Leszek Szurkowski i Ryszard Tabaka „Incidental and Accidental. Między Determinacją a Przypadkiem”
Galeria Poziom 4, Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, ul. Małopolska 48
Wernisaż w środę 17 października o godz. 19:00, ekspozycja do 11 listopada 2018
Leszek Szurkowski „Urban Surgery”, Ryszard Tabaka „I’am not a Robot”
Galeria R+, Akademia Sztuki w Szczecinie, Pl. Orła Białego 2
Wernisaż we wtorek 16 października o godz. 18:00, ekspozycja do 3 listopada 2018
Kurator obu wystaw: Jacek M. Piechucki
Obydwaj twórcy rozpoczynali swoją działalność artystyczną w dobie fotografii analogowej.
Ich ówczesne eksperymenty są ściśle związane właśnie z nią i z jej technicznymi restrykcjami.
Przejście do fotografii cyfrowej jest przejściem przełomowym. Jednym z celów wystawy będzie więc pokazanie, jaki jest skutek poruszania się Leszka Szurkowskiego i Ryszarda Tabaki w owych odmiennych technologicznie warunkach oraz w jaki sposób każdy z nich wykorzystuje nowe możliwości.
Wystawa ma również aspekt historyczny, gdyż prezentuje wycinek polskiej historii sztuki współczesnej. Zarówno Szurkowski jak i Tabaka opuścili kraj w roku 1981, a tym samym przerwali pracę w seminarium Foto Medium Art. Każdy z nich (Szurkowski w Kanadzie, Tabaka w Australii) we właściwy sobie sposób, adaptując się w nowym środowisku do nowych warunków, pozostał przy swoich wcześniejszych zainteresowaniach, wznawiał dawne eksperymenty i związane z nimi rozważania. Zarówno dla Tabaki,
jak i Szurkowskiego miało to w ostatnich kilkudziesięciu latach pozytywny i kreatywny wyraz praktyczny.
Tytuł tej wystawy „Incidental and Accidental. Między Determinacją a Przypadkiem” nawiązuje do dwóch nurtów w pracach prezentowanych twórców. Prace Tabaki to „odzwierciedlenia rzeczywistości” przy celowym użyciu medium, jakim jest fotografia. Na tym jednakże kończy się już obszar planowanego zamierzenia (udziału artysty), a rozpoczyna rozległy obszar przypadkowej interpretacji postrzegającego ów obiekt. Wizualizacje Tabaki, przez swoją pozorną czytelność, z jednoczesnym odniesieniem do malarstwa i fotografii, prowokują odbiorcę do przypadkowych skojarzeń.
„Przypadkowość” w pracach Szurkowskiego, traktującego fotografię jako „notatkę wizualną”, objawia się głównie w doborze fragmentów, z których montowane są jego obrazy. Poprzez połączenia różnorodnych tematycznie zdjęć należałoby efekty tych preparacji nazwać kolażami. W wielu bowiem przypadkach można się dopatrzyć zamierzonych aluzji i wysublimowanych cytatów, odnoszących się np. do świata reklamy, wielkomiejskich graffiti czy architektury.
Leszek Szurkowski
Urodził się w 1949 roku w Poznaniu. Ukończył studia na Wydziale Leśnym Akademii Rolniczej w Poznaniu w 1973 roku. Od 1972 roku członek ZPAF. Doktorat i habilitacja w zakresie fotografii i multimediów (Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu). W latach 1992–2003 profesor wizytujący Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, w latch 2007–2016 profesor Wydziału Artystycznego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Konsultant w dziedzinie Komunikacji Wizualnej i Mediów dla Arriyadh Development Authority w projekcie Atturaif Museology (UNESCO) w Rijadzie, Arabia Saudyjska. Wykładowca Akademii Nikona.
Zajmuje się fotografią, grafiką użytkową, fotoilustracją oraz konsultacjami w zakresie komunikacji wizualnej i mediów. Specjalizuje się w projektowaniu książek i materiałów drukowanych, wystawiennictwie a także w projektach z zakresu komunikacji wizualnej oraz edukacji.
W 1982 założył w Kanadzie studio LES INC, które prowadzi działalność w zakresie fotografii, multimediów, projektowania graficznego oraz strategicznego zarządzania projektami kreatywnymi.
W latach 1965–2018 zrealizował pond 60 wystaw indywidualnych i uczestniczył w przeszło 150 krajowych i międzynarodowych wystawach zbiorowych, prezentując swoje prace, wykładając i zasiadając w jury.
Prace drukowane między innymi w „Communication Arts Magazine”, „Graphis”, „Graphic Excellence USA”, „Masters of Photography”, „APA Awards Book” i „Photo District News”.
Reprezentowany przez: First Light (Toronto) oraz Illulogica.com (Warszawa).
