Galeria Asymetria, Dom Funkcjonalny, ul. Jakubowska 16, Warszawa
Wernisaż we wtorek 28 kwietnia o godz. 19:00, ekspozycja do 30 maja 2015
Kurator: Jakub Śwircz
Ronit Porat, Mateusz Choróbski Moszczenie
Moszczenie to określenie, które oddaje te pierwsze nieporadne ruchy, przy podejmowaniu próby znalezienia swojego miejsca w nowej sytuacji. To czasem niezdarna, pierwotna choreografia, którą wykonać musi każdy nowy. Odbywa się na styku już obecnych tożsamości, nowy musi w nich znaleźć przestrzeń dla siebie. Moszczenie się jest serią przymiarek, porównań i prób rozpoznania terenu. To zjawisko efemeryczne, często rozbite na pozornie niepowiązane ze sobą wypadki, nieporozumienia i drobne ślady, zdaje się świetnie opisywać sąsiedztwo. Równie dobrze oddaje naturę rezydencji i ciągłych zmian adresów przez współczesnych artystów, którym często niewiele poza moszczeniem pozostaje.
Na tych właśnie skojarzeniach zbudowany jest wspólny projekt Ronit Porat i Mateusza Choróbskiego pod tytułem Moszczenie. Prace powstaną w oparciu o archiwa Nowin Gliwickich ocalonych przez Jerzego Lewczyńskiego i działaniach w obrębie architektury budynku Domu Funkcjonalnego. Projekt Moszczenie jest spełnieniem blisko dwóch lat starań o wspólnie realizowaną pracę przez dwójkę artystów.
Izraelska artystka Ronit Porat po raz pierwszy spotkała się z polskim artystą Mateuszem Choróbskim w 2013 roku przy okazji jej rezydencji w Domu Kereta. Wtedy też w ramach Warsaw Gallery przygotowała w galerii Asymetrii pracę Hippocampus odnoszącą się do zagadnień pamięci i tożsamości rozpoznawanej poprzez świadectwo wcześniejszych pokoleń. Materiał ten konfrontowany był ze wspólnymi pracami Wojciecha Plewińskiego i Józefa Szajny, pod tytułem Reminiscencje, stanowiącymi serię kolaży-autoportretów tego drugiego, w których mierzył się on z traumą po Auschwitz.
Piętro wyżej w Domu Funkcjonalnym w tym samym czasie odbywała się druga z wystaw galerii Asymetria, Spóźnione spotkanie Choróbskiego, będące śledztwem artysty, który poszukiwał wyjaśnienia przemilczanej historii swojego dziadka i nagłej emigracji babki do Ameryki.
Od tego czasu oboje artystów deklarowało chęć współpracy i połączenia strategii twórczych. Przygotowywana na koniec kwietnia wystawa Moszczenie jest właśnie spełnieniem tych chęci.
Artyści na różny sposób chcą poruszyć bliskie im tematy sąsiedztwa i pamięci. Do tego celu chcą wykorzystać nie tylko swoje dotychczasowe doświadczenia, ale i koncepcje artystyczne czerpane od Jerzego Lewczyńskiego, którego spuścizną opiekuje się Fundacja Asymetrii.
Biografie artystów są dostępne na stronie galerii Asymetria
Projekt powstaje w ramach całorocznego programu Galerii Asymetrii: Asymetryczny Jerzy Lewczyński
i jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.