Wystawa fotografii artystycznej Czechosłowacji w XX wieku ze zbiorów
Muzeum Sztuki w Ołomuńcu - Baszta w Głogówku przy ulicy Słowackiego 1
Organizatorzy: Centrum Kultury w Głogówku i Muzeum Sztuki w Ołomuńcu
Kuratorka: dr Štěpánka Bieleszová
Wernisaż miał miejsce 21 stycznia 2025 roku, ekspozycja dostępna do 11 marca 2025
Artyści: Petr Borovec, Jindřich Brok, Hugo Demartini, Josef Ehm, Libor Fára, Jaromír Funke, Jan Hajn, Miroslav Hák, Karel Otto Hrubý, Michal Kalhous, Karel Kašpařík, Běla Kolářová, Marie Kratochvílová, Rupert Kytka, Emila Medková, Josef Mikulka, Katarzyna Navarra, Ladislav Postupa, Ivo Přeček, Vilém Reichmann, Jaroslav Rössler, Pavel Rudolf, Jiří Sever, Miloslav Stibor, Josef Sudek, Jan Svoboda, Jindřich Štyrský, Milena Valušková, Milan Vopálenský, Alicja Wróblewska, Petr Zatloukal, Jana Želibská.
W siedzibie Działu Muzealno-wystawienniczego Centrum Kultury w Głogówku zainaugurowano wystawę poświęconą fotografii artystycznej w Czechosłowacji w XX wieku.
Ekspozycja zatytułowana „STILL LIFE / SET ADAPTATION”, której kuratorką jest Štěpánka Bieleszová, stanowi hołd dla martwej natury – jednego z kluczowych gatunków artystycznych. Wystawa analizuje formy martwej natury w fotografii od końca XIX wieku do czasów współczesnych, bazując na zbiorach Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, trzeciej co do wielkości publicznej kolekcji w Republice Czeskiej. Wśród autorów prezentowanych na wystawie na zaproszenie kuratorki znalazły się także Katarzyna Navarra i Alicja Wróblewska, polskie artystki wizualne i fotografki.
Jak podaje kuratorka, koncepcja wystawy opiera się na badaniach historyka sztuki Aby’ego Warburga (1866–1929), który wniósł istotny wkład w zmianę postrzegania i interpretacji dzieł sztuki, uwzględniając ich konteksty społeczne, historyczne, kulturowe, polityczne, a nawet geograficzne. Zestawienie eksponowanych fotografii nawiązuje do idei historycznego atlasu ilustrowanego, stanowiącego dla Warburga synonim podsumowującej publikacji naukowej minionego stulecia. Prezentowany zbiór tworzą tematycznie dobrane przykłady obrazów z różnych okresów historycznych. Zgodnie z aktualnymi tendencjami w komunikacji wizualnej, ekspozycja rezygnuje z werbalnej interpretacji treści, dążąc do intuicyjnego odczytywania całości i poszczególnych fotografii w oparciu o indywidualną pamięć wizualną odbiorcy. Celem projektu jest promocja alternatywnego sposobu percepcji fotografii, która – podobnie jak wszechobecne obrazy fotograficzne – migruje w przestrzeni, czasie i w świadomości obserwatora.
Otwarcie wystawy w Głogówku uświetniły dwa wykłady: „Martwa natura w kolekcji fotografii Muzeum Sztuki w Ołomuńcu” i „Odnalezione martwe natury w fotografii“.
W pierwszym Štěpánka Bieleszová omówiła ujęcie martwej natury w oparciu o zbiory Muzeum umění Olomouc, natomiast w drugim Petr Zatloukal, reprezentant nurtu czeskich fotografów dokumentalistów, którzy zaistnieli na scenie fotograficznej w latach 70. i 80. XX wieku, przedstawił temat odnajdywania motywu martwej natury w fotografii.
Štěpánka Bieleszová (*1971) ukończyła studia w zakresie historii sztuki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu (1990–1995). Od roku 1995 pracuje w Muzeum Sztuki w Ołomuńcu jako kuratorka projektów wystawowych, od roku 2007 także jako kuratorka zbiorów fotograficznych. Współpracowała przy opracowaniu monografii czeskich fotografów Miloslava Stibora (2007), Jaroslava Vávry (2011) i Vladimíra Birgusa (2014), Jindřicha Štreita (2016) i Mileny Valuškovej (2017). Jest autorką publikacji „Cywilizowane iluzje“ – naukowego opracowania kolekcji fotografii Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, prezentującej rozwój czeskiej fotografii od XIX do XXI wieku. Współpracuje z Uniwersytetem Palackiego w Ołomuńcu (seria „Fotografowie Ołomuńca”, od 2021 roku) i prowadzi zajęcia w Instytucie Fotografii Twórczej na Wydziale Sztuki w Opawie. Uczestniczyła w przygotowaniu wystawy „Czeska Fotografia XX wieku” (Bonn 2009). W latach 2009–2017, we współpracy z fotografem Jindřichem Štreitem, realizowała cykl wystaw młodych fotografów w Muzeum Archidiecezjalnym w Ołomuńcu. Wraz z prof. Vladimírem Birgusem przygotowała przeglądowe publikacje i wystawy poświęcone czeskiej fotografii nowoczesnej dla publiczności zagranicznej („Sto lat awangardowej i nieformalnej fotografii”, Landskrona 2015; „Na pierwszy rzut oka. Wybór czeskiej fotografii XX i XXI wieku”, Ołomuniec 2016), prezentujące najważniejsze zjawiska w czeskiej fotografii na przestrzeni ostatniego stulecia.
Prezentowane obok fotografie prac ze zbiorów: Muzeum Umění Olomouc
Prezentowane wyżej fotografie z otwarcia wystawy: Jan Kruk Photography
cała dokumentacja wydarzenia została opublikowana na Facebooku: