanej możliwości fotografowania teatru na żywo, bez cyfrowego zapośredniczenia. Zgłoszone pojedyncze fotografie i zestawy oddają aurę zmagań artystycznych i pozaartystycznych, z którymi mierzyli się artyści i środowisko teatralne w mijającym sezonie oraz ukazują estetykę i emocje „portretowanych” spektakli (…). Wyborem prac finałowych oraz podziałem nagród chcieliśmy skierować uwagę odbiorców z jednej strony na wyjątkowy warsztat fotografów, nieprzeciętną wrażliwość i czujność na to, co na scenie, z drugiej zaś na wielość języków i estetyk, na nieskończoność możliwości opowiadania obrazem o teatrze. – Elżbieta Wrotnowska-Gmyz
By zobaczyć wszystkie nagrodzone prace i ich opisy, kliknij w obrazek powyżej
Kategoria A | Teatralne zdjęcie sezonu
Pierwszą Nagrodę w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” i 7 tys. złotych Jury jednomyślnie przyznało Dawidowi Stube za zdjęcie „Mama” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, zauważając, że zwycięskie ujęcie jest „wyrywkową analizą współczesnego społeczeństwa polskiego, jak i opowieścią o miłości”.
Zwycięska praca Dawida Stube to dojrzała kompozycja świadomie korzystająca z konwencji fotografii amatorskiej. Kadr wydaje się zwyczajnym, podpatrzonym ujęciem bez tezy, bez założonego z góry – przez autora, lub zamawiającego zdjęcie – politycznego przekazu. A jednak nie jest możliwe pominięcie politycznego wymiaru tego zdjęcia. Głęboko intymna, nie przeznaczona dla postronnych oczu i szerokiej publiczności scena otwiera przed widzami widok na zaplecze – zarówno teatru jak i prywatnych relacji fotografa i modelki. Stawia nas w tak lubianej przez fotografię i teatr pozycji podglądaczy. „Mama” – mówi autor poprzez tytuł. Pracująca mama – dopowiadamy, przywołując wszystkie możliwe skojarzenia dotyczące równoległej: zawodowej i domowej pracy kobiet w ogóle – podkreślała Karolina Puchała-Rojek.
Dawida Stube nagrodzono też Drugą Nagrodą w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” za zestaw fotografii ze spektaklu „Mały Książę”, w reż. Bálint Szilágyi, Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz wyróżniono w tej samej kategorii za zestaw fotografii ze spektaklu „Irena”, w reż. Brian Kite, Teatru Muzycznego w Poznaniu.