Artysta fotografik, fotoreporter, malarz, twórca instalacji, performer, poeta i muzyk
- nasz przyjaciel, serdeczny człowiek, niezwykle pracowity i oddany kulturze ludowej.
Uroczystości pogrzebowe rozpoczną się w sobotę 15 marca o godz. 13:00
Mszą Świętą w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Osieku nad Wisłą.
Urodził się w 1944 r. w Łobżenicy na Krajnie. Ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Podczas studiów, w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku zaczął interesować się fotografią i filmem. Był pomysłodawcą i współzałożycielem Studenckiej Grupy Twórczej „Formy”. W Studenckim Twórczym Klubie Filmowym „Pętla” nakręcił 20 etiud filmowych, w 1967 r. jedna z nich otrzymała nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Filmów Amatorskich w Bielsku–Białej. W latach 1967 – 1969 był członkiem toruńskiej grupy fotograficznej Zero – 61. W tym samym czasie zaczął publikować swoje zdjęcia w prasie, w latach 1969 – 1975 pracował jako etatowy fotoreporter toruńskich Nowości i Gazety Pomorskiej.
W 1975 roku został przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików.
W 1979 r. zamieszkał na stałe w Osieku nad Wisłą, w gminie Obrowo. W 1987 r. ukazał się jego tomik poezji „Osiecka studnia”. W tym samym czasie powołał grupę poetycką „Wiąz”. W latach 1987 – 2008 był nauczycielem w osieckiej szkole podstawowej. Podjęcie decyzji o zamieszkaniu w Osieku nad Wisłą uczyniło Michała Kokota animatorem ruchu kulturalnego Ziemi Dobrzyńskiej. Był twórcą Osieckiej Izby Regionalnej, gromadzącej wytwory sztuki ludowej i miejscowego rzemiosła artystycznego. W 1986 r. był inicjatorem powołania Osieckiego Stowarzyszenia Kultury Ludowej. Od połowy lat osiemdziesiątych XX wieku w zbudowanym przez niego osieckim domu funkcjonowała jedyna w kraju Wiejska Galeria Fotografii i Malarstwa „Okiennica”. W młodości uczył się gry na pianinie, w wieku lat sześćdziesięciu nauczył się grać na klarnecie i saksofonie. Grywał z Kapelą Ludowa Rodziny Kamińskich, był kompozytorem i autorem piosenek śpiewanych przez zespół. Od 2008 r. do śmierci był koordynatorem ds. kultury w gminie Obrowo. W 2010 r. stał się współtwórcą jedynego w kraju osieckiego przeglądu kapel weselnych.
Twórczość fotograficzną Michała Kokota można podzielić na dwa główne nurty: pierwszym jest klasyczny czarno-biały poetycki reportaż, drugim to fotografia przetworzona nazywana „fotografią z wyobraźni” lub wręcz „fotografią wyobraźni”. W obu nurtach, realizowanych od połowy lat sześćdziesiątych XX wieku Michał Kokot tworzył zaskakujące dzieła, w których odnaleźć można ślady fascynacji Młodą Polską, surrealizmem i sztuką ludową, a przede wszystkim tkwiącą w nim artystyczną drzazgą nieprzemijającej fascynacji prowincją polską z jej urokami, ale i mrokami. Niektóre fotogramy są fotomontażami i kolażami, w których łączył obraz fotograficzny z obrazem malarskim, bądź graficznym oraz ręcznie wypisywanymi fragmentami wierszy i komentarzami odautorskimi. Na innym obraz fotograficzny, przedstawiający cielaka na łące umieścił na klawiaturze rozebranego w tym celu rodzinnego pianina. Podobnie postępował przy tworzeniu metaforycznych obrazów malarskich, gdzie na płaszczyźnie obrazu umieszczał dopowiadające go przedmioty, np. ostrze kosy, uprząż, sprężyny od lóżka. Jego dom w Osieku otaczały różnorakie instalacje, np. stalowy pług jednoskibowy, którego lemiesze pokrył biało-czerwonymi barwami. Tenże pług był jednym z rekwizytów jego performance w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu jesienią 2013 r. W czerwcu 2013 r. zainscenizował rekonstrukcje wymarszu dawnych właścicieli Osieka i ochotników do powstania styczniowego 1863 r. W rekonstrukcji wydarzeń brało udział kilkudziesięciu mieszkańców Osieka i okolic oraz potomkowie uczestników tych wydarzeń. Ostatni pokaz prac Michała Kokota z jego udziałem miał miejsce 25 lutego 2014 r. w Bibliotece Publicznej w Wielgiem.
Marek Czarnecki - Prezes Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF