Leica Gallery Warszawa, ul. Mysia 3, II piętro
Wernisaż w piątek 7 marca o godz. 20:00, ekspozycja do 5 maja 2014
Kuratorka wystawy: Joanna Kinowska
Anita Andrzejewska wiele podróżuje, ale jej fotografii nie można nazwać podróżniczą.
To zdjęcia, które przenoszą widza w nieznaną mu czasoprzestrzeń. „Niespiesznie” to projekt nieoczywisty, osobisty, opracowywany przez długie miesiące w ciemni. „90 procent zdjęć zrobiłam w Birmie, reszta pochodzi z sąsiedniego Laosu. Widać tak już jest, że ciągnie mnie w rejony trudne, konfliktowe, a jednocześnie bogate kulturowo i etnicznie (wcześniej był Iran, Pakistan, Syria, Kaszmir). W kierunku zanikających, głęboko zakorzenionych tradycji”, mówi autorka marcowej wystawy. Zamiłowanie do tradycji widać nie tylko w obieranych celach podróży, ale także sposobie pracy: Anita fotografuje na czarno-białych negatywach i robi autorskie odbitki w ciemni.
W Leica Gallery zostanie zaprezentowanych kilkadziesiąt premierowych zdjęć Anity Andrzejewskiej.
Wystawie towarzyszy katalog.
Anita Andrzejewska - absolwentka grafiki na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, fotografka, podróżniczka i ilustratorka książek dla dzieci. Od lat angażuje się w projekty artystyczno-społeczne, łączące Europę i Azję. Prowadziła m. in. warsztaty plastyczne dla dzieci w indyjskim Ahmedabadzie, kilkakrotnie odwiedziła też Iran, gdzie współtworzyła projekty fotograficzno-literackie w Teheranie, Isfahanie, Szirazie i antycznym mieście Jazd. Od 1997 roku należy do grona Związku Polskich Artystów Fotografików. Członkini stowarzyszenia twórczego "Grupa 13". Tworzy czarno-białą fotografię artystyczną. Jej zdjęcia są niezwykłymi obrazami otaczającej nas rzeczywistości. Adam Sobota napisał o nich w katalogu wystawy „Miejsca“:
"[... ] W wypadku takich prac obraz świata uzyskuje rangę rzeczywistości autonomicznej, nawet jeśli jest to bezpośrednie odwzorowanie fizycznej przestrzeni. [... ] Autorka posługuje się fotografią czarno-białą, w której modyfikuje skalę tonów tak, że na obrazach dominują ciemne szarości, zawierające jednak wiele odcieni i rozpoznawalnych szczegółów. Z kolei najjaśniejsze partie obrazów często zostają tam wyraźnie wyodrębnione i kontrastują z ciemnoszarym tłem. Taki kontrast stwarza wysublimowane formalne napięcia i dynamizuje przedstawienia, co jest o tyle istotne, że są one skadrowane z wyraźnym podkreśleniem symetrii. [... ]"
Anita Andrzejewska tak opowiada o sobie i swojej pracy w filmie przygotowanym przez Szeroki Kadr i opublikowanym na YouTube w 2011 roku: