22.03. - 14.04.2010
Stara Galeria ZPAF
Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż wystawy
w poniedziałek 22 marca
o godz. 19:00
z udziałem Jessecy Ferguson
Wystawa czynna
do 14 kwietnia 2010
poniedziałek-piątek w godz. 12-18,
sobota-niedziela w godz. 14-18.
Organizator
Okręg Warszawski ZPAF
Współpraca
Galeria "Pusta"
w Katowicach
Przygotowanie wystawy
georgia Krawiec
Dana Gibka
Opieka kuratorska
Jagna Olejnikowska
Wystawa przygotowana przez georgię Krawiec i Danę Gibkę we współpracy z Galerią "Pusta" w Katowicach.
Opieka kuratorska ze strony ZPAF - Jagna Olejnikowska. Na wernisażu będzie obecna Jesseca Ferguson.
Na wystawie Amerykańskie Metafory prezentowane są prace światowej czołówki przedstawicieli fotografii otworkowej w USA.
Zdaniem Joanny Turek „poetyka otworka aparatu pozbawionego obiektywu, zdaje się predestynować go do bycia narzędziem świata przeżywanego, a nie biernie postrzeganego, naszej podświadomości, a nie czystej fizyczności.”
W tekście do katalogu wystawy w Galerii Pusta w Katowicach autorka ta stworzyła swoistą, prawie encyklopedyczną listę cech opisujących estetykę otworkowych obrazów: „Wymieńmy tylko te cechy, na które często zwracają uwagę sami artyści. Zacieranie szczegółów dnia codziennego, bezczasowość, zbliżanie się ku abstrakcji, magiczność (Martha Casanave). Bezpośredniość, osobisty charakter, intuicyjność, archetypiczność, element niespodzianki, związek z ludzką duszą, symulacja tego, w jaki sposób widzimy we śnie (Eric Renner). Impresyjność, intuicyjność, brak różnicowania i hierarchizacji obiektów znajdujących się w polu widzenia kamery (tak samo wyraźne/ważne jest to, co znajduje się tuż przed kamerą, jak i to, co widnieje na horyzoncie) ; zdolność kondensowania czasu, wizualizm wspomnień (Walter Crump), stanów mentalnych (Sarah Van Keuren) i emocji (Craig J. Barber). Penetracja podświadomości, zgłębianie natury czasu, refleksja nad efemerycznością egzystencji (Scott McMahon). Prześwietlanie natury rzeczy, docieranie do wewnętrznej prawdy o świecie i fotografowanym modelu - medium „otworka" jako rodzaj psychologicznego rentgena (Sarah Van Keuren). Mitologizacja rzeczywistości (Walter Crump), i jej alegoryzacja (Sarah Van Keuren), czerpanie z bogactwa jungowskiej zbiorowej wyobraźni (Eric Renner).”
„Artyści posługujący się kamerami bez obiektywów – jak Turek - bardzo często podkreślają, że pomimo prostoty ta archaiczna technika pozwala im uzyskać niezwykłe efekty formalne - ową tak cenioną przez wielu malarskość - i stanowi doskonałe medium do wyrażania sposobu widzenia świata przez autora, odzwierciedlania jego aktualnych stanów psychicznych.”
Cytat: Joanna Turek: Amerykańskie Metafory, tekst do katalogu wystawy, Galeria Pusta, Katowice 2009.
Wernisaż wystawy - kuratorka Jagna Olejnikowska, Jesseca Ferguson, georgia Krawiec i tłumaczący Krzysztof Wojciechowski.
Autorzy uczestniczący w wystawie, których prace prezentujemy obok:
Craig J. Barber, No Trespassing
Jest fotografem, który podczas swych podróży po świecie utrwala przy pomocy fotografii bezobiektywowej różnorodne kulturowe krajobrazy. Przez ostatnich 14 lat fotografował Wietnam, Hawanę i obszar Apallachów na zachód od rzeki Hudson w południowo-wschodniej części stanu Nowy Jork. Każdy z jego cykli dokumentuje blaknącą w ludzkiej pamięci przemianę kulturową. Jego prace wystawiane były od Stanów Zjednoczonych przez Amerykę Łacińską po Europę, a także są częścią kolekcji w prestiżowych muzeach i prywatnych zbiorach, włączając w to Muzeum Sztuk Pięknych w Houston, Victoria i Albert Muzeum w Londynie, Brooklyńskie Muzeum Sztuki, George Eastman House w Rochester w stanie NY, Museo Nacional de Bella Artes w Buenos Aires oraz wiele innych. Otrzymał kilka stypendiów, m.in. od Seattle Arts Commission, firmy Polaroid i od Nowojorskiej Fundacji Wspierania Sztuki.
