Galeria MIKO, Krakowskie Forum Kultury, ul. Mikołajska 2, Kraków
Wernisaż w piątek 6 maja o godz. 18:00, ekspozycja do 2 czerwca 2022
Wystawa czynna w dni robocze od godz. 10:00 do 17:00
Twórca wystawy „10”, artysta fotografik Henryk Tomasz Kaiser, przedstawia osobistą interpretację dziesięciu przykazań; przewodnika, który w coraz szerzej zlaicyzowanym społeczeństwie dla jednych jest drogowskazem, pozwalającym znaleźć właściwy kierunek, a dla innych szeregiem zakazów i ograniczeń. W swojej zaskakującej wizji biblijnego kodeksu, traktując jego przesłanie jako integralny element naszej kultury, autor uwzględnia cywilizacyjny postęp, aktualne uwarunkowania życiowe oraz zróżnicowanie społeczeństw.
Każde zdjęcie na tej wystawie uderza bogactwem treści i znaczeń, dlatego warto oglądając te prace zagłębić się w ich wielowarstwowy przekaz. Poniższe przykłady są próbą uważnego spojrzenia na to, co zostało przez Henryka Tomasz Kaisera przedstawione.
Fotogram „Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną”: spalony krzyż jako symbolika męki fizycznej Chrystusa? Może akt odrodzenia, powstania z popiołów? A może niezgoda na to, by jedna z wiodących religii „krzyżowała” wyznania inne, ważne dla wielu ludzi? Czy na widocznych w oddali planetach istnieją obce cywilizacje, a jeśli tak, to czy również są tam religie?
Fotogram „Nie kradnij”: problem dzisiejszych czasów - kradzież tożsamości, podszywanie się pod kogoś innego. Codzienne życie spędzane głównie online; każde kliknięcie zostawia różnorakie ślady, trudne do usunięcia. Palec dotykający ekranu jako symbol zainicjowania kradzieży. Komputer, z którego dokonano kradzieży, jest połączony z innymi komputerami. Tworzy się gigantyczna sieć połączeń i ludzi, którzy są narażeni na kradzież ich dzieł oraz ich tożsamości. Czy to także nasz palec?
Jakie treści wyraża drzewo genealogiczne na fotogramie „Czcij ojca swego i matkę swoją”? Co reprezentuje stwór na fotografii „Nie pożądaj żony bliźniego swego”? Czy to symbol pożądania jako samej emocji?
Na fotogramach „10” nic nie jest oczywiste. Idąc krok po kroku ścieżką wystawy, wchodzimy w świat artysty, w którym sacrum zderza się z profanum.
Patrzeć nie znaczy widzieć. Na tej atrakcyjnej wizualnie wystawie warto zwolnić, zatrzymać się, żeby dostrzec w przedstawionych fotografiach o wiele więcej niż to, co widać na pierwszy rzut oka. Tu ważny jest szczegół, niuans, ukryty przez autora trop.
Nie ulegając rutynowym skojarzeniom i nie traktując tej wystawy jako religijnego przekazu, warto wejść w mentalną polemikę z prowokującym ku temu autorem.
Elżbieta Lehrich
Henryk Tomasz Kaiser urodził się 13 lipca 1951 roku w Krakowie. Absolwent Politechniki Krakowskiej na Wydziale Mechanicznym. Od roku 1977 członek ZPAF w Okręgu Krakowskim. Założyciel i kierownik Grupy Centrum (1977- 1981). W latach 1974-1980 współpracował z pismami: „Student”, „Prawo i Życie”, „Magazyn Kulturalny”, „Życie Literackie”. W latach 1981-1984 pracował jako technik działu diapozytywów w Quality Color w Nowym Jorku, a potem do 1990 jako specjalista od fotomontażu w Rainbow Graphic. Od roku 1990 zajmował się wyłącznie fotografią stockową dla banków fotografii, osiągając w latach 90-tych rekordową ilość 1500 publikacji rocznie. Wieloletni członek ASMP i PACA.
W roku 2003 powrócił do Krakowa, gdzie mieszka i pracuje.
Wystawy indywidualne:
‣ „Pulsacje”, Piwnica pod Baranami, Kraków, 1973,
‣ „Bariery”, Piwnica pod Baranami, Kraków, 1974,
‣ „Ludzie ulic Krakowa”, Galeria ZPAF, Kraków, 1978,
‣ „Downtown Manhattan”, Café Le Figaro w Greenwich Village, NY, 1982,
‣ „Scarecrows”, Bruno Bakery, NY, 1984,
‣ „Wystawa autorska”, Galeria ZPAF, Kraków, 1990,
‣ „Bank Fotografii”, Dom Polonii, Kraków, 2002,
‣ „Latarnie Morskie w Maine, USA”, Studio 22, Kraków, 2002,
‣ „Sztuka Czasu”, Vis-a-Vis Bar, Kraków, 2013,
‣ „Galeria Portretów 1”, Vis-a-Vis Bar, Kraków, 2018,
‣ „Galeria Portretów 2”, Vis-a-Vis Bar, Kraków, 2018,
‣ „Rok stylizacji mody Edwarda Bogusława Trybalskiego” Bulwary Wiślane, 2019,
‣ „Galeria Portretów 3”, Vis-a-Vis Bar, Kraków, 2018,
‣ „Idąc przez Kraków”, Vis-a-Vis Bar, Kraków, 2018,
‣ „Galeria Portretów 4”, Vis-a-Vis, Kraków, 2020,
‣ „Psy i krowa”, Vis-a-Vis, Kraków, 2021.
Brał udział w ponad 150 wystawach i konkursach, na których zdobył około 60 nagród i wyróżnień
w 18 państwach. Prace Henryka T. Kaisera znajdują się w zbiorach Muzeum Historii Miasta Krakowa.
Prezentacje autorskie zmieściły czasopisma: „Przekrój”, Kraków, 15 stycznia 1995; „Nowy Dziennik”, New York, 9 kwietnia 1999; „Głos Szczeciński”, Szczecin, 15 kwietnia 1999; „Przekrój”, Kraków, 7 listopada 1999; „Kariera”, New York - Warszawa, listopad/grudzień 1999; „Nowy Dziennik”, New York, 14 lutego 2000; „Photographic Salon”, New York, 2000; „Przegląd Polski”, New York, 30 czerwca 2000; „Tygodnik Nowojorski”, New York, wrzesień 2000; „Sztuka i Styl” Warszawa, październik/listopad 2000; „Dziennik Polski”, Kraków, 4 sierpnia 2001; „Pozytyw”, Warszawa, październik 2001; „Warsztaty Fotograficzne”, Kraków, lipiec i wrzesień 2002; „Sukces”, Warszawa, wrzesień 2002; „Fotografia i aparaty cyfrowe”, Warszawa, maj 2005; „Opowieści Fotografistów”, 2017.
Publikował w wydawnictwach: Advertising Unlimited, British Airways, Elle, Fuji Film, General Motors, LOT, Panasonic, Reader’s Digest, Simon & Schuster, Sony, National Geographic i w wielu innych.
Jego zdjęcia można zobaczyć w magazynach ilustrowanych, na kalendarzach, pocztówkach, folderach, w książkach, albumach, mapach, plakatach, czy na bilbordach.
Ekspozycja wystawy i wernisaż w przestrzeni Galerii MIKO Krakowskiego Forum Kultury