Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni
Ekspozycja od 7 grudnia 2024 do 4 maja 2025
Muzeum Fotografii w Krakowie - MuFo, ul. Rakowicka 22A, Józefitów 16, Kraków
marzec 2025: oprowadzania tematyczne, wykłady, projekcja filmu oraz warsztaty
Także inne wydarzenia organizowane przez MuFo
Bilety do kupienia przez system rezerwacji online: bilety.mufo.krakow.pl,
mailowo pod adresem bilety[at]mufo.krakow.pl lub kartą w biletomacie w oddziale MuFo Józefitów oraz pod numerem telefonu 12 395 70 42 wew. 1226.
Rezerwacja telefoniczna możliwa od wtorku do niedzieli w godzinach otwarcia Muzeum.
➤ Wtorek 4 marca 2025, godz. 18:00, MuFo Józefitów, ul. Józefitów 16
Interpretacje nieoczywistej współczesności | Wykład o fotografi i artystycznej drugiej połowy XX w.
Jak głębokie przemiany społeczne i kulturowe drugiej połowy XX wpłynęły na polskie środowiska fotograficzne? W trakcie wykładu zostanie opowiedziane, jak dochodziło do rewizji poglądów na cele i rangę twórczości. Poznacie zauważalne u wielu twórców zainteresowanie dla pogłębienia krytycznej refleksji nad dotychczasowymi praktykami medialnymi i ich funkcją kulturową. Prace wielu z nich, m.in: Waldemara Jamy, Jerzego Lewczyńskiego, Janusza Leśniaka, Andrzeja Różyckiego, Zofi i Rydet, Zygmunta Rytki czy Stefana Wojneckiego, reprezentowane w kolekcji sztuki MuFo, posłużą do ukazania wyzwań, z jakimi mierzyła się fotografia w tamtym okresie.
Prowadzenie:
Marek Janczyk – historyk sztuki (Uniwersytet Jagielloński). Pracuje w MuFo w Krakowie. Kurator wystaw, projektów oraz autor tekstów poświęconych praktykom fotografi cznym i ich konsekwencjom. Prowadzi zajęcia z historii i teorii fotografi i w Podyplomowym Studium Muzeologicznym UJ oraz na podyplomowych studiach „Rynek Sztuki i Antyków”. Należy do Stowarzyszenia Historyków Fotografii.
• cena 5 zł, czas trwania: 1,5 godz., liczba uczestników: do 25 osób, obowiązują zapisy
➤ Czwartek, 6 marca 2025, godz. 17:30, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
W służbie nowoczesności. Historia fotografi i w Warszawie 1864–1883 | Spotkanie
Dziewiętnastowieczne zdjęcia uwodzą aurą dawności, stanowią też cenne dziedzictwo minionej epoki. Często zapomina się jednak, że fotografi a, stworzona przez ówczesne społeczeństwo i służąca jego potrzebom, była integralnym elementem dziewiętnastowiecznej kultury. Co badania nad fotografią tamtego okresu mówią o polskim społeczeństwie u progu nowoczesności? Jak wpisywała się ona w praktyki społeczne? Jak lokalne uwarunkowania wpływały na jej rozwój? Czym różniła się fotografi a warszawska od paryskiej czy wiedeńskiej? Czy istnieją podobieństwa między sposobami, w jakie korzystamy z tego medium, a praktykami naszych przodków? Na te i inne pytania postarają się odpowiedzieć
dr Marta Ziętkiewcz, autorka książki „W służbie nowoczesności. Historia fotografi i w Warszawie 1864 –1883” oraz Magdalena Skrejko, kustoszka w Bibliotece Muzeum Fotografi i w Krakowie i badaczka dziejów fotografi i krakowskiej oraz Cechu Krakowskich Fotografów.