Strona autorska: szurkowski.com
Ryszard Tabaka
Urodził się w 1948 roku w Łodzi. Ukończył studia na Politechnice Łódzkiej. W 1976 roku został przyjęty do ZPAF. W latach 1970–1976 aktywny w fotografii: prezentował swoje prace na ponad 100 zbiorowych i indywidualnych wystawach w kraju i za granicą. Od połowy lat 70. koncentruje się na analizie relacji pomiędzy prezentacją wizualną i indywidualną percepcją na poziomie zarówno świadomości,
jak i podświadomości. Głęboko zaangażowany w aktywność Seminarium Foto Medium Art – aktywnego ruchu artystycznego zainicjowanego we Wrocławiu – gdzie konsekwentnie prezentował swój artystyczny program zatytuowany Poza Formą (Beyond Form). Współorganizator seminarium: Stany Graniczne Fotografii – Katowice 1977. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych wystawach indywidualnych i grupowych prezentacjach, wykorzystując fotografię, film i instalację jako środki wyrazu.
W 1981 opuścił Polskę i zamieszkał w Australii. W roku 1982 zaprezentował koncept Poza Formą w Sydney College of Art dla grona współczesnych, awangardowych artystów australijskich.
Przez następnych kilkanaście lat koncentrował się na fotografii komercyjnej i projektowaniu graficznym. Od 2004 do 2010 prezentował swoje prace na kilkunastu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Melbourne i Sydney. W latach 2008–2010 opublikowal w Australii albumy fotograficzne Outback Australia i Sydney and Surronds From Above. Od 2015 wystawił prace z serii The Indigenous Land w wielu galeriach australijskich i polskich.
Kliknij w obrazek powyżej by zapoznać się z pełnym tekstem opublikowanym na łamach FORMATU
Dołącz do wydarzenia na Facebooku
Szukanie wyjścia z wizualnego „zaśmiecenia” naszej ikonosfery wraz z propozycją konstruowania przekazu – w przestrzeni galerii – przestrzeni „miejskiej”, to główny cel instalacji Leszka Szurkowskiego. Dokonane ma to być za pomocą multiprojekcji, animacji i form ruchomych. Poprzez rozwarstwienie kompozycji dwuwymiarowych (kolaży) oraz nawiązanie do zbioru cytatów i notatek w formie ich animacji lub projekcji przestrzennych z dołączeniem ruchu i dźwięku, dokonany zostanie „powrót” do trójwymiarowości przestrzeni miejskiej; być może ułatwi to „naukę czytania” otaczającego nas chaosu wizualnego.
Instalacja „I’m not a robot” Richarda Tabaki jest zestawieniem czterech dygitalnych poziomów
– czy też wersji – jednej rejestracji cyfrowej oraz konfrontacje tychże poziomów miedzy sobą w jednej przestrzeni. Jednym z zamierzeń instalacji jest zwrócenie uwagi na wzajemne uzupełnianie się tych czterech „wersji” a przy tym na ich technologiczna nierozłączność. Przechodzenie od prostej wizualizacji kilku wybranych znaków, słów a nawet zdań, przez jego heksadecymalny zapis z możliwością podsłuchiwania jego maszynowego odczytywania, aż do jego audiowizualnej wersji, ma na celu uzmysłowienia odbiorcy wielorakości takiego zapisu. W ten sposób dochodzi na tych czterech płaszczyznach instalacji do zobrazowania również tych „niewidzialnych” do tej pory, immanentnych części efektu cyfrowej rejestracji.
Jacek M. Piechucki
Leszek Szurkowski: Urban Surgery
Od lat zbieram namiętnie okruchy rzeczywistości widziane okiem fotografa. Użycie fotografii wynika głównie z wieloletnich przyzwyczajeń i oczywiście pewnej łatwości wynikającej z opanowania samego medium.
Setki tysięcy obrazków po wielu latach stworzyły swego rodzaju ikonosferę bardziej lub mniej osobistych wspomnień, są też zbiorem kształtującym zasoby mojej pamięci. Jestem świadomy wycinkowości, pewnej przypadkowości i stylistyki tego zbioru. To dla mnie tylko materiał, baza do potencjalnych dalszych działań wizualnych. Ten materiał to również kolekcja obrazów stref granicznych, przestrzeni peryferyjnych, a w szczególności oglądów wycinkowych.
Uważam, że przekaz wizualny, komunikat, który tworzę, wymaga wzmocnienia sygnału. Ilość emocji, wrażeń, miejsc, zapisów czasu i przestrzeni nie mieści się w powierzchowności jednego obrazka. Zlepek tego wszystkiego, w czym uczestniczymy na co dzień, co tworzymy mniej lub bardziej przypadkowo, rodzaj mediów, którymi się posługujemy, jest samoistnym „montażem” rzeczywistości. Dlatego staram się zestawiać fragmenty zanotowanych sytuacji czy miejsc, ich energię, symbolikę, kolor, znaczenia w jeden „wzmocniony”, wielowarstwowy przekaz. Grafiki, które powstają w ten sposób, traktuję jako konieczne i codzienne zapełnianie notatnika wrażeń i pamięci. Komponując, animując i odbierając takie komunikaty wizualne możemy wzmocnić nasze współczesne doświadczanie ikonosfery miasta.