Mariusz Wideryński | Konie piękne i zuchwałe. Araby
Muzeum Narodowe w Kielcach - Pałacyk H. Sienkiewicza w Oblęgorku, ul. Aleja Lipowa 24
Wernisaż we wtorek 9 kwietnia o godz. 17:00, ekspozycja do 27 października 2024
Kurator zewnętrzny: prof. Mariusz Wideryński, kurator MNKi: Łukasz Wojtczak
Wystawa Konie piękne i zuchwałe. Araby zaprezentuje ponad 50 unikatowych fotografii, będących częścią projektu badawczego realizowanego od pięciu lat przez prof. dr. hab. Mariusza Wideryńskiego – fotografa i wykładowcę Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artysta, posługując się różnymi technikami, uwiecznia konie arabskie, starając się uchwycić ich naturalne piękno. Ekspozycja będzie spójną opowieścią zarówno o historii, jak i współczesnych koniach arabskich z polskich hodowli. […] Mariusz Wideryński – fotograf oraz nauczyciel akademicki:
Patrząc na swoje dotychczasowe życie, muszę przyznać, że od paru dziesiątków lat tkwię w niezwykle chimerycznym i trudnym związku. Pełnym uniesień i niepewności, szczęścia i porażek. Jak bowiem inaczej określić te wszystkie lata wspólnego życia z fotografią; wielką miłością i pasją?
Po ukończeniu studiów, dyplom z geologii historycznej schował do szuflady, a fotografia, jego wielka pasja, stała się zawodem i sposobem na życie. Zaczynał jesienią 1976 roku jako fotograf agencyjny w Krajowej Agencji Wydawniczej w oddziałach: Rzeszowie (1976-1979), Zakopanem (1979-1985), a następnie w Warszawie. W tym czasie dokumentował życie „zwykłych-niezwykłych ludzi”, fotografował architekturę i krajobrazy południa Polski.
Od końca lat osiemdziesiątych wykonuje wolny zawód fotografa. Zajmuje się szeroko rozumianą fotografią kreacyjną i dokumentalną; portretową oraz subiektywnie traktowaną fotografią krajobrazową.
Autor licznych indywidualnych prezentacji swojej twórczości w kraju i za granicą. Uczestniczył w wielu wystawach i projektach zbiorowych. Wśród swoich autorskich realizacji, za istotne uważa fotograficzne projekty: „Pejzaże Krymu” (Galeria Uniwersytetu w Kijowie, 1974); Wystawa w Galerii KMPiK w Rzeszowie, 1978; Fotografia, Muzeum Narodowe we Lwowie, 2002 Ukraina; „Fizjografie (Galeria Leszka Mądzika, Lublin, 2009) oraz Stara Galeria ZPAF w Warszawie, 2009 a następnie w BWA, Galerii Miejskiej w Tarnowie, 2010 oraz w wielu galeriach poza granicami kraju 2011-2014; „To the West from the East” (Muzeum Narodowe Gruzji, Tbilisi, 2012); „Misteria prawosławia” (Muzeum Etnograficzne, Warszawa, 2013); „Podróż do niepamięci” (Galeria Sleńdzińskich, Białystok, 2016); „Skit” (Dom Zdrojowy Bardejowskie Kupele, Słowacja, 2018) oraz „Moje ich twarze albo życie opisane portretami” (Usti nad Labem, Czechy, 2020); „Polskie araby, konie piękne…” wystawa multimedialna w Ujeżdżalni Zamku w Łańcucie, 2023; „Spotykałem pięknych ludzi” (58 portretów – wystawa retrospektywna 1974 - 2023 Galeria Saska, CSK Lublin, 2023) i „Araby. Konie piękne i zuchwałe” - 60 wielkoformatowych fotografii (Pałacyk H. Sienkiewicza w Oblęgorku, w Oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach 2024). Jako znaczący w swoim dorobku wskazuje udział w projekcie „Partytury fotograficzne”, nowatorskim cyklu koncertów ukazujący relację pomiędzy obrazem i dźwiękiem, fotografią i muzyką współczesną (wybór utworów do mojej fotografii): „Sen o Podlasiu” – w Białoruskiej Filharmonii Państwowej w Mińsku, Białoruś 2013; „Kamienie niepamięci” – 27 Warszawskie Spotkania Muzyczne „Audio Art”, Warszawa 2010 oraz „Oto” – Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2013; „Monaster” – Studio Koncertowe PR