Prowadzenie:
dr Marta Ziętkiewicz – historyczka sztuki. Pracuje w Instytucie Sztuki PAN, gdzie prowadzi studia podyplomowe „Fotografi a: Historia, Sztuka, Praktyki”. Specjalizuje się w badaniach nad fotografią, przede wszystkim w jej wymiarze społecznym i politycznym, interesują ją także zagadnienia zawiązane z teorią medium. Jej artykuły ukazały się w publikacjach polskich (np.: „Dagerotyp”, „Konteksty”, „Pamiętnik teatralny”) i międzynarodowych („Photography and Culture”, „IMAGES: A Journal of Jewish Art and Visual Culture”). Pomysłodawczyni i organizatorka serii konferencji międzynarodowych „Odkrywanie peryferii. Historie fotografi i w Europie Środkowo-Wschodniej / Discovering Peripheries: Histories of Photography in Central-Eastern Europe”. Współpracuje z Photographic History Research Centre przy De Montfort University w Leicester w Wielkiej Brytanii. W 2024 roku ukazała się jej książka „W służbie nowoczesności. Historia fotografi i w Warszawie 1864–1883”.
Magdalena Skrejko – absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Podyplomowych Studiów Edytorskich oraz Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Kustosz w Bibliotece Muzeum Fotografi i w Krakowie. Badaczka dziejów fotografi i krakowskiej oraz Cechu Krakowskich Fotografów. Autorka scenariuszy i kuratorka wystaw, autorka i współautorka albumów fotografi cznych, not biografi cznych polskich fotografów w Allgemeines Künstlerlexikon oraz artykułów w Polskim Słowniku Biografi cznym. Autorka i redaktorka skryptów audiodeskrypcji – narracji opisowych do fotografi i udostępnionych w katalogu zbiorów online MuFo.
• cena 5 zł, czas trwania: 1,5 godz., liczba uczestników: do 25 osób, obowiązują zapisy
➤ Piątek, 7 marca 2025, godz. 18:00, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
Nieskończoność dalekich dróg | Pokaz filmu poświęconego Zofii Rydet z tłumaczeniem na PJM „Nieskończoność dalekich dróg. Podpatrzona i podsłuchana Zofia Rydet A.D. 1989” to film dokumentalny w reżyserii Andrzeja Różyckiego, poświęcony jednej z najważniejszych postaci polskiej fotografii – Zofii Rydet. Jest intymnym, pełnym autorefl eksji portretem twórczyni, opowiadającym o jej pasji do fotografii, potrzebie tworzenia oraz lękach związanych ze starością i przemijaniem. Pokaz filmu poprzedzi wstęp Agnieszki Pajączkowskiej, która przybliży również projekt „Coś, co zostanie. Lokalne działania z Zapisem socjologicznym”. Film oraz wstęp do filmu tłumaczone będą na polski język migowy (PJM). Prowadzenie:
Agnieszka Pajączkowska – kulturoznawczyni, badaczka historii codziennych praktyk fotograficznych, kuratorka, edukatorka wizualna, animatorka kultury, autorka projektu i książki „Wędrowny Zakład Fotograficzny”, książki „A co wyście myślały? Spotkania z kobietami z mazowieckich wsi” (wspólnie z Aleksandrą Zbroją) oraz książki „Nieprzezroczyste. Historie chłopskiej fotografii”. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w obszarze sztuk wizualnych (2015 i 2020). W 2020 roku została laureatką Nagrody im. Beaty Pawlak i Nagrody im. Wiesława Kazaneckiego, była także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrody im. Stanisława Barańczaka. W 2024 roku nominowana do Paszportów Polityki oraz Odkryć Empiku.
Tłumaczenie PJM:
Jakub Studziński – głuchy tłumacz, absolwent studiów wyższych, wpisany do rejestru tłumaczy prowadzonego przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie. Historyk, muzealnik i surdopedagog. Absolwent studiów podyplomowych z interwencji kryzysowej. Animator kultury, specjalizuje się w inkluzywności w instytucjach kultury. Biegły tłumacz polskiego języka migowego (certyfikacja PZG).
