Galeria Bielska BWA, ul. 3 Maja 11, Bielsko-Biała
Wernisaż w środę 10 stycznia o godz. 18:00, ekspozycja do 28 stycznia 2018
Otwarciu towarzyszy wykład Marka Grygla „Obiektywność środków wizualnego bombardowania”
oraz koncert Joanny Oparek i Joachima Mencla „Czerwie. O życiu, miłości i śmierci”
Wystawa twórczości Adama Rzepeckiego, członka i założyciela legendarnej grupy Łódź Kaliska,
który w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej pokaże swoje najnowsze prace.
Grupa, w której Adam Rzepecki był największym prześmiewcą, kontestowała konwencjonalność zachowań artystycznych poprzez prowokację i ironiczny humor połączony z powagą i szczerością.
Artysta od kilku lat tworzy prace zainspirowane osobistymi przeżyciami dotyczącymi granic między światłem a cieniem, życiem i śmiercią, wolnością a zamknięciem.
W Bielsku-Białej prezentowane są prace powstałe w ciągu trzech ostatnich lat: malarstwo, obiekty, wideo, fotografie. Są to m. in. prace wideo i fotografie, które zostały zrealizowane na wybrzeżu Pacyfiku, po obu stronach granicy między Meksykiem a USA; obrazy w wytłaczanym na mokro papierze z cyklu „Czerwie. Tragedia antyczna o życiu, miłości, zdradzie i śmierci” oraz instalacja - rzeźba do czytania pt. „Dziękujesz unicestwieniu” – przygotowana specjalnie dla Galerii Bielskiej BWA.
– Adam Rzepecki zawsze przekraczał pewne tabu: czy wtedy, kiedy próbował nakarmić piersią swoje dziecko (w projekcie pomnika Ojca Polaka z 10 lipca 1981 roku), czy kiedy domalowywał wąsy reprodukcji Matki Boskiej Częstochowskiej (1982). Te prace były dowcipne, ironiczne, ale też wnikające głęboko w pewne mechanizmy czy stereotypy kulturowe. Obecny okres w twórczości artysty jest jak wyjście z afazji, uczenie się na nowo języka sztuki. Cienie i światło, zasłanianie, utrwalanie, ulotność, dźwięk. To, co nieokreślone przybiera materię: rysunku na papierze z makulatury, kolażu z opakowań po lekach. Jak modlitwa zamieniana w dźwięk. Nawrócony prześmiewca?
– komentuje Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, kurator wystawy.
Adam Rzepecki urodzony w 1950 w Krakowie; jest fotografem, performerem, twórcą rzeźb i instalacji, autorem filmów. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim; od 1979 współzałożyciel i członek grupy Łódź Kaliska.
W pierwszej połowie lat 80. współtworzył Kulturę Zrzuty, ogólnopolski alternatywny ruch młodej sztuki wyznaczający „trzecią drogę” w ówczesnej dwubiegunowej sytuacji społeczno-politycznej.
Od 1978 do 1981 prowadził Jaszczurową Galerię Fotografii w Krakowie.
W latach 90. współtworzył Grupę Stacja Pi. Stacja.
– W momencie, kiedy moje kontakty z Łodzią Kaliską rozluźniły się, zacząłem drążyć te tematy, które zawsze mnie interesowały. […] Teraz pomyślałem, że będę tworzył prace, które sprawiają mi radość, niezależnie czy to będą realizacje udane czy nie, dobre, złe, głupie czy mądre. Robię to przede wszystkim dla siebie, dlatego też kontakt z naturą stał się tak mocnym elementem mojej twórczości. Dlatego podróżuję, odnoszę prace do natury, odrysowuję jej cienie, łapię ich istotę – o ile to w ogóle możliwe – mówi artysta w wywiadzie przeprowadzonym przez Dobromiłę Błaszczyk pt. „Reguły są po to, aby je łamać”.
Więcej na stronie Galerii Bielskiej BWA. O Adamie Rzepeckim na stronie grupy Łódź Kaliska.
Wernisaż będzie poprzedzony (o godz. 16:30) wykładem Marka Grygla o twórczości Adama Rzepeckiego pt. „Obiektywność środków wizualnego bombardowania".
Marek Grygiel jest absolwentem historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie;
wydawcą i redaktorem magazynu o fotografii „Fototapeta”.
Właściwy wernisaż – w środę, 10 stycznia – rozpocznie się o godz. 18:00.
Wydarzeniem towarzyszącym będzie koncert pt. „Czerwie. O życiu, miłości i śmierci” inspirowany poematem Joanny Oparek, z muzyką Joachima Mencla grającego na lirze korbowej.
Joanna Oparek jest poetką, pisarką, absolwentką psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Joachim Mencel jest muzykiem jazzowym, pianistą, kompozytorem; wykładowcą w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej i w Krakowskiej Akademii Muzycznej.