Galeria Muzeum Stanisława Staszica, ul. Browarna 18, Piła
Wernisaż w piątek 4 kwietnia o godz. 18:00, ekspozycja do 9 maja 2025
Kurator galerii: Wojciech Beszterda
Nawet pusty krajobraz pełen jest dla mnie niejasnych obecności, właściwie krajobraz nie może być pusty, zawsze przybiera formę. Kiedy wychodzę naprzeciw przestrzeni, to jednocześnie w niej jestem,
a kiedy pozostaję z nią sam na sam, będąc jak medium wyczuwam delikatne wibracje, to pustka.
Ta pustka, której źródło jest też we mnie i tworzy krajobraz wyobraźni.
Kiedy naciskam migawkę aparatu rozpoczyna się dziwny proces, jakbym przekreślał teraźniejszość strącając ją w przepaść niekończącego się trwania. W samym tym geście zawiera się początek i jakiś niewyobrażalny koniec, unieważnienie czasu i przestrzeni. Światło tchnęło już energię w kryształy srebra, obraz utajony ożył, to początek historii nieodwracalnie zapisanej w negatywie…
Fotogenia obrazu ukryta jest pod jego powierzchnią, zrywam kolejne warstwy szukając stanu sprzed teraz, jakby to co jest teraz ukrywało nieokreśloną przeszłość, jej obraz. Nie chodzi nawet o to, co było tu wcześniej, ale co wydarzyło się w tej scenerii, kto się wydarzał? Pusty krajobraz jest foremką z dziecięcej piaskownicy, zamienia piasek w rozgwiazdę, albo muszelkę i wyobraźnia przybiera kształt…
Fotografia, kiedy zostawiam z boku znaną mi etymologię i próbuję szukać innego odniesienia, dzielę na sylaby wyraz fo-to-gra-fia i zatrzymuję się na dwóch środkowych „to gra”. To przede wszystkim gra z czasem, kompulsywne i nierealne pragnienie by zatrzymać.
Marek Noniewicz
Marek Noniewicz - rocznik ’71,
zamieszkały w Bydgoszczy.
Artysta wizualny, popularyzator XIX wiecznych technik fotograficznych: cyjanotypii, kalotypii, czy papieru solnego, w swojej twórczości zajmuję się głównie fotografią, sięgając czasem po instalację, działania w przestrzeni miejskiej, performance, czy sporadycznie również film. Od lat interpretuje język natury na potrzeby tworzenia światłoczułych obrazów.
W projektach z zakresu edukacji kulturowej często wykorzystuje potencjał fotografii jako narzędzia kreacji w budowaniu poczucia własnej wartości uczestników. Sięgając do technik historycznych i alternatywnych zastosowań materiałów światłoczułych stara się rozwijać wrażliwość uczestników na otaczający świat, wyposażając ich w umiejętności wykorzystania współczesnego alfabetu wizualnego w budowaniu własnych narracji.
Bywa również wykładowcą, kuratorem wystaw i autorem tekstów o fotografii.
Członek ZPAF w Okręgu Wielkopolskim. Stypendysta MKiDN i Prezydenta Miasta Bydgoszczy.