Wydarzenie jest realizowane w ramach „Miesiąca Krakowianek”, odbywa się w ramach programu towarzyszącemu wystawie „Zofi a Rydet. Świat uczuć i wyobraźni”.
• cena 5 zł, czas trwania: 1-1,5 godz., liczba uczestników: 30 osób, obowiązują zapisy
➤ Sobota, 8 marca 2025, godz. 15:00, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
Do czego są czułe oczy? | Oprowadzanie tematyczne po wystawie
„Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni” z tłumaczeniem na PJM
Muzeum aaprasza do odkrywania związków pomiędzy sztuką a osobistym doświadczeniem, do tropienia wizualnych wątków i emocjonalnych napięć ukrytych w fotomontażach Zofi i Rydet. Wraz z Ewą Pasternak przyjrzycie się surrealistycznym kompozycjom z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni”, w którym fotografi a dokumentalna stała się narzędziem do zbudowania subiektywnej, metaforycznej narracji. Ta wizualna opowieść może prowadzić ku współczesnej reinterpretacji dorobku mistrzyni, a także skłonić do refleksji nad twórczą wolnością i potrzebą akceptacji, odpowiedzialnością za innych i troską o relacje, walką z samotnością i wykluczeniem czy wyzwaniami ekologicznymi w obliczu kryzysu klimatycznego. Przede wszystkim jednak jest to zaproszenie do odkrywania czułości i odwagi artystycznego spojrzenia. Prowadzenie:
Ewa Pasternak – artystka wizualna i kuratorka. Ukończyła Szkołę Filmową w Łodzi (2011).
Od 2012 roku związana z Fundacją im. Zofi i Rydet, od 2016 roku członkini jej Rady Programowej. Współtworzyła w Krakowie Fundację i galerię feministyczną TA (2017–2021). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019). W pracy kuratorskiej, jak i w ramach działań artystycznych, chętnie podejmuje perspektywę feministyczną. Zaprezentowała dwie serie fotomontaży i kolaży, w których wykorzystuje materiały archiwalne autorstwa Zofi i Rydet: „Wszystko wskazuje na to, że wygrałyśmy” (2019) oraz „W twoim ogrodzie się śni. Ty musisz się obudzić” (2020). Obecnie prowadzi pracownię fotografii archiwalnej „O fotografi i papierowej”. Pracuje nad doktoratem podejmującym temat twórczości Zofi i Rydet. Tłumaczenie PJM:
Marzena Kasperska – dyplomowana tłumaczka polskiego języka migowego (dyplom ukończenia studiów podyplomowych „Polski Język Migowy” Uniwersytetu Warszawskiego) z blisko dziesięcioletnim doświadczeniem w tłumaczeniu w różnych środowiskach: tłumaczenia konferencyjne, warsztatowe, urzędowe, artystyczne, tłumaczenie spotkań, debat, oprowadzań. Członkini Stowarzyszenia Tłumaczy Polskiego Języka Migowego.
Wydarzenie jest realizowane w ramach „Miesiąca Krakowianek”, odbywa się w ramach programu towarzyszącemu wystawie „Zofi a Rydet. Świat uczuć i wyobraźni”.
• w ramach biletu wstępu na wystawę, czas trwania: 1 godz., liczba uczestników: 30 osób,
obowiązują zapisy
➤ Wtorek, 11 marca 2025, godz. 17:30, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
Z Zofią Rydet w tytule | Spotkanie wokół książek i zapisków
Muzeum zaprasza na spotkanie z twórczością Zofi i Rydet obecną w książkach: „Mały człowiek” ze wstępem Alfreda Ligockiego, „Zofia Rydet (1911–1997). Fotografie”, w której artystka opowiada o swojej twórczości, „Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków” według koncepcji Karola Jóźwiaka, „Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet” Tomasza Ferenca, Karola Jóźwiaka i Andrzeja Różyckiego oraz „Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978–1990” z wyborem zdjęć i tekstem Wojciecha Nowickiego. Jest to wyjątkowa okazja, by bliżej poznać Zofię Rydet, nie tylko poprzez jej zdjęcia i fotokolaże, ale również opowieści krytyków i historyków fotografii.
