Galeria Dolna, Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, ul. Kapitulna 2
Wernisaż w piątek 14 lutego o godz. 18:00, ekspozycja do 6 marca 2020
Kurator: Stanisława Zacharko-Łagowska
Wystawa „Nasz (nie) bezpieczny świat” jest połączeniem dwóch autorskich projektów Artysty.
Pierwszy z projektów „Nasz bezpieczny Świat” to wypowiedź artysty językiem sztuki, wykorzystująca słowo i obraz fotograficzny do dialogu prowadzonego ze współczesnym społeczeństwem. Autor stworzył MANIFEST ARTYSTYCZNY, w którym definiuje stan naszej cywilizacji oraz przedstawia za pomocą obrazu fotograficznego alegorię współczesnego świata Człowieka Zachodu, który uwikłany w konfrontację z innymi kulturami i cywilizacjami narzuca na siebie i ludzi żyjących w tej kulturze i cywilizacji coraz mocniejsze ograniczenia swobód i wolności, w celu zachowania tejże wolności i tychże swobód. Jest to swoistego rodzaju paradoks, polegający na znacznym ograniczeniu tego, do zachowania czego dążymy. Ukazuje poprzez aspekty cywilizacyjne i kulturowe powstanie sytuacji, w której na skutek wydarzeń zewnętrznych zostaliśmy poddani kontroli i obserwacji za pomocą takich samych środków, jakie zostały przez autora użyte do wykonania projektu alegorii świata, w którym żyjemy. Autor kieruje swoją alegoryczną wypowiedź do tych wszystkich, którzy zbyt mocno postanowili wykorzystywać dobrowolnie przyjęte ograniczenia do drastycznego zawężenia naszych swobód i wolności życia. Za pomocą tak przedstawionego obrazu świata autor zmusza nas do refleksji nad kosztami, jakie w sferze wolności i jakości życia ponosimy, dążąc do zachowania tychże swobód i wolności. Stawia również pytanie, czy przyjęte w ramach umowy społecznej tak silne ograniczenia i poddanie się nadzorowi są adekwatne do zaistniałych zagrożeń i czy gwarantują nam rzeczywiste bezpieczeństwo w naszym życiu?
Drugi z projektów, noszący tytuł „Nasz niebezpieczny Świat”, to kontynuacja wcześniejszego projektu „Nasz bezpieczny Świat”. Skupia się na zagrożeniach wynikających z użytkowania i stosowania bezzałogowych statków powietrznych, które są wykorzystywane do wielu zadań cywilnych i wojskowych służących do kontroli przemian cywilizacyjnych i działań społecznych. Artysta do realizacji tego projektu zaprasza żonę Jadwigę (również artystę fotografika). Artyści za pomocą obrazu fotograficznego stawiają pytania o sens i granice wykorzystywania bezzałogowych statków powietrznych (dronów), jednocześnie ostrzegając przed wykorzystaniem ich do zmasowanej kontroli, nadzoru, jak i eliminowania niechcianych jednostek. Projekt w założeniu ma ukazywać zagrożenia wynikające z użytkowania i stosowania przeciwko nam urządzeń poruszających się w powietrzu. Ostrzega i stawia pytania o sens i granice wykorzystywania dronów przeciwko człowiekowi. Artyści poprzez projekt zadają pytanie, czy pojawienie się drona w powietrzu ma kojarzyć się z pokojowym jego wykorzystaniem, czy też każdorazowo ma nieść obawy o kontrolę, podsłuch, filmowanie i fotografowanie, jak również potencjalny atak mający na celu zabójstwo. Jest protestem przeciwko temu, że ktoś, gdzieś daleko, podejmuje decyzję, ingeruje w nasze życie, a gdy dojdzie do wniosku, że jesteśmy niebezpieczni, na podstawie bliżej nieznanych kryteriów, to nas po prostu zlikwiduje. Zlikwiduje szybko i celnie, tak aby nie denerwować sąsiadów. Aranżując kolejne sceny, artyści przedstawiają potencjalne zagrożenia, jakie może nieść obecność drona nad naszymi głowami. Nie zawsze jego obecność jest dla nas tak niebezpieczna, ale zmiana naszego statusu z przedmiotu obserwacji na cel ataku nie zależy od nas i nie wiadomo kto będzie ją podejmował. Celem projektu jest uzmysłowienie mieszkańcom współczesnego świata, że wykorzystywanie dronów (w tym również do celów bojowych) może w krótkim okresie czasu zakłócić lub całkowicie zniszczyć nasze życie. Bezzałogowe i bezdźwięczne obiekty latające wywołują głęboki strach i przerażenie dlatego, że nie jesteśmy w stanie ich zobaczyć, a nadlatując z zaskoczenia powodują, że każdy z nas może okazać się wyznaczonym celem „ataku” tylko dlatego, że zebrane wcześniej informacje lub obserwacja naszego zachowania zostały zinterpretowane przez system nadzoru jako zagrożenie dla systemu, który nas kontroluje lub systemu, w którym żyjemy.
Marek Czarnecki — artysta fotografik, doktor sztuki filmowej w dziedzinie fotografii (doktorat na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi). Należy do międzynarodowych organizacji i towarzystw skupiających twórców z całego świata: The Master Photographer Association (UK); International Association of Panoramic Photographers (USA); British Institute of Pr ofessional Photography (UK); Federacji Europejskich Fotografów (Belgia). Członek Związku Polskich Artystów Fotografików, posiada tytuł Artist Digigraphie nadany przez firmę EPSON (Japonia). Uhonorowany przez Prezydenta Miasta Torunia Medalem Thorunium za wybitne osiągnięcia Artysty w dziedzinie sztuki i kultury dla miasta Torunia oraz Statuetką Marszałka Województwa Kujawsko--Pomorskiego za całokształt działań na polu kultury i sztuki.
Miejsce szczególne w jego twórczości zajmuje fotografia panoramiczna: panoramy cylindryczne, gigapanoramy, panoramy sferyczne, jak również panoramy z powietrza (z drona). Artysta znajduje się w czołówce najlepszych profesjonalnych fotografów panoramicznych na świecie. W swoich pracach posługuje się różnorodnymi technikami: HDR-em, multiplikacją głębi ostrości, stereoskopią, fotografią w podczerwieni oraz fotografią lotniczą z wykorzystaniem drona. Od lat zajmuje się fotografią industrialną, fotografując różnorodne formy architektury przemysłowej w Polsce, Niemczech, Rumunii i Rosji.
Autor wielu projektów artystycznych. Fotografie Artysty nagradzane są na międzynarodowych konkursach fotograficznych. Za swoje prace Artysta został ośmiokrotnym laureatem brytyjskiej statuetki OSKARA. Zdobywca około dwustu medali i nagród na międzynarodowych konkursach fotograficznych. Jego zdjęcia z projektów artystycznych i komercyjnych zdobyły i ciągle zdobywają uznanie na międzynarodowych konkursach w Polsce, Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych.
Zdjęcia z projektu „Nasz bezpieczny świat” zdobyły liczne nagrody na międzynarodowych konkursach fotograficznych na całym świecie, do których należą między innymi: trzy brytyjskie statuetki OSKARA przyznane przez MPA w Wielkiej Brytanii; srebrny medal przyznany przez Federację Europejskich Fotografów w Belgii; srebrny i brązowy medal na międzynarodowym konkursie „The Epson International Photographic Pano Awards” w Australii; srebrny medal na międzynarodowym konkursie „International LOUPE” w Australii; Finalista konkursu Hasselblad Masters w Szwecji. Projekt „Nasz bezpieczny świat” znalazł się na liście najlepszych światowych projektów 2012 roku tworzonej przez „The London International Creative Competition” w Wielkiej Brytanii.
Dołącz do wydarzenia na Facebooku