Otwarcie wystawy na facebookowym profilu Stowarzyszenia Marynistów Polskich
nastąpiło w piątek 7 maja 2021 roku o godz. 13:00
Najnowsza wystawa, której z wiadomego powodu autor nie może właściwie zaprezentować.
Ma więc nadzieję, że publikacja na różnych stronach internetowych zapełni lukę galeryjną…
Premierowy pokaz online znalazł się na facebookowym profilu Stowarzyszenia Marynistów Polskich Oddziału Fotograficznego w Słupsku.
„NIC” - Wystawa Fotograficznej Wyobraźni Romana Timofiejuka
Oświadczenie artysty:
Pomysł zrealizowania obecnej wystawy pt. „NIC” powstawał od kilka lat w drodze ewolucji i dopiero po zrealizowaniu dwóch projektów pośrednich, mianowicie: „Rzeczywistość Symetryczna” i „KOD” otrzymał obecną postać. W projekcie wystawienniczym z roku 2017 pt. „Rzeczywistość Symetryczna” analizowałem przekształcenia obrazów widocznych na matówce i ich projekcji umysłowej. Przekształcenia te zostały zapisane jako fotografie zniekształconej rzeczywistości. Następnie w Instalacji pt. „KOD” z roku 2018 doszukiwałem się ukrytych znaczeń w cyfrowym kodzie jednej fotografii.
Obecną Wystawą Fotograficznej Wyobraźni pt. „NIC” w roku 2021 poruszam przemyślenia na temat osobistego wyobrażenia obrazu fizycznie nie istniejącego, ale który powstał w umyśle człowieka na podstawie tytułu, podpisu. Poprzez zaprezentowanie nierozpraszających białych płaszczyzn z wyraźnie podanym tytułem i ubranych w ramki, zmuszam widza do stworzenia za mnie kompozycji obrazowej. Białe tło w ramkach nie zawiera nic, jest czystym arkuszem do wypełnienia wyobraźnią widza.
Na tej wystawie można wyobrazić sobie 13 pejzaży, 3 akty, 6 portretów, 5 kompozycji.
Wszystkie w formacie 50 x 60 cm.
Artysta, tworząc, stara się swoje wizje, wyobrażenia, pomysły zapisać przez przeniesienie ich na papier, płótno, kamień etc. Te wyobrażenia lub jego fragmenty można oglądać, dotknąć, analizować, bo zapisane są w formie fizycznej a obraz fizyczny to projekcja stanu umysłu artysty na nośnik. Natomiast w przypadku tej wystawy, każdy widz na podstawie samego podpisu dzieła powinien je wykreować, nie fizycznie a abstrakcyjnie. Samo tworzenie dzieł i nadawanie im tytułów jest powszechną praktyką. Podobne relacje zachodzą u widza, gdy przegląda, wybiera, akceptuje, odrzuca: film, książkę, plakat, obraz itp., na podstawie samego tytułu. Moją intencją w tym przypadku jest próba zmuszenia widza do zobrazowania własnej projekcji umysłowej i przeniesienia jej w postaci ulotnej na czystą kartę papieru. Sam tytuł w moim projekcie ma istotne, zasadnicze znaczenie, bo sugeruje, nakazuje, kłamie, przedstawia, zmusza do nieobiektywnego, nieukierunkowanego spojrzenia z możliwością dowolnej interpretacji. Wziąłem też pod uwagę, że każda dowolna praca artystyczna wymaga od widza pewnej dozy dojrzałości emocjonalnej, by rozpocząć kontemplowanie dzieła i wysnuwać własne projekcje umysłowe na oglądaną rzecz bez względu na to, czy dzieło jest fizycznym elementem czy nie. W tej prezentacji świadomie zmuszam i przerzucam na obserwatora proces tworzenia na podstawie dołączonego tytułu, albowiem nie jest ważne co widzimy, ale co sobie wyobrażamy i co chcemy zobaczyć. Prace są adresowane do świadomego odbiorcy obdarzonego wrażliwością i wyobraźnią. Zaprezentowane czyste obrazy nabiorą znaczenia, gdy całkowicie podporządkujemy się analizie tytułów i w pośredni sposób staniemy się autorem własnego obrazu.
Roman Timofiejuk, Gdynia, w 2021 roku
Tytuły prac zaprezentowanych na Wystawie Fotograficznej Wyobraźni pt. „NIC”:
1. Pejzaż zimowy, 2. Naga kobieta w wannie, 3. Pole tulipanów, 4. Portret starego człowieka, 5. Zielony las brzozowy, 6. Fioletowe kapelusze na trawniku, 7. Widok na Rysy, 8. Konie w galopie, 9. Port rybacki z niebieskim kutrem, 10. Trójkąt i klepsydra z lustrem, 11. Buk na polu kukurydzy, 12. Portret dziewczyny w słonecznikach, 13. Ciemne niebo nad miastem, 14. Ruda w okularach, 15. Tęcza nad Morskim Okiem, 16. Żółte kule na czarnym tle, 17. Aleja lipowa w parku, 18. Akt na kanapie z kotem, 19. Kobieta ze skrzypcami, 20. Róże w różowym wazonie, 21. Sztormowa zimowa plaża, 22. Autoportret, 23. Cztery pieczone kartofle na stole, 24. Czerwone maki na zielonej łące, 25. Trzy rozebrane gracje, 26. Widok z okna, 27. Portret mojej mamy.
Roman Timofiejuk
Współczesny polski artysta fotografik mieszka w Gdyni. Od 1988 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Gdańskim, należy też do Stowarzyszenia Morsy Gdyńskie. Fotografią zajmuje się od roku 1975 a w jego dorobku artystycznym jest wiele indywidualnych i zbiorowych wystaw oraz udział w różnych konkursach i projektach fotograficznych. Obecnie zajmuje się działaniami artystycznymi na styku filozofii i fotografii. Tworzy też tradycyjną fotografię, przeważnie czarno-białą. Fotograficzna interpretacja przestrzeni jest jego ciekawym zajęciem. Interesuje się również cyfrowym przetwarzaniem zdjęć i jego zastosowaniem w różnych technikach twórczych. Performer i Instalator.
Jest w miarę możliwości uczestnikiem i organizatorem działań artystycznych, kulturalnych związanych ze sztuką i fotografią. Obecnie poświęca się całkowicie działalności artystycznej i wystawienniczej. Ostatnie ważniejsze projekty: 2019 „Biała Fotografia”; 2019 Performens - „Intelektualna Pobudka Fotograficzna”; 2018 „Biało - Czerwona” R. Timofiejuk i A. Zembik; 2018 Instalacja „KOD”; 2017 „Rzeczywistość Symetryczna”; 2016 „Odyseja”; 2015 „Obraz polski” ; 2014 Multimedialna wystawa „Genotyp”; 2013 „H&O Harmonia Obiektywna“ ; 2002 „Veduty" i wcześniejsze.