Prowadzenie:
Magdalena Skrejko – absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Podyplomowych Studiów Edytorskich oraz Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kustoszka w Bibliotece Muzeum Fotografi i w Krakowie. Badaczka dziejów fotografi i krakowskiej oraz Cechu Krakowskich Fotografów. Autorka scenariuszy i kuratorka wystaw, autorka i współautorka albumów fotograficznych, not biografi cznych polskich fotografów w Allgemeines Künstlerlexikon oraz artykułów w Polskim Słowniku Biograficznym. Autorka i redaktorka skryptów audiodeskrypcji – narracji opisowych do fotografi i udostępnionych w katalogu zbiorów online MuFo.
• cena 5 zł, czas trwania: 1 godz., liczba uczestników: 30 osób, obowiązują zapisy
➤ Piątek, 14 marca 2025, godz. 11:00, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
Czułym okiem | Świat uczuć i wyobraźni w warstwach
Na warsztatach z kolażu inspirowanych cyklem „Świat uczuć i wyobraźni” Zofi i Rydet poznacie technikę, którą artystka wykorzystywała w swoich pracach. Zainspirujecie się jej twórczością i stworzycie własne obrazy, łącząc różnorodne materiały, wycinki i zdjęcia. To spotkanie dla każdego, kto pragnie odkryć nowe sposoby wyrażania siebie oraz zgłębić świat uczuć i wyobraźni.
Prowadzenie:
Małgorzata Fatalska – fotografka, nauczycielka. Ukończyła fotografię w Szkole Filmowej w Łodzi, a obecnie jest studentką Instytutu Twórczej Fotografi i Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Tworzy abstrakcyjne fotomontaże i zajmuje się portretowaniem ludzi. Uwielbia podróżować. Jest wielką fanką serialu „Twin Peaks”. Wydarzenie odbywa się w ramach programu towarzyszącemu wystawie „Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni”.
• Warsztat dla seniorów i seniorek (także innych dorosłych amatorów fotografii) cena 5 zł,
czas trwania: 1,5 godz., liczba uczestników: 25 osób, obowiązują zapisy
➤ Czwartek, 20 marca 2025, godz. 17:30, MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
Malowane nożycami krajobrazy Zofii Rydet | Wykład
Metoda fotokolażu i fotomontażu doskonale nadaje się do rekonstruowania wspomnień, ocalania śladów i notowania przemyśleń na temat złożoności ludzkiej egzystencji. Jest swoistym eksperymentem z czasem i przestrzenią w obrazie. Zofia Rydet za pomocą tych technik dokonywała zaskakujących zmian pierwotnych znaczeń elementów zaczerpniętych z różnych rzeczywistości, ich transformacji, której efektem jest nowa jakość wizualna, niezwykle ciekawa, wielowymiarowa forma i poetycki charakter kompozycji. Tworząc swoje prace, artystka podejmowała próby ocalenia okruchów świata, fragmentów osobistych historii, marzeń, lęków, świadectw istnienia miejsc i osób. Próbowała ocalić to, co kruche i najbardziej istotne. W trakcie wykładu Anna Chmielarz spróbuje umieścić tę oryginalną, niezwykłą twórczość Zofii Rydet w kontekście inspiracji surrealizmem, fotokolażowych prac Aleksandra Krzywobłockiego, Władysława Hasiora i Teresy Rudowicz, jak również na tle działalności zaprzyjaźnionych z artystką twórców, takich jak Jerzy Lewczyński, Andrzej Różycki czy Zbigniew Dłubak.
