Radosław Brzozowski „Wesele kaszubskie w/g I. Gulgowskiego”
Mała Galeria Fotografii Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF, ul. Różana 1, Toruń
Wernisaż w piątek 14 czerwca o godz. 18:00, ekspozycja do 20 czerwca 2019
Wystawa czynna od środy do piątku 12:00 – 18:00 oraz w soboty 12:00 – 16:00
Wesele kaszubskie wg I. Gulgowskiego to unikatowy projekt fotograficzny,
zrealizowany przez Radosława Brzozowskiego przy współpracy etnografów z Muzeum Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich, ukazujący zapomniane już obyczaje ślubne Kaszubów z wykorzystaniem historycznej techniki fotograficznej jaką jest ambrotypia, co pozwoliło na stworzenie wrażenia autentyczności przedstawianych scen.
Na 70 płytach wykonanych w ciągu wielodniowych sesji przedstawione zostały wszystkie obyczaje związane z zaślubinami, od momentu, gdy państwo młodzi poznają się przy okazji niedzielnego nabożeństwa, poprzez zapowiedzi i przygotowania do ślubu, sam ślub i następujące po nim weselisko.
Fragment wstępu, którym album opatrzył Krzysztof Jurecki:
Dokument czy inscenizacja?
Brzozowski wykonując zdjęcia trzymał się określonego przekazu historycznego, ale w każdej relacji tego rodzaju, (czego świadomy był słynny polski filozof Roman Ingarden), istnieją „pola puste”, które stwarzają możliwości do wizualnej interpretacji. Nie da się np. powtórzyć określonej pory dnia z tekstu Gulgowskiego, czy pokazać w czarno-białej fotografii istniejącego w rzeczywistości koloru, w tym np. włosów i oczu. Fotografia czarno-biała ze swej natury jest już interpretacją świata widzialnego, podobnie zresztą, jak kolorowa, ale w inny sposób.
Można oczywiście za pomocą iluzyjnych prac, bo taka jest technika mokrego kolodionu, odtworzyć określoną atmosferę, nastrój czy rys historyczno-socjologiczny. W tym zakresie cykl Radosława Brzozowskiego jest bardzo ciekawym dokonaniem, który sprawia wrażenie trochę jak z marzenia sennego. Mamy więc konsekwentnie użytą technikę, za pomocą której autor opowiada, ale też współtworzy na nowo historyczny przekaz. Czy w tej opowieści są różnice między opisem literackim a obrazem?
Nie jest to dosłowny dokument, nie jest to też inscenizacja w znaczeniu zatarcia określonego miejsca i czasu i stworzenia wyimaginowanego, surrealistycznego przekazu, który ma działać swym oniryzmem. Wprost przeciwnie, w kilkudziesięciu pracach Brzozowskiego mamy udaną próbę artystyczno-dokumentalną o charakterze: etnograficznym, historycznym i, co jest dla mnie istotne, fotograficznym w sensie tradycji fotografii artystycznej, która przeżywa swój kryzys.
Krzysztof Jurecki
Autor podczas wernisażu wystawy - fot. Andrzej Skowroński
Prezentowane na wystawie prace znalazły się również w wydanym przez Szlachetną Fotografię
albumie "Wesele Kaszubskie wg I. Gulgowskiego".
Zdjęcia: Radosław Brzozowski
Tekst na motywach publikacji I. Gulgowskiego z 1911 roku „O nieznanym ludzie w Niemczech”
(Von einem unbekannten Volke in Deutchland): Radosław Brzozowski
Wstęp: Krzysztof Jurecki ; Język: polski i angielski ; Ilość stron: 144
Radosław Brzozowski - Dyrektor Trójmiejskiej Szkoły Fotografii - na co dzień zajmuje się technikami historycznymi w fotografii; odtworzył w Polsce technikę platynotypii i palladotypi, tworzy w technice carbon transfer, albuminie, gumie dwuchromianowej kolorowej, oleju, papierze solnym, brązie van dyck, cyjanotypii.
Jest autorem publikacji poświęconych technikom historycznym i nie tylko - „Technka pigmentowa. Przewodnik praktyczny”, „Cyjanotypia. Przewodnik praktyczny”, „Odbitka albuminowa. Przewodnik praktyczny”, „Ambrotypia. Przewodnik praktyczny”, „Ciemnia analogowa. Przewodnik praktyczny” - wydanym w Wydawnictwie Szlachetna Fotografia oraz „Fotografia obnażona” w wydawnictwie Helion.
Członek ZPAF w Okręgu Kujawska-Pomorskim. Więcej na autorskiej stronie internetowej