Galeria Ośrodka Promocji Kultury GAUDE MATER, ul. Dąbrowskiego 1, Częstochowa
Wernisaż w sobotę 11 stycznia o godz. 16:00, ekspozycja do 5 lutego 2025
Wystawa jest podsumowaniem projektu fotograficznego, którego celem było sportretowanie przewoźników na ostatnich promach rzecznych, jakie pływają jeszcze w Polsce. Fotografie wykonywane były w środowisku pracy bohaterów cyklu - na pokładach promów. Równolegle z portretami środowiskowymi powstawały kadry o charakterze reportażowym, które stanowią równoległy cykl.
Realizacja zamierzenia trwała od 2021 do 2024 roku. W tym czasie fotograf dotarł do ponad 20 promów rzecznych rozrzuconych po całej Polsce - od Bugu na wschodzie po Wartę na zachodzie i od Biebrzy na północy po San na południu.
Promy rzeczne, zwłaszcza te mniejsze, napędzane siłą mięśni, stanowią o kolorycie niektórych miejscowości. Przewoźnik promowy w lokalnej społeczności jest osobą powszechnie znaną, kimś z kim w ciągu kilku minut przeprawy w drodze do pracy można porozmawiać, wyrywając się z przestrzeni prywatności swojego auta. Od lat 90. XX w. liczba połączeń promowych regularnie spada. Stają się reliktami przeszłości, swego rodzaju osobliwością. Te, które pozostały, funkcjonują na Bugu, Narwi, Biebrzy, Sanie, Wiśle, Warcie, Odrze i Pilicy. Służą przeprawianiu pojazdów na drogach publicznych lub maszyn rolniczych, a nawet bydła w terenach wiejskich. W związku z oczekiwaniem społecznym na budowę nowych mostów oraz latem niskim stanem wód w rzekach tendencja likwidacji kolejnych przepraw utrzymuje się. Według prognoz za kilka lat pozostanie ich zaledwie kilkanaście.
Krzysztof Pierzgalski – fotograf dokumentalista, podróżnik. Z wykształcenia biolog.
Autor licznych publikacji prasowych, wystaw fotograficznych, albumu „Rudziarze” z portretami górników kopalń Częstochowskiego Obszaru Rudonośnego oraz książki fotograficznej „Ślady. Łemkowszczyzna w relacjach mieszkańców”. Wielokrotnie nagradzany w konkursach fotograficznych.
Przez 6 lat współpracował z magazynem „National Geographic Polska”. Obecnie jest fotografem niezależnym i najchętniej angażuje się w długoterminowe projekty dokumentalne.