Galeria Fotografii Świdnickiego Ośrodka Kultury, Rynek 44, Świdnica
Wernisaż w sobotę 12 marca o godz. 18:00, ekspozycja do 8 kwietnia 2016
Prezentację przygotowała Agencja Zegart
To już piąta edycja tej wystawy. Poprzednie ekspozycje miały miejsce w Starym Browarze w Kościerzynie, Galerii Sztuki Współczesnej przy Muzeum w Koszalinie, Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie oraz Muzeum Historii Fotografii w Bydgoszczy.
O kolekcji „Rosarium” (skrót)
Z niedowierzaniem przeglądałem karty katalogu nie mogąc się nadziwić niezwykłej sile oddziaływania zamieszczonych w nim obiektów – intrygujących, niespotykanych, pobudzających wyobraźnię.
Jedne przypominały prehistoryczne stwory jakby wyjęte z filmów „Predator” czy „Obcy pasażer Nostromo”, inne - rodem ze scen japońskiego teatru kabuki - urzekały bajeczną egzotyką kształtów, jeszcze inne imitowały planety, kosmiczne mgławice lub egzemplifikowały żywioły wiatru, ognia i wody – w tak sugestywny sposób pobudzały moją wyobraźnię, że nie mogłem oderwać od nich wzroku.
Wydawać by się mogło, że obiekty Felcyna są spatynowane, skorodowane, zniszczone procesem erozji, spróchniałe, poszarpane – naznaczone „erupcją czasu” wydobywającego swój ślad obecności w ich transformacyjnych i destrukcyjnych wcieleniach, zadziwiających swą szlachetnością i intrygujące wdziękiem.
Przeglądałem karty katalogu nie mogąc nadziwić się urodzie zamieszczonych w nim fotogramów. Delektowałem się szczególnie tymi nieznanymi tajemniczymi formami, które wcale nie przypominały róż ani ich płatków, chociaż przecież były nimi pierwotnie. Panu Erazmowi Felcynowi nie zależało na gloryfikacji róż jako ogrodowej ozdoby. Posłużył się nimi instrumentalnie.
Artystę interesuje przekształcająca się w procesie „życia po śmierci” materia, jej: konstrukcja, faktura, kolor i kondycja – cały kształtujący się byt w procesie zmieniającej się postaci. Róże Pana Erazma Felcyna są inne od całej reszty róż, które kiedykolwiek widziałem – one mówią. Mówią o: płynności, ruchu, przemijaniu, przekształcaniu się, przepoczwarzaniu, swoistej „reinkarnacji” – opowiadają o tworzeniu nowego bytu jeszcze piękniejszego i bardziej wyrafinowanego niż jego standardowy, ogólnie znany pierwowzór od którego się wywodzą.
Prof. Jacek Ojrzanowski - Dyrektor Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej
fragment ekspozycji w Świdnicy
Erazm Wojciech Felcyn – z urodzenia bydgoszczanin (1946), dr inż. chemik, współwłaściciel i członek zarządu firmy CREON (Gdańsk).
W latach 1964-1966 fotoreporter, a następnie (1966-1968) redaktor naczelny Ilustrowanego Magazynu Studentów Politechniki Gdańskiej „Kronika Studencka”. Członek Sekcji Wystawienniczej Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego (1970-1976). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od 2005 roku, aktualnie przewodniczący Komisji Artystycznej Okręgu Gdańskiego.
Zadebiutował w 1965 r. indywidualną wystawą „Na szlaku” w jednym z klubów studenckich Gdańska. W następnych latach wziął udział w blisko dwustu wystawach w kraju i na świecie zdobywając szereg medali i wyróżnień. Wiele jego zdjęć znajduje się w kolekcjach muzealnych i prywatnych.
Korzystając z możliwości techniki cyfrowej na bazie swych starych negatywów zrealizował unikatowe kolekcje portretów ludzi związanych w latach 1964-1968 z Politechniką Gdańską oraz portretów kaszubskich z lat 1968-1972. W podobny sposób powstał zbiór „Bliscy Nieznajomi – Sopot ’70”.
W latach 2003-2011 stworzył wystawę „Inwazja – subiektywny portret śmieci” – była ona wielokrotnie eksponowana, obejrzało ją ponad 40 000 widzów.
Jest autorem licznych prac z pogranicza fotografii klasycznej i grafiki cyfrowej, m.in. cykli „Szukając siebie samego” oraz „Creonale”. W tym obszarze mieści się również kolekcja „Rosarium” ( 2014–2015).