27 lutego 2019 Rada Artystyczna na posiedzeniu w Katowicach przyjęła do ZPAF nowych członków:
Marcina Górzyńskiego i Eugeniusza Helberta do Okręgu Warszawskiego, Łukasza Cyrusa, Jakuba Gadka
i Iwonę Germanek do Okręgu Śląskiego, Andrzeja Wróblewskiego do Gdańskiego oraz Małgorzatę Bardoń, Radosława Brzozowskiego i Łukasza Ułanowskiego do Okręgu Kujawsko-Pomorskiego.
Gratulujemy i witamy w naszych szeregach !
Marcin Górzyński, rocznik ’71, urodzony w Warszawie, mieszkający w Konstancinie-Jeziornej.
Wprowadzający do Okręgu Warszawskiego: Maciej Nabrdalik i Tomasz Tomaszewski
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Przedsiębiorca, menadżer, ekonomista podróżnik i fotograf. Członek Rady Fundacji Instytutu Fotograficznego Fort.
Współpracuje z Agencją Prasową Fotonova. Specjalizuje się w fotografii społecznej, dokumentalnej, reportażowej, podróżniczej i kreacyjnej.
Eugeniusz Helbert, rocznik ’51, mieszka i pracuje w Warszawie.
Wprowadzający do Okręgu Warszawskiego: Zbigniew Furman i Jakub Ostałowski
Jest fotografem prasowym, dydaktykiem. Aktualnie współpracuje z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie. Jest członkiem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, fotografem Polskiej Agencji Fotografów Forum oraz członkiem Związku Zawodowego Twórców Kultury. Jest autorem i współautorem wielu wystaw fotograficznych; indywidualnych i zbiorowych. W 2002 roku został przyjęty w poczet członków Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców.
Łukasz Cyrus, rocznik ’78, urodzony i mieszkający w Rudzie Śląskiej.
Wprowadzający do Okręgu Śląskiego: Jakub Byrczek i Krzysztof Szlapa
Nauczyciel języka angielskiego w chorzowskim Liceum Ogólnokształcącym, wspinacz, miłośnik muzyki, fotografii i filozofii.
Mówi o sobie: fotografią zajmuję się od końca lat '90. Poszukiwania w obrębie podobieństw muzyki i fotografii doprowadziły mnie do sformułowania autorskiej koncepcji, którą nazwałem Fotografią odklejoną. Wierzę, że fotografia jest jak muzyka instrumentalna, która nie potrzebuje słów czy historii, by wzbudzać emocje. Fotografia nie musi odwoływać się do czegokolwiek, co znamy, by zaistnieć i pozostać w naszej pamięci. Prawdę powiedziawszy myślę, że im dalej jej do rzeczywistości, tym bardziej możemy ją docenić i cieszyć się nią taką, jaką jest, gdyż już nie naśladuje niczego. Odkleja się od rzeczywistości.
Fotografia odklejona daje nieskończone możliwości interpretacji, gdyż sama nie jest skończona. Nie można porównać jej do oryginału, gdyż ten jest ze świata, którego ona nie próbuje naśladować. W jej obliczu słowa tracą swoją moc. Zatem brak sposobu, by fotografię odklejoną opisać. Trzeba jej doświadczyć zmysłami. Fotografia odklejona pochodzi ze świata emocji i wyobraźni. Emocjami i wyobraźnią należy ją odbierać.
Więcej na blogu Fotografia odklejona oraz na witrynie Fotografia jako sztuka.
Jakub Tadeusz Gadek, rocznik ’66, urodzony w Łodzi, obecnie mieszka w Krakowie.
Wprowadzający do Okręgu Śląskiego: Jakub Byrczek i Krzysztof Szlapa
Magister matematyki stosowanej, doktor informatyki, ukończył studia podyplomowe z fotografii
na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Otwarte Studium Fotografii Politechniki Krakowskiej. Interesuje go szerokie spektrum działań artystycznych.
Fotografia dla niego to migawkowe zapiski subiektywnego odczuwania otaczającej rzeczywistości – często niejednoznacznej i melancholijnej. Utrwalone fragmenty codzienności wyrywane są z oryginalnego kontekstu i otrzymują nowe znaczenie, nadawane im przez fotograficzny kadr. Taki sposób patrzenia, podkreśla "dziwność" przedstawionych sytuacji – sytuacji na krawędzi tego, co realne i nierealne. A rzeczywistość zyskuje paradoksalny wymiar. Więcej na stronie autorskiej.
