MN we Wrocławiu: Niebieska flasza - piktorialny walor fotografii 1914/2014
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Pl. Powstańców Warszawy 5
Wernisaż w piątek 16 stycznia o godz. 13:00, ekspozycja do 15 lutego 2015
Kurator wystawy: Adam Sobota
Sto lat temu, w 1914 roku, powstało jedno z najsłynniejszych dzieł polskiej fotografii artystycznej: kompozycja "Niebieska flasza", której autorem jest Henryk Mikolasch (1872-1931). Unikatową odbitkę tej fotografii autor wykonał w technice trójwarstwowej „gumy”, czyli przy użyciu światłoczułych związków dwuchromianu zawieszonych w roztworze gumy arabskiej. Technika ta umożliwia wprowadzanie różnych pigmentów w kolejnych etapach i ostateczne uzyskanie wielobarwnego obrazu.
„Gumy” uważane były za sztandarową manifestację estetyki piktorialnej, która w fotografii artystycznej święciła największe triumfy w początkach XX wieku. Henryk Mikolasch od 1903 roku był wiodącą postacią w Lwowskim Towarzystwie Fotograficznym, a od 1921 roku był także wykładowcą fotografii na Politechnice Lwowskiej. Po II wojnie światowej znaczny zespół fotografii Henryka Mikolascha, w tym "Niebieska flasza", znalazł się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Muzeum pragnąc uczcić tego artystę, przy okazji wspomnianej rocznicy, ogłosiło konkurs na współczesne prace fotograficzne inspirowane tego rodzaju tradycją. Nie oczekiwano bezpośredniego naśladownictwa historycznego wzoru Niebieskiej flaszy, ale prac kreatywnie odnoszących się do związanych z tym wzorem ogólnych artystycznych zagadnień, takich jak: motyw martwej natury, celowość stosowania specjalnych technik fotograficznych, problem żywotności tradycji piktorialnej, czy też innych kwestii, które autorzy uznają w tym kontekście za znaczące dla siebie.
Na konkurs napłynęło 141 propozycji, z których do prezentacji na wystawie zakwalifikowano 47.
Oprócz nich zwiedzający będą mogli zobaczyć prace 20 uznanych fotografików zaproszonych do udziału w wystawie oraz kilka dzieł Henryka Mikolascha ze słynną „Niebieską flaszą” na czele.

Kliknij w obrazek, by zapoznać się z tekstem do katalogu autorstwa komisarza wystawy Adama Soboty
Autorzy zakwalifikowani z konkursu:
- Ludwik Bednarz: Carte blanche, 2014, wydruk na podstawie fotografii otworkowej
- Katarzyna Betlińska: Chwile z Tunezją, 2007, guma
- Katarzyna Bobiec: Dziennik Roztoki, 2014, fotografia cyfrowa
- Renata Buziak: Corymbia gummifera (bloodwood) …bactericide, 2012, biochrom
- Michał Dudek: My portrety II - Małgorzata, 2014, heliografia/heliochrom czterowarstwowy
- Paweł Fiejdasz: Niebieska róża, 2013, fotografia cyfrowa
- Adam Fleks: Peregrynacje niebieskiej flaszeczki, 2014, wydruk na podstawie fotografii otworkowej
- Dariusz Grzyb: Poza wymiarem, 2014, fotografia cyfrowa
- John Gutkowsky: Sekwencja progresja pierwsza, 2014, guma
- Bartosz Guz: Martwa natura z niebieską flaszką, 2011, wydruk na podstawie fotografii malarstwa akrylowego
- Wiesława Hołyńska: List sprzed stu lat, 2014, fotografia cyfrowa
- Artur Jastrzębski: Hot and sweet, 2013, fotografia cyfrowa
- Julia Karasiewicz: Autoportret, 2014, cyjanotypia
- Włodzimierz Kierzek: Rekwizyty, 2014, fotografia cyfrowa
- Paweł Kijewski: Aga, 2013, guma monochromatyczna
- Jolanta i Franciszek Kluczyńscy: Zielony słoń, 2014, fotografia cyfrowa
- Jacek Lalak: Kirkut w Pradze, 1993, guma barwna jedenastowarstwowa z 2 negatywów
- Jolanta Lalak: Kontrabasistka, 2014, fotografia cyfrowa
- Magdalena Lara: Przestrzeń niczyja, 2012, fotografia cyfrowa
- Marta Leśniakowska: Świeca. Hommage à Gerhard Richter, 2011, fotografia cyfrowa
- Leszek Łata: Drzewo, 2013, pigment
- Wojciech Małkowicz: Blue Ghost, 2014, guma trójwarstwowa z 2 negatywów
- Anna Maślak: Żuraw Gdański, 2008, guma
- Mirosław Mokrzycki: Pod złotym aniołem, 2013, fotografia cyfrowa
- Iza Niemira: Szkło, 2014, cyjanotypia
- Katarzyna Olter: Martwa natura, 2014, fotografia cyfrowa
- Piotr Perczyński: Martwa natura z zegarem, 2014, guma
- Marzena Rafińska: Pomiędzy, 2011, fotografia cyfrowa
- Roman Rogalski: Autoportret w lustrach, 2010, cyjanotypia
- Tomasz Różalski: Portret pomiędzy dłońmi, 2013, guma wielobarwna
- Agnieszka Rzymek: Dziewczyna z brzoskwinią, 2014, fotografia cyfrowa
- Jerzy Samulski: Niebieska iglica, 2014, fotografia cyfrowa
- Piotr Sędzikowski: Martwa natura, 2009, wydruk na podstawie negatywu
- Grzegorz Sidorowicz: Cytrynowy widelec, 2011, wydruk na podstawie fotografii otworkowej
- Michał Sitkiewicz: Dym wydobywający się z kolby stojącej między trzema rozbitymi kieliszkami, 2014, dagerotypia
- Aneta Stańska: Bez tytułu, 2014, wydruk na podstawie fotografii bezkamerowej.
