georgia1

Georgia Krawiec “Oczy Boga”

Wystawa Georgii Krawiec “Oczy Boga” jest indywidualną wystawą, towarzyszącą pierwszemu warszawskiemu
festiwalowi fotografii Warsaw Photo Days, organizowanego przez okręg warszawski ZPAF.

Rejestracja obrazu dla wielu obecnych użytkowników mediów cyfrowych jest czymś szalenie oczywistym,
powszechnym, niewymagającym zbytniego wysiłku umysłowego, a przecież fenomen światla, postrzegania,
które może być tak odmienne dla ludzi, zwierząt, owadów, kamer przemysłowych, lustrzanek cyfrowych
ma w sobie coś boskiego i unikatowego. Jak można bowiem inaczej zinterpretować fakt, że foton - cząstka
elementarna nieposiadająca ładunku elektrycznego, ani momentu magnetycznego, odbita od danej powierzchni,
którą obserwujemy, będzie rysować na siatkówce naszego oka obraz, który nasz umysł uzna za rzeczywisty?
Fotony, boskie cząstki poruszające się z niemożliwą dla nas prędkością światła wysyłane z gwiazd, czarnych dziur,
latarek, lamp reporterskich. Urządzenia, materiały światło - czułe, którymi się posługujemy naśladują ten
sam mechanizm rejestracji obrazu jakim nas obdarzyła natura. Sama konstrukcja pierwszych aparatów opartych
o camerę obscurę ma w sobie coś z pojęcia idei jaskini greckiego filozofa - Platona.
Czym jest rzeczywistość, jak ją postrzegamy, co jest prawdą w widzianym obrazie? Jak wpływa
wszechogarniająca nas cyfrowa inwigilacja kojarząca się z literackim odpowiednikim "Oka Saurona", a może
"Okiem Opatrzności", na rozