Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 26, Kraków
Organizator: Fundacja Sztuk Wizualnych
Wernisaż w piątek 15 września o godz. 18:00, ekspozycja do 4 października 2017
Kurator: Wojciech Nowicki
Wojciech Plewiński – jeden z czołowych polskich fotografów powojennych – znany jest przede wszystkim jako portrecista, autor zdjęć teatralnych, mody czy twórca legendarnych okładek „Przekroju”. Dorobek Plewińskiego jako reportera jest mniej znany, choć równie znaczący. Po prezentacji jego obszernej części w formie cyfrowego archiwum Fundacja Sztuk Wizualnych zaprezentuje reportaże mistrza na monumentalnej wystawie, składającej się z blisko 300 oryginalnych i współczesnych odbitek.
Wystawie towarzyszą:
Spotkanie z Wojciechem Plewińskim, prowadzone przez Wojciecha Nowickiego
w sobotę 16 września o godz. 18:00
Oprowadzanie kuratorskie w niedzielę 17 września o godz. 12:00
Wojciech Plewiński, urodzony w Warszawie, rocznik 1928, z wykształcenia jest architektem.
Studia ukończył w Krakowie, dwa lata po uzyskaniu dyplomu rozpoczął współpracę z „Przekrojem”. Trwała ona do końca jego kariery zawodowej (choć fotografować nie przestał do dziś). Jako reportażysta współpracował także z „Tygodnikiem Powszechnym”, „Ziemią” czy „Polską”.
Od roku 1957 członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
Na tle innych fotoreporterów tego okresu Wojciech Plewiński wyróżnia się niezwykle ciepłym podejściem do swoich bohaterów. Jego humor czy ironia nigdy nie są niszczycielskie, poza nielicznymi wyjątkami dominuje w nich sympatia. W swoich zdjęciach Plewiński opowiada zwykle jakąś małą historię: próżno tu szukać wielkich wydarzeń, politycznych masówek lat 50. czy 60., zdjęć ze zjazdów partyjnych czy strajków.
Prezentację rozpoczną najwcześniejsze, nigdy nie pokazywane lub pokazywane bardzo rzadko fotografie, pochodzące z prywatnego archiwum artysty, świadectwo rodzenia się własnego spojrzenia na otaczający świat. W kolejnych cyklach język jest już dojrzalszy i wyemancypowany, własny – znakomite sekwencje zamknięte między innymi w cyklach Italia ’57, Ziemie Zachodnie, Francja. Wybór zawiera także zdjęcia późniejsze, w tym zapis pobytów w Jugosławii, krótki, lecz wstrząsający obraz typowej socjalistycznej wielkiej budowy – Huty Katowice – ukazujący wszechpanujące marnotrawstwo i bałagan, wreszcie zdjęcia najnowsze, już w kolorze. Fotografie powstające w ostatnich latach są dowodem żywotności pasji napędzającej Wojciecha Plewińskiego od wczesnych lat 50.
Na wystawę Wojciech Plewiński. Żarliwa ciekawość złoży się blisko 300 archiwalnych i współczesnych odbitek, a także dokumenty pochodzące z archiwum artysty oraz jego portrety wykonane przez zaprzyjaźnionych fotografów i przez niego samego.
Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program edukacyjny, a podczas wernisażu swoją przedpremierową prezentację będzie miał jesienny numer kwartalnika „Przekrój”.
Wystawa jest częścią wieloletniego projektu realizowanego przez Fundację Sztuk Wizualnych mającego na celu opracowanie, digitalizację i popularyzację dorobku Wojciecha Plewińskiego. Pierwszym etapem projektu była prezentacja archiwum reportażu, jest on dostępny na stronie wojciechplewinski.com. Na platformę składają się dwie warstwy.
Pierwsza to ponad dwa tysiące zdjęć, stanowiących cyfrowe archiwum fotografa. To szeroki wybór, pozwalający na zapoznanie się z najlepszymi zdjęciami z całej jego sześćdziesięcioletniej kariery.
Druga warstwa to wirtualna galeria: dwanaście cykli z lat 1957-2003 wybranych przez kuratora projektu. Przedstawiony materiał uzupełniają teksty dotyczące samego fotografa jak i poszczególnych cykli, a także wybór portretów artysty i materiały archiwalne. Poszczególnym cyklom towarzyszy odautorski komentarz audio, w którym Wojciech Plewiński ujawnia okoliczności powstania kolejnych cykli, a także krótki film wideo, w którym fotograf opowiada o swojej karierze fotograficznej.
Celem Fundacji Sztuk Wizualnych jak i samego artysty jest zwrócenie uwagi szerszej publiczności na inną stronę twórczości Plewińskiego. Jawi się on jednym z klasyków polskiej fotografii drugiej połowy XX wieku, także za sprawą reportażu.
Projekt zrealizowany został dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
żródło: Fundacja Sztuk Wizualnych