Iwona Germanek, rocznik ’69, mieszka w Bojszowach pomiędzy Tychami, Pszczyną a Oświęcimiem.
Wprowadzający do Okręgu Śląskiego: Arkadiusz Gola i Krzysztof Szlapa
Z wykształcenia pedagog. Z fotografią jest związana od dziesięciu lat. Absolwentka Fotoedukacji w Katowicach oraz Wrocławskiej Szkoły Fotografii AFA. Prowadziła warsztaty fotograficzne w technikach szlachetnych: TIFF Center we Wrocławiu, PWSZ w Raciborzu, Miejska Placówka Muzealna w Mikołowie. W swoich działaniach nie boi się używać fotografii jako formy nadrzędnej, by następnym razem zdjęcia były tylko dopełnieniem, czy podsumowaniem jej happeningowych działań w przestrzeni. Nie kryjąc inspiracji ideami archeologii fotografii, tworzy albumy takie jak „Adopcja”, „One” czy „S. M-I. G.” śmiało nawiązując obrazowy kontakt pokoleniowy, który w jej przypadku nosi autobiograficzny rys. W każdym następnym cyklu czy działaniu widać potrzebę utrzymywania stałego dialogu z widzem. Pytania, które stawia, wydają się być proste, ale szybko okazuje się, że społeczeństwo bardzo różnie reaguje na te delikatne prowokacje… Przykładem jest akcja „Różowy kokon” w Mikołowie w 2015 roku, gdzie reakcje społeczeństwa niedużego śląskiego miasteczka na opakowanie drzew i ludzi w różowy materiał nie jedną osobę zaskoczyły.
Obok prezentujemy prace z zestawu „Nitki niepamiętania”. Całość projektu tworzą: 1. Zdjęcie pozyskane ze starego rodzinnego albumu, 2. Polaroidy stanowiące dokumentację obecnego życia mojej mamy, 3. Fotografia huśtawki znajdującej się w rodzinnym ogrodzie pokryta haftem. Inspiracją do powstania tej pracy były albumy odnalezione w szafie mojej mamy. Kiedyś należały do mojej babci, która zmarła krótko po narodzinach córki. Nigdy jej nie poznałam. Niewiele o niej mówiono w rodzinie. Przemówiły dopiero te stare fotografie. Przypomniały mi się obrusy, które babcia pięknie haftowała i które mama dawno temu kładła na stole. Ale i one gdzieś przepadły. Haft, który wykonałam na zdjęciu jest nawiązaniem do pasji babci Pelagii. Tworząc ten projekt, miałam nadzieję, że choć na chwilę pamięć o tej kobiecie wróci.
Andrzej Kazimierz Wróblewski, rocznik ’42, urodzony w Piotrkowie Trybunalskim, mieszka w Gdańsku.
Wprowadzający do Okręgu Gdańskiego: Krzysztof Jakubowski i Krzysztof Kamiński
Od wczesniej młodości współpracował z Kielecką Gazetą jako fotoreporter. W 1966 roku przystąpił do Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego i brał czynny udział w projektach, pogłębiając swoje umiejętności w wielu dziedzinach sztuki fotograficznej. Po 1981 roku zajmował się tworzeniem małych form rzeźbiarskich w bursztynie, stanowiących unikalne exemplum o zróżnicowanej symbolice co w połączeniu ze srebrem nadawało głębię oraz ponadczasową pewność wartości. W 1990 założył prywatną firmę, wykonując projekty i realizacje obiektów SPA. Tu też rozwijał i wykorzystywał umiejętności do tworzenia fotografii reklamowej, marketingowej, dokumentalnej. Od kilku lat tworzy fotografie w gumie chromianowej i platynotypii. Zgłębia procedury i wymogi stosowane w fotografii kolekcjonerskiej.
Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych oraz uczestnikiem konkursów i wystaw zbiorowych. Rozpoczął pracę nad nowym projektem „Portrety Ziemi”. Pierwszy z cyklów składający się z 30 prac zatytułowany „Żniwowanie” został zakończony i już dwukrotnie wystawiany. Przesłaniem projektu zaplanowanego na kilka cykli jest postawienie nie tylko sobie pytania „jaki jest nasz stosunek do Ziemi, w jaki sposób ją pojmujemy?”. Prezentowane obok prace pochodzą z tego cyklu.