W 2006 roku Umbrage Editions wydało jego książkę "Ghosts in the Landscape: Vietnam Revisited" ("Duchy w krajobrazie: powrót do Wietnamu").
Jesseca Ferguson, Figure in a Garden
Tytuły Master of Fine Arts na Tufts University, Bachelor of Fine Arts w Massachusetts College of Art., AB (dyplom z wyróżnieniem) na Harvardzie. Od 1991 roku zajmuje się fotografią otworkową, pracuje techniką XIX-wiecznej fotografii i kolażu. Jej prace były eksponowane na indywidualnych i zbiorowych wystawach w Stanach Zjednoczonych, Polsce, Francji, Włoszech, Belgii, Danii, Czechach i Anglii. Kolekcje jej prac, wykonanych techniką otworkową, znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej Francji, Muzeum Fotografii w Odense w Danii, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Fogg Art Museum w Cambridge, Muzeum Sztuk Pięknych w Bostonie, Polaroid Collection w Somerville oraz wielu innych. Fotografie otworkowe autorstwa Ferguson publikowane były w pozycjach książkowych, magazynach i katalogach w Stanach Zjednoczonych i Europie. Ferguson była współkuratorką wystawy "Made in Poland. Contemporary Pinhole Photography", która w 2007 roku była obecna w trzech galeriach w Massachusetts. Otrzymała stypendium od LEF Foundation, Trust for Mutual Understanding i Fort Point Arts Community Inc. na wydanie dwujęzycznego katalogu i zorganizowanie w Bostonie tygodniowej wymiany artystycznej z siedmioma artystami z Polski. Mieszka, pracuje i uczy w Bostonie w stanie Massachusetts.
Martha Casanave, 63-F-V-2004
Jest absolwentką Międzynarodowego Instytutu Sztuki w Monterey w zakresie języka rosyjskiego i literatury. Pracę zawodową rozpoczęła jako tłumacz w Waszyngtonie. Zmieniła jednak kierunek swej zawodowej kariery wybierając fotografię, której była wierna od dzieciństwa. Przez dziesięć lat (1984 - 1995) łączyła swoje dwie pasje: język rosyjski i fotografię organizując wycieczki amerykańskich fotografów do Rosji, aby spotkali się tam ze swoimi rosyjskimi kolegami po fachu. Otrzymała stypendium Polaroid Corporation na zrealizowanie serii fotografii otworkowych Leningradu zimą i wzięcie udziału w wielu sympozjach fotograficznych w Rosji. Martha fotografuje i wystawia od ponad trzydziestu lat. Poprowadziła wiele warsztatów fotograficznych i wykładów w USA, a także za granicą. Od 1992 regularnie zajmuje się fotografią otworkową i wykłada w dwóch szkołach Monterey Peninsula College. W 1979 roku otrzymała nagrodę Imogen Cunningham Photography Award, a w roku 1989 została uhonorowana nagrodą Koret Israel Prize. Jej książka "Past Lives - Photographs by Martha Casanave" ("Życie przeszłe - Fotografie Marthy Casanave) została wydana w 1991 r. przez wydawnictwo Godine.
Jej druga pozycja "Beware of Dog" ("Uważaj na psa") została wydana przez Center for Photographic Art w 2002 r. Jej najnowsza książka, w całości poświęcona fotografii otworkowej, pt. "Explorations Along an Imaginary Coastline" została wydana przez Hudson Hills Press w 2006 roku. Fotografie Casanave włączone zostały do wielu ważnych kolekcji m. in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bostonie, Instytutu Sztuki Nowoczesnej w Chicago, Muzeum Stanforda, Biblioteki Narodowej Francji, J. Paul Getty Museum i prywatnej kolekcji Grahama Nasha. Jej ostatnia indywidualna wystawa fotografii otworkowej miała miejsce w Verve Gallery w Santa Fe w Nowym Meksyku w styczniu 2009 roku.