Prowadzenie:
Anna Chmielarz – historyk sztuki, kustosz, kuratorka wystaw, prowadzi Dział Malarstwa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zajmuje się głównie sztuką polską po 1945 roku w kontekście sztuki światowej, dawnej i współczesnej. Autorka wystaw i katalogów, m.in. „Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady” (Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2018), „Collage – klejone światy” (Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2022), oraz artykułów i esejów, m.in.: „Dyfuzja w wyobraźni. Wybrane techniki surrealistycznego obrazowania”, w: „Surrealizm. Inne mity/ Surrealism. Other Myths”, red. H. Doroszuk, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2024. Wydarzenie odbywa się w ramach programu towarzyszącemu wystawie „Zofi a Rydet. Świat uczuć i wyobraźni”.
• cena 5 zł, czas trwania: 1,5 godz., liczba uczestników: 30 osób, obowiązują zapisy
MuFo zaprasza w marcu 2025 na szereg kolejnych wydarzeń
- szczegóły na stronie internetowej Muzeum Fotografii w Krakowie
➤ 16 marca 2025, godz. 11:00 : Kurs fotografi i dla dzieci | Zabawy światłem
➤ 21 marca 2025, godz. 18:00 : Północki w muzeum | Pierwsza noc wiosny
➤ 25 marca 2025, godz. 11:15 : Maluchy w MuFo | Oprowadzanie po wystawie
„Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni”
➤ 27 marca 2025, godz. 18:00 : Fotograficzny Krąg Kobiet | Teresa Tyszkiewicz
Dołącz do wydarzeń MuFo na Facebooku
Kliknij w obrazek powyżej by zobaczyć dokumentację fotograficzną wystawy przygotowaną przez MuFo.
Wystawa najwybitniejszej polskiej fotografki, Zofii Rydet, została otwarta w Muzeum Fotografii w Krakowie 7 grudnia. To pierwszy muzealny pokaz fotokolaży z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni”, tworzonego przez artystkę w latach 60. i 70. XX wieku. Poetycka opowieść o ludziach i ich przeżyciach w trudnych czasach zaskakuje aktualnością także dziś.
W „Świecie uczuć i wyobraźni” Zofia Rydet sięga po surrealistyczne środki, by mówić o tematach całkowicie realnych: o doświadczeniach II wojny światowej i Zagłady, o zagrożeniach, przemijaniu, ale i o miłości, macierzyństwie czy nadziei. Nie znajdziemy tu zdjęć dosłownych, reporterskich, których można by się spodziewać po autorce „Zapisu socjologicznego”. Cykl powstały w latach 1968–1975 pokazuje Rydet jako artystkę o poetyckiej wrażliwości, a jednocześnie mistrzynię swojego fachu, precyzyjnie konstruującą fotograficzne obrazy.
Za życia fotografki „Świat uczuć i wyobraźni” był prezentowany zaledwie kilkukrotnie, na kameralnych wystawach w galeriach BWA w Lublinie i Zamościu oraz w Galerii Fotografii w Świdnicy. W 1979 roku nakładem Krajowej Agencji Wydawniczej został wydany album pod tytułem „Świat uczuć i wyobraźni” ze wstępem teoretyczki fotografii Urszuli Czartoryskiej. Rydet pokazywała też projekt przy pomocy przezroczy, którym towarzyszyła ścieżka dźwiękowa. Pracując nad wariantami kolaży, fotografka stworzyła łącznie ok. 1000 odbitek, które dziś są pod opieką Fundacji im. Zofii Rydet. Z tego zbioru kurator wystawy, Karol Hordziej, wybrał na wystawę w Muzeum Fotografii w Krakowie niemal 100 prac oraz zbiór elementów (wyciętych fragmentów zdjęć), z których Rydet tworzyła swoje wieloelementowe kolaże.