Więcej na stronie autorskiej.
Małgorzata Bardoń, rocznik ’79, mieszkanka Gdyni.
Wprowadzający do Okręgu Kujawsko-Pomorskiego: Witold Jurkiewicz i Jadwiga Czarnecka
Łączy w sobie pasję fotografa i krytyka, kuratora wystaw, promotora fotografii. Angażuje się w promocję młodych talentów, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym jako organizator i współorganizator konkursów fotograficznych, a przede wszystkim kurator licznych wystaw fotograficznych. Jako fotograf specjalizuje się w fotografii mody, portretu i dokumentu. Swe projekty tworzy w sposób totalny samemu tworząc stylizacje i makijaże by w sposób spójny stworzyć zamierzony efekt. W swej fotografii wykorzystuje także kamery wielkoformatowe i techniki historyczne inspirujące ją przede wszystkim magiczną niedoskonałością powstającego obrazu. Więcej na stronie autorskiej.
Radosław Brzozowski, rocznik ’71, urodzony i mieszkający w Gdyni.
Wprowadzający do Okręgu Kujawsko-Pomorskiego: Witold Jurkiewicz i Jacek Kutyba
Po latach poszukiwań w dziedzinie aktu studyjnego, zakończonych licznymi wystawami indywidualnymi, udziałem w wystawach zbiorowych w kraju i za granicą oraz publikacją (wyd. Helion 2011) książki „Fotografia Obnażona”, poświęcił się całkowicie poznawaniu i popularyzacji technik historycznych i szlachetnych. Autor wydawanych w języku polskim i angielskim podręczników poświęconych fotografii aktu, klasycznej fotografii czarno-białej i technikom historycznym oraz publikacji poświęconych zagadnieniom konserwacji i odtwarzania dawnych fotografii, a także pierwszego w Polsce albumu fotograficznego wykonanego w całości w technice ambrotypii „Wesele Kaszubskie wg I. Gulgowskiego”.
Założyciel Trójmiejskiej Szkoły Fotografii oraz Szlachetnej Fotografii. Twórca międzynarodowego konkursu fotograficznego Then & Now.
Zajmuje się przede wszystkim fotografią krajobrazową i dokumentalną oraz rekonstrukcjami historycznymi, a także aktem kobiecym. W swej fotografii korzysta wyłącznie z historycznych i szlachetnych technik fotograficznych takich, jak technika olejna, gumowa, pigmentowa, mokry kolodion, platynotypia, odbitka albuminowa, talbotypia i wiele innych. Jego wykonane w technikach historycznych prace były wystawiane w kraju i za granicą oraz nagradzane w krajowych i międzynarodowych konkursach fotograficznych. Wykonuje także odbitki na potrzeby muzeów i badań konserwatorskich. Więcej na stronie autorskiej.
Łukasz Ułanowski, rocznik ’91, mieszka w Bydgoszczy.
Wprowadzający do Okręgu Kujawsko-Pomorskiego: Marek Noniewicz i Wojciech Woźniak
Absolwent Fototechnikum w Zespole Szkół Chemicznych im. Ignacego Łukasiewicza w Bydgoszczy, absolwent Kulturoznawstwa Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy ze specjalizacją fotografia i techniki multimedialne. Były koordynator kreatywnej przestrzeni fotograficznej w Muzeum Fotografii w Bydgoszczy oraz wykładowca w Wyższej Szkole Gospodarki. Aktywny uczestnik życia kulturowego w polu działań fotograficznych. Foto-dokumentalista Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej od 2013 roku.
Zdobywca nagród i wyróżnień w konkursach krajowych i międzynarodowych (IPA, MONOVISION, MIFA, FAPA, IPOTY, ND Awards), uczestnik i twórca krajowych wystaw grupowych oraz indywidualnych. Wykorzystując rożne techniki fotograficzne stara się zawrzeć niepokój istniejący zarówno w człowieku jak i w przestrzeni otaczającej go. Jego z pozoru spokojna i wyważona forma fotografowania skrywa pod sobą warstwę skrzętnie dobranych idei i sugestii wprowadzających odbiorcę w kontemplację dzieł.
Więcej na Instagramie.