Galeria ZPAF / zpafgallery, ul. św. Tomasza 24, Kraków. Organizator: Okręg Krakowski ZPAF
Wernisaż w czwartek 5 grudnia o godz. 18:00, ekspozycja do 1 lutego 2024
Kuratorzy Galerii: Maciej Plewiński, Danuta Węgiel
Galeria czynna od środy do soboty, pomiędzy 14:00 a 18:00 z przerwą od 20 grudnia do 14 stycznia.
EKO – Henryk Tomasz Kaiser
Wzrastający konsumpcjonizm społeczeństw, który stał się wyznacznikiem współczesnej zachodniej kultury, wytwarza góry najróżniejszych odpadów, z którymi coraz trudniej się mierzyć.
Odpady mniej lub bardziej toksyczne, płynne, stałe i lotne, zanieczyszczające powietrze, zmieniają nasz ekosystem z coraz większą siłą. Postępują zmiany klimatyczne, rozszerza się penetracja okołoziemskiej przestrzeni kosmicznej. Zwiększa się ilość środków transportu. Powstają coraz potężniejsze maszyny wojenne. Istnieje ciągła potrzeba wzrostu gospodarczego, a zaspakajanie rosnących potrzeb jednostek i społeczeństw wydaje się koniecznością. Jednak wszystkie te zmiany, w swej masie, w niekontrolowanym naporze, odmieniają planetę.
Rozumiemy już, że musimy dbać o nasze środowisko bo jesteśmy z nim symbiotycznie związani. Wypracowujemy nowe porozumienia międzynarodowe, zmniejszające zanieczyszczenie, ale w przeciągu wielu lat niewiele się zmienia. Wielcy truciciele nadal funkcjonują. Wypracowujemy nowe strategie recyklingowe, ale te, choć wprowadzane w życie, nie mają odpowiedniej skali, by zmniejszać tempo wzrostu gór śmieci.
Cóż zatem pozostaje ludzkości, jeśli nie wypracuje nowych, odmiennych od obecnie panujących, alternatywnych rozwiązań na swój rozwój?
Odpowiedzi na to pytanie podjął się w swoim cyklu EKO Henryk Tomasz Kaiser.
Trzy lata temu objechał obrzeża Krakowa, by sfotografować legalne i nielegalne wysypiska śmieci.
Stworzona dokumentacja posłużyła autorowi do wykreowania obrazu świata, do którego zmierzamy. W projekcie EKO podmiejski Kraków staje się każdym innym miejscem na Ziemi. Niemniej, zawsze na pierwszym planie odnajdujemy rzeczywiste, materialne odpady ludzkich działań.
W większości obrazy Henryka Tomasza Kaisera wydaje się spowijać cisza. Jedyny ślad człowieka pojawia się w fotografii jadących nocą samochodów. Na pozostałych krajobraz wyludnia się, jakbyśmy zostawiali po sobie tylko artefakty – góry śmieci. Autor roztacza przed nami przestrzenie postapokaliptyczne.
Tytułowe EKO, które powszechnie rozumiemy jako badanie równowagi między organizmami a środowiskiem, w wersji źródłowej z greckiego „Oikos”- znaczy dom. W najszerszym kontekście domem dla człowieka była i jest przyroda. W pracach artysty dom nabiera znaczenia miejsca zdewastowanego i opuszczonego. Rodzi się się pytanie - czy takiego domu chcemy w przyszłości.
Trudno pozostać obojętnym wobec tego pytania. Siła fotografii Henryka Tomasza Kaisera tkwi w wywoływanych emocjach. Możemy czuć się bezradni, możemy czuć gniew i bunt, możemy chcieć zmieniać rzeczywistość. Co robić przed końcem świata?
Danuta Węgiel
Henryk Tomasz Kaiser
urodził się 13 lipca 1951 r. w Krakowie.
Jest absolwentem Politechniki Krakowskiej. Fotografią zaczął zajmować się w latach siedemdziesiątych, w ramach Krakowskiego Towarzystwa Fotograficznego. Zdobył około 60 nagród i akceptacji na międzynarodowych i krajowych konkursach fotograficznych. Współpracował z prasą. W latach 1978-80 kierował grupą fotograficzną „Centrum”. W 1977 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF).
W roku 1981 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie początkowo pracował w laboratoriach fotograficznych. Od 1987 roku Henryk Tomasz Kaiser fotografuje wyłącznie jako niezależny fotografik, współpracując z agencjami, tzw. bankami fotografii (Stock Agencies). W latach 90-tych osiągnął rekordową liczbę ponad 1500 publikacji rocznie, co stawiało go w tej dziedzinie w światowej czołówce. Jego fotografie można zobaczyć niemal wszędzie - od pocztówek przez magazyny i kalendarze po wielkie tablice reklamowe. Wśród wielu firm i czasopism wykorzystujących zdjęcia Kaisera są np. National Geographic, British Airways, General Motors,
Simon & Schuster, Advertising Unlimited, Rider’s Digest, Sony, Fuji Film, Polish LOT. Członek American Society of Media Photographers (ASMP). W 2003 roku powrócił do Krakowa. W 2009 wydał album fotograficzny „Kraków i My”. Jest autorem 25 wystaw indywidualnych.