- W trakcie przygotowań do wystawy miałem okazję nie tylko porównać ze sobą niezliczone warianty odbitek stworzonych przez Zofię Rydet, ale także odkryć nieznany do tej pory cykl fotomontaży. Ten zbiór, który roboczo nazwałem „Motyw słońca”, zostanie po raz pierwszy zaprezentowany na wystawie w MuFo. Fascynujące jest również archiwum elementów wyciętych przez fotografkę z jej własnych zdjęć, które działa jak rozsypany wizualny słownik, pozwalający budować nowe surrealistyczne obrazy, a także zbiór etykiet z kopert, w których artystka przechowywała zdjęcia o różnej tematyce, przypominający współczesną chmurę tagów w wyszukiwarce. Wszystkie te elementy pozwalają lepiej zrozumieć proces twórczy artystki i ogrom wykonanej przez nią pracy. - mówi kurator wystawy, Karol Hordziej. W MuFo obok autorskich fotomontaży będzie można zobaczyć także „matryce”, czyli złożone z wyciętych fragmentów kolaże, które stanowiły podstawę dla ostatecznych wersji fotomontaży oraz trójwymiarowe obiekty z cyklu „Przemiany”.
Czas pracy nad „Światem uczuć i wyobraźni” był dla Zofii Rydet momentem poszukiwania nowego języka wizualnego, w którym porzuciła skupiony na człowieku magiczny realizm serii „Mały człowiek”. To także jej najbardziej osobisty cykl, który można określić mianem zbioru krajobrazów wewnętrznych autorki, oddających jej sposób myślenia o świecie i przeżywania go. W tekście podsumowującym cykl Urszula Czartoryska zwracała uwagę na powód, dla którego Rydet sięgnęła w tych poszukiwaniach po tę konkretną technikę, pisząc: - Fotomontaż to rodzaj wyzwania wobec nieodwołalnej opisowości fotografii, w imię nie tyle nieprawdy, co raczej prawdy zintensyfikowanej, prawdy „wyższego stopnia” sugestywności. -
Cały cykl został przez autorkę na potrzeby książki podzielony na piętnaście rozdziałów: „Pejzaże”, „Narodziny”, „Macierzyństwo”, „Oczekiwania”, „Odejścia”, „Za ścianą życia”, „Zakochani”, „Sentymentalna ballada”, „Zagłada”, „Manekiny”, „Fantomy”, „Zagrożenie, „Obsesje”, „Przemiany” i „Nadzieja”. Na wystawie przywrócono stosowany przez Rydet w trakcie pokazów przezroczy oraz we wcześniejszej, autorskiej makiecie publikacji podział na 17 serii, z dodatkowymi „Zniszczeniem” i „Tęsknotą”.
To połączenie tematów daje widzom okazję, by spojrzeć oczami Zofii Rydet – artystki, która w centrum swoich zainteresowań stawiała zawsze ludzi i ich doświadczenia. Sama twórczyni mówiła zresztą o tym cyklu tak: - Mój „Świat uczuć i wyobraźni” mówi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem. -
„Świat uczuć i wyobraźni” nie jest najbardziej rozpoznawalnym z cykli Zofii Rydet – w opracowaniach poświęcano mu stosunkowo mniej uwagi niż nagradzanemu już w latach 60. „Małemu człowiekowi” czy wpisanemu w 2024 roku na listę UNESCO „Zapisowi socjologicznemu”. Dziś, w czasach globalnego niepokoju oraz kulturowego zwrotu w stronę duchowości i magii, fotokolaże Zofii Rydet wydają się niezwykle aktualne. Wewnętrzne, liryczne krajobrazy stworzone przez artystkę pół wieku temu pozwalają widzom konfrontować się z własnymi emocjami.
Zofia Rydet (1911–1997)
Urodzona w Stanisławowie fotografka, autorka cykli fotograficznych „Mały człowiek”, „Świat uczuć i wyobraźni” oraz „Zapis socjologiczny”, członkini Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego i wykładowczyni fotografii na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Córka Ferdynanda i Józefy Rydetów.
