„Beloved Land” - Współczesna fotografia azjatycka. Kurator: Jeauk Kang
Galeria FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu. Współpraca kuratorska: Manfred Bator
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Ekspozycja od soboty 17 lipca do piątku 24 września 2021
Galeria czynna od wtorku do niedzieli w godz. 10:00-19:00
„Beloved Land” - Współczesna fotografia azjatycka
Zbiorowa prezentacja współczesnej artystycznej fotografii azjatyckiej kuratorowana przez Jeauka Kanga, dyrektora artystycznego Suwon Photo Festival, jednego z najważniejszych międzynarodowych festiwali fotografii w południowej Azji.
Na ekspozycję składa się jedenaście fotograficznych historii artystów z Chin, Indii, Tybetu, Japonii, Birmy, Filipin, Tajlandii, Korei Południowej i Rosji. „Beloved Land” to opowieść o ludziach, którzy od pokoleń błądzą z dala od ziemi, na której zakorzenieni byli ich przodkowie. To opowieść o ludzkości uwikłanej w ideologie swoich państwowości, o dualności między podbojem nowych terenów a osadnictwem na ziemi przodków, o ludności żyjącej nieustannie pod ciężarem przemocy, ideologii i państwa, pod presją zmian klimatycznych. To opowieść artystów, dla których medium fotografii stało się środkiem, dzięki któremu mogą zbliżyć się do historii, przekazać ją i przemówić głosem cierpiących i zapomnianych idealistów, którzy walczyli, marząc o niemożliwym.
Autorzy: Atiwat Silpamethanont / Tajlandia, Ji Hyun Kwon / Korea Południowa,
Lee E Sik / Korea Południowa, Rosja Kwon Sunkwan / Korea Południowa,
Miti Ruangkritya / Birma, Veejay Villafranca / Filipiny, Yusuke Hishida / Japonia,
Tsering Topgyal / Tybet, Swastik Pal / Indie, Shen Xuezhe / Chiny,
Hkun Lat / Birma.
Ludzie podziwiają nieznaną utopię i pragną ją podbić, ale jednocześnie mają potrzebę osiedlenia się w domach przodków i powrotu do domu. Ta dwoistość doprowadziła ludzi do ciągłego stawiania sobie wyzwań, testowania swoich wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń, a z drugiej strony do odnalezienia swoich korzeni i zbudowania stabilnego domu. W tym cyklu podboju i osiedlania się, ludzie poszukują ziemi, na której zakorzeniają się jak rośliny. Ziemia była źródłem, które zapewniało ludziom do przetrwania ziarno i czystą wodę, by ostatecznie pogrzebani w tej ziemi ludzie stali się źródłem jej wzrostu. Ziemia i moje DNA, które moi przodkowie budowali przez pokolenia, są wynikiem konwergencji poprzez komunikację i zrozumienie.
We współczesnych czasach Azja była przestrzenią konfliktów z Zachodem, Imperium z mniejszościami, miasta z obszarami wiejskimi oraz miast nadmorskich z podnoszącym się poziomem morza. To burzyło i kształtowało na nowo krajobraz dzisiejszej Azji. Azjaci, podobnie jak mieszkańcy innych kontynentów, zaczęli kwestionować prawomocność skupionych wokół królów feudalnych społeczeństw. Większość krajów marzyła o zakończeniu trwania w aktualnym systemie i o zbudowaniu - często przy pomocy obcej interwencji - demokratycznych republik. Azja w ostatnim stuleciu była świadkiem ogromnych zmian społecznych i politycznych, które dotyczyły również koncepcji tworzenia nowoczesnego państwa i narodu. Epoka feudalna dobiegła końca, ale większość krajów cierpiała z powodu dyktatury wojskowej; proces zmian dopiero się rozpoczynał, gdy świat rozpadł się na socjalizm i kapitalizm. Na początku lat dziewięćdziesiątych w wielu azjatyckich krajach nastąpił kres długiej i uciążliwej dyktatury wojskowej; nastała epoka wolnej wymiany dóbr, kultury i myśli, czemu sprzyjała swoboda podróżowania. Jednak w Azji, pomimo gwałtownych skoków gospodarczych, nadal występują poważne zmiany klimatyczne i choroby, podziały, przepaść między bogatymi a biednymi, ucisk mniejszości/kolonii i terroryzm. Gwałtowne zmiany społeczne i środowiskowe miały ogromny wpływ na rozwój dzisiejszych młodych fotografów azjatyckich. Dziś fotografia, będąca niezwykle demokratycznym medium, stała się środkiem, dzięki któremu każdy może zbliżyć się do historii, przekazać ją i przemówić własnym głosem. Stała się oczami i ustami cierpiących i zapomnianych idealistów, którzy stawiali opór, walczyli, marząc o niemożliwym.
Jeauk Kang