im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2014. Ale za najważniejsze uważa obszerne autorskie publikacje albumowe, fotograficzne eseje znaczące dla kultury (wybór): „Łańcut” (Rzeszów 1991, ISBN 83-03-03320-4), „Pałac w Wilanowie” (Warszawa 2000, ISBN 83-87758-08-6), „Chłopi” Władysława Reymonta – 1280 fotografii oraz reprodukcji dzieł sztuki i rzemiosła artystycznego oraz przedmiotów użytkowych ilustrujących czterotomową jubileuszową publikację (Warszawa 2000, ISBN 83-914322-0-3; tom I: ISBN 83-914322-1-1; tom II: ISBN 83-914322-2-X; tom III: ISBN 83-914322-3-8; tom IV: ISBN 83-914322-4-6), „Polska sztuka ludowa, Łowicz” (Warszawa 2001 ISBN 83-87758-06-X), „Łańcut” (Lesko 2009. ISBN 978-83-7576-051-4), „Duchowość prawosławia” (Warszawa 2015, ISBN 978-83-60311-98-1), „Sejm i Senat RP. Portret wielokrotny” – obszerna fotograficzna opowieść o architekturze siedziby Parlamentu RP (Warszawa 2015/2018, ISBN
978-83-7666-510-8). W 2021 dołączył do bardzo prestiżowego pięcioosobowego grona „Magów fotografii końskiej” portalu Polska Cyfrowa Biblioteka Jeździectwa. Należy do Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF), w którym w latach 2005-2011 pełnił funkcję prezesa Zarządu Głównego. Wcześniej, w latach 2003–2005 był wiceprezesem ds. artystycznych Zarządu Okręgu Warszawskiego ZPAF oraz wiceprezesem ZG ZPAF.
Był pomysłodawcą oraz kuratorem wystaw fotografii, w tym prezentacji twórczości najwybitniejszych autorów polskich i zagranicznych w Starej Galerii ZPAF w Warszawie oraz w innych galeriach i kilkunastu wystaw polskiej fotografii poza granicami kraju. Przez wiele lat organizował plenery i warsztaty fotograficzne. Wielokrotnie na zaproszenie krajowych i zagranicznych organizatorów prowadził specjalistyczne warsztaty Master Class. Uczestniczy jako juror w konkursach oraz jako recenzent fotografii w przeglądach autorskich portfolio.
Pracę twórczą od lat łączy z dydaktyczną – jest nauczycielem akademickim, profesorem sztuki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2007 roku przyjął zaproszenie prof. Stanisława Wieczorka z Wydziału Grafiki warszawskiej ASP i poprowadził zajęcia dla studentów studiów niestacjonarnych;
taki był początek… W 2011 roku obronił doktorat z obszaru fotografii portretowej; a kilka lat później pozytywnie postępowanie habilitacyjne w dziedzinie sztuk filmowych, w zakresie obrazu fotograficznego.
W 2019 roku postanowieniem Prezydenta RP uzyskał tytuł profesora sztuki; wszystkie postępowania awansowe odbyły się na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 2009 roku pracuje na Wydziale Sztuki Mediów; kieruje Katedrą Koncepcji Mediów oraz prowadzi dyplomującą Pracownię Zastosowań Fotografii. Podsumowując działania dydaktyczne wielokrotnie był recenzentem w przewodach doktorskich i postępowaniach habilitacyjnych oraz promotorem dyplomów magisterskich i prac licencjackich. Większość dyplomowych realizacji oceniano celująco a kilka wyróżniono Nagrodą rektorską.
Równolegle do pracy dydaktycznej na Uczelni, aktywnie bierze udział w pracach senackich komisjach problemowych (Regulaminowo - Statutowej (2016-2024), Uczelnianej Komisji Wyborczej (2012-2020) oraz Dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich (2023), kilkukrotnie kierując pracami owych komisji. Uczestniczył w pracach wydziałowej Komisji ds. Nauki (2018-2020) oraz był członkiem Rady Programowej Wydziału Sztuki Mediów (2016-2017).
Wielką jego namiętnością od zawsze są góry, podróże i konie. Od 1978 roku jest czynnym ratownikiem górskim GOPR, a od niedawna seniorem ratownictwa górskiego.