Eric Renner i Nancy Spencer, Universal Woman
Są dyrektorami Pinhole Resource Inc., organizacji non-profit archiwizującej i zajmującej się upowszechnianiem fotografii otworkowej. Spencer i Renner byli także wydawcami miesięcznika Pinhole Journal, ukazującego się w latach 1985-2006. Prowadzili zajęcia i szkolenia. Pracują razem od 1989. Ich fotografie są wystawiane w rożnych międzynarodowych instytucjach kulturalnych i muzeach na świecie, nie wyłączając Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, Kalifornijskiego Muzeum Fotografii, Narodowego Muzeum Kanady, George Eastman House, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mexico City, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Sao Paulo w Brazylii i Biblioteki Narodowej w Paryżu, a ostatnio także w Chinach i Japonii, gdzie nawiązali liczne kontakty z miejscowymi artystami. Spencer jest autorem pozycji: "Under the Blue" (Flying Monkey Press, 2008) I "Flight" (wraz z Rebeccą Wackler, Flying Monkey Press, 2008). Renner jest autorem "Fotografii Otworkowej: Od Techniki Historycznej do Fotografii Cyfrowej" (Focal Press, 1995; czwarta edycja tej książki wydana została w 2008 roku) oraz "American Disguise" (Flying Monkey Press, 2007). Spencer i Renner są stypendystami Narodowej Fundacji Sztuki, Fundacji Aarona Siskinda oraz Fundacji Amerykańsko-Skandynawskiej. Wykładali na wielu uniwersytetach, takich jak: Uniwersytet Stanowy w Nowym Jorku, Visual Studies Workshop, Sweet Briar College, byli też artystami-rezydentami Hollins University w 2002. Zostali finalistami Nagrody Gubernatora Nowego Meksyku za całokształt twórczości i osiągnięcia w sztuce z 2007 roku. Spencer otrzymała stopień naukowy BFA (Bachelor of Fine Arts) od Hollins University, a Renner BS (Bachelor of Science) na Uniwersytecie Cincinnati i MFA (Master of Fine Arts) na Cranbrook Academy of Art. Spencer i Renner mieszkają w Mimbres Valley w Nowym Meksyku.
Sarah Van Keuren, Ghosts on Horizon 2003
Jest absolwentką Historii Sztuki na Swarthmore College, studiowała Techniki Graficzne w Philadelphia College of Art, otrzymała tytuł Master of Fine Arts w dziedzinie fotografii na Universitecie w Delaware. Od 1980 zajmuje się procesami bezsrebrowego druku na Uniwersytecie Sztuki, gdzie obejmuje funkcje adiunkta w Instytucie Sztuk Pięknych i Technik Graficznych. Jest autorką i wydawcą książki "A Non-Silver Manual", która ma obecnie już trzecie wydanie. Van Keuren prowadziła wiele warsztatów fotograficznych w Stanach Zjednoczonych i Finlandii. Jej prace znajdują się w Schmidt-Dean Gallery w Filadelfii. Od roku 1982 do 2002 Van Keuren pracowała na 8-10 calowych, czarno-białych negatywach otworkowych kopiowanych w technice cyjanotypii i bichromu. Pod koniec lat 90-tych zaczęła skanować i montować negatywy otworkowe, a po 20 latach bezustannej pracy z dużym, drewnianym aparatem otworkowym, statywem i wielkoformatowymi negatywami, z nasycaniem zdjęć barwami poprzez różnorodną ekspozycję czasu i maskowania, dała się uwieść małemu kieszonkowemu aparatowi cyfrowemu. Rozpoczęła pracę z negatywami o większym formacie i separacji kolorów, które mogła uzyskać z plików cyfrowych poprzez wykorzystywanie naświetlarki. Cieszy się z powrotu do jej prac wykonanych techniką otworkową na wystawie festiwalowej w Katowicach.
Scott McMahon, Harmonic Grid
Otrzymał tytuł MFA w dziedzinie fotografii w Massachusetts College of Art w Bostonie oraz tytuły MA i BFA w dziedzinie fotografii na University of the Arts w Filadelfii. Jest obecnie pracownikiem wydziału Sztuki i Design'u Pennsylvania College w Lancaster i Lebanon Valley College w Annville. Poprzednio wykładał na Kutztown University, The University of the Arts and University of Pennsylvania. Jego prace zostały opublikowane w "Pinhole Photography, Rediscovering a Historic Technique" (2 i 3 wydanie, autorstwa Erica Renner'a), "The Book of Alternative Photographic Processes" (1 i 2 wydanie autorstwa Christophera James'a). Scott wystawiał swoje prace w całych Stanach Zjednoczonych, ostatnie jego wystawy to "Forgotten Atributes", wystawa indywidualna w Three Columns Gallery przy Universytecie Harwardzkim, "Fireflies" Bridgette Mayer Gallery, Philadelphia (wystawa zbiorowa), "The Bioluminescent Firefly Experiment" University City Arts League, Philadelphia (wystawa zbiorowa) i E3 Gallery w NY (wystawa indywidualna). Scott pracuje przy użyciu starych technik fotograficznych, ostatnio nad serią, która łączy projekcje video, maszyny, znalezione obiekty, fotografię i dźwięk. Scott uczestniczy dziś aktywnie w pracach zarządu Society for Photographic Education (SPE Mid-Atlantic region).