Galeria Dacco, Kostrzyńskie Centrum Kultury, Kostrzyn n/Odrą, ul. Gen. Sikorskiego 34
Wernisaż w piątek 17 stycznia o godz. 19:00, ekspozycja do 14 lutego 2020
Dźwięk trwający jak utwór, pozostający jako wrażenie, zmieniający się we wspomnienie, a po czasie pozostający echem. Obraz to próba zaklęcia dźwięku na dłużej.
To również tkanie emocji muzyka, jego wyrazu i atmosfery. To łączenie wykonawcy, muzyki i emocji z miejscem i sytuacją. Muzykę, a szczególnie jazz, można fotografować.
A dobry jazz trzeba.
Fotografia ma to do siebie, że widzi i opisuje przeszłość. Z obrazów spoglądają wybitne osobistości świata jazzu, wirtuozi fortepianu, trąbki, saksofonu, kontrabasu i innych instrumentów widziane szkłem obiektywu. Lecz każda fotografia to indywidualne czucie – chwili, rytmu, nastroju, światła i momentu, kiedy naciska się migawkę. Fotografia to wiele widzeń tego samego. Z fotografii raz sączy się, raz iskrzy, a czasem milczy muzyka zwana jazzem. I emocje – zarówno wykonawcy jak i fotografa.
To moment zanotowany światłem.
Wystawa Moment’s notice to cykl z rodzaju never ending story. Od lat fotografuję jazz i jazzmenów. Na festiwalach, koncertach, klubach i jamach. Od Nowego Orleanu po Moskwę. I zawsze mam nadzieję, że następne zdjęcie, często tego samego muzyka, będzie tym najlepszym. Cały cykl ma dwie odsłony – That jazz i Portrait of jazz. Na obecnej wystawie pokazane są fotografie cyklu Portrait of jazz.
Wybór świadomy. W portrecie kryje się tajemnica modela tak jak w jazzie kryje się tajemnica dźwięku.
A to wszystko pozostaje improwizacją.
Dla jazzfanów to będzie często podróż w przeszłość, do wykonawców, których słuchali i widzieli na scenie, w klubie lub na jam session. Dla innych to będzie spotkanie z jazzem w fotografii lub po prostu z fotografią jazzu. Henryk Malesa
Henryk Marian Malesa
Fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Górskim. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Prawa i Administracji. Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej ZPAF, Członek Rady Fundacji „Centrum Fotografii”, Prezes Zarządu Fundacji Fotografia Polska, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Współpracuje z „Jazz Forum”, Galerią B&B w Bielsku Białej i Lotos Jazz Festiwal - Bielską Zadymką Jazzową.
Głównie fotografuje jazz. Oprócz tego uprawia fotografię człowieka i koncepcyjną.
Ma na swym koncie około 50 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz udziały w wystawach zbiorowych Wystawy prezentowane były m.in. w galeriach: BWA i B&B w Bielsku Białej, Biblioteki Śląskiej w Katowicach, ZPAP Sukiennice w Krakowie, Umelcov Spisa w Spiskiej Nowej Vsi, Galerii TNP w Płocku, Sheraton w Warszawie, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, Klubu Fleda w Brnie, Galerii Krzywego Domu w Sopocie, Galerii Maneż w Petersburgu, Galerii Waga Poznań, Narodowym Muzeum Sztuki w Aszhabadzie, VMU Great Hall Kowno. Jego fotografie wykorzystane zostały do opracowania okładek płytowych dla Peter Beets, Aleksiey Krugłow, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Grochot oraz billboardów i plakatów dla m.in. Eddi Hendersona, Davida Murraya, Rona Cartera, Henryka Miśkiewicza.
Współpracował edytorsko przy albumach „This is Jazz” Marka Karewicza oraz „XX lat Lotos Jazz Festiwal – Bielska Zadymka Jazzowa”. Więcej na stronie autorskiej.