Na początku lat 30. XX wieku, na życzenie rodziców uczęszczała do Głównej Szkoły Gospodarczej Żeńskiej w Snopkowie pod Lwowem, później pracowała w rodzinnym mieście w Biurze Podróży ORBIS, prowadzonym przez jej starszego brata, Tadeusza. Za jego zachętą podjęła pierwsze próby fotograficzne. Lata wojny spędziła w Stanisławowie, skąd w 1944 roku wyjechała wraz z rodziną, by początkowo zamieszkać w Rabce. Niedługo później Zofia Rydet przeprowadziła się do Bytomia, gdzie prowadziła sklepy papierniczo-zabawkarskie Blok i Kameleon. Na początku lat 50. powróciła do fotografii, a dzięki sukcesom odnoszonym w lokalnych konkursach dołączyła do Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego, którego członkami byli m.in. Piotr Janik czy Jerzy Lewczyński. W latach 50. Rydet rozpoczęła pracę nad „Małym człowiekiem”, pierwszym cyklem fotograficznym, który przyniósł jej uznanie i rozpoznawalność. Zbiór zdjęć poświęcony dzieciom i dzieciństwu, stworzony w duchu włoskiego neorealizmu powstawał aż do 1963 roku i doczekał się zarówno licznych wystaw (w tym m.in. w warszawskiej Galerii „Krzywe Koło”), jak i wydania w formie albumu zaprojektowanego przez Wojciecha Zamecznika.
W roku 1961 została przyjęta do Związku Polskich Artystów Fotografików, gdzie działała aktywnie w Okręgu Śląskim, uzyskując w roku 1979 godność Członka Honorowego ZPAF.
W drugiej połowie lat 60. Rydet rozpoczęła pracę nad „Światem uczuć i wyobraźni” – monumentalnym cyklem kolaży fotograficznych, które tworzyła na bazie własnego archiwum oraz nowych zdjęć powstałych specjalnie na potrzeby cyklu. Prace z tego cyklu są podzielone na serie: początkowo według zamysłu autorki było ich 17, później, na potrzeby wydawnictwa książkowego – 15. Zofia Rydet prezentowała te surrealistyczne w formie kolaże początkowo jako diaporamę (pokaz slajdów z towarzyszącą ścieżką dźwiękową). W 1979 roku został wydany album z przedmową Urszuli Czartoryskiej.
W 1978 roku Zofia Rydet w trakcie wakacji w Rabce zrobiła pierwsze zdjęcia do cyklu „Zapis socjologiczny”, portretując mieszkańców okolicznych wsi na tle ich domów. Praca nad „Zapisem” trwała do 1990 roku, a składające się na niego fotografie autorka prezentowała na licznych wystawach w Polsce i za granicą. Ten konceptualny, typologiczny z ducha cykl jest uznawany za jedno z najważniejszych dokonań polskiej fotografii. W 2024 roku „Zapis socjologiczny” został wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć Świata.
* Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
* Wystawa została zorganizowana we współpracy z Fundacją im. Zofii Rydet.
* Kurator: Karol Hordziej
* Współpraca merytoryczna MuFo: Bartosz Flak
* Koordynacja wystawy: Weronika Ptak
* Produkcja wystawy: Joanna Gorlach, Weronika Ptak
* Kwerenda oraz wsparcie merytoryczne: Zofia Augustyńska-Martyniak, Maria Sokół-Augustyńska
* Projekt aranżacji wystawy i typografia: Damian Nowak
* Nadzór i opieka konserwatorska: Uta Hanusek
* Redakcja i korekta: Anna Sorówka-Łach
* Tłumaczenie na język ukraiński: Andrij Saweneć
* Digitalizacja i retusz fotografii: Mateusz Woźniak
* Ścieżka dźwiękowa: Sofie Birch & Antonia Nowacka we współpracy z festiwalem Unsound
* Multimedia i przygotowanie materiałów wideo: Thomas Skatulla
* Program towarzyszący i edukacyjny: Joanna Gorlach, Maria Masternak,
dr Agnieszka Olszewska, Anna Sidorska
* Patroni medialni MuFo: Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
* Patroni medialni wystawy: Vogue, Wyborcza.pl, Polityka, TVP Kultura, NN6T,
Fotopolis, SZUM, RMF Classic