- Zbigniew Stefaniak: Bez tytułu, 2014, odbitka bromosrebrowa na podstawie negatywu
- Paweł Syposz: Dwie kultury, 2009, wydruk na podstawie negatywu
- Agnieszka Szafirska: Jasminium, 2009, wydruk na podstawie negatywu
- Zbigniew Tomaszczuk: Bez tytułu, 2014, fotografia cyfrowa
- Zbigniew Wielgosz: Yin/Yang I, 2005, guma trójwarstwowa
- Karina Wojciechowska: Paśnik, 2014, guma pięciowarstwowa
- Leszek Wyrzykowski: Tulipan, 2013, odbitka na podstawie fotografii otworkowej
- Renata Zarzyka: Kwiaty 1, 2014, bromolej
- Gerard Zielonka: Wazon z liściem, 2005, fotografia cyfrowa
Autorzy zaproszeni:
- Ewa Andrzejewska: Bukiet, 2014, odbitka bromosrebrowa sepiowana na podstawie negatywu
- Jakub Byrczek: Z cyklu „Sen o lataniu”, 2013, odbitka Van Dyke na podstawie fotografii otworkowej
- Czesław Chwiszczuk: Dyskurs, Nysa 2008, fotografia cyfrowa
- Sławoj Dubiel: Ołtarz (cechownia KWK Rozbark w Bytomiu), 2010, wydruk na podstawie negatywu
- Andrzej Dudek-Dürer: Zbliżenia…Sztuka Buta I, fragment żywej rzeźby (dokument performance), 2011, fotografia – rysunek, solwentografia na płótnie
- Marek Gardulski: Martwa natura z kaliami, 1988, odbitka bromosrebrowa na podstawie negatywu
- Maciej Hnatiuk: Niebieska flasza i świeca, 2014, fotografia cyfrowa
- Piotr Komorowski: Z zestawu „Personifikacje”, 2004, wydruk na podstawie negatywu
- Bogdan Konopka: Z cyklu „Martwe natury”, 1996, odbitka bromosrebrowa na podstawie negatywu
- georgia Krawiec i Jerzy Lewczyński: Badanie właściwości anioła na przykładzie techniki solnej VII, fotokolaż z odbitek solnych, negatyw Jerzy Lewczyński 1960, odbitka solna i kolaż Georgia Krawiec 2014
- Mariusz Kubielas: O obrotach flasz niebieskich, 2014, fotografia cyfrowa
- Romuald Kutera: Niebieska, 2014, technika własna
- Janusz Leśniak: 7693 Janusz Leśniak, leśniaki – mandala, Kraków 2013, wydruk pigmentowy na podstawie negatywu
- Marek Liksztet: „Zalesie”, 2013, odbitka hybrydowa na podstawie fotografii otworkowej
- Tomasz Mielech: Bukowiec, 2006, guma Janusz Nowacki: Bez tytułu, 2014, fotografia cyfrowa
- Wojciech Prażmowski: Krasnogruda, 2011, fotografia cyfrowa
- Grzegorz Przyborek: Z serii „Obiekty niemożliwe”, 1989, wydruk na podstawie negatywu (2014)
- Rafał Warzecha: Martwa natura z…, 2014, cyjanotypia
- Wojciech Zawadzki: Martwa natura (z serii „Alicja w krainie czarów”), 1995, odbitka bromosrebrowa na podstawie negatywu
Eksponowane są także fotografie Henryka Mikolascha (Niebieska flasza i kilka innych z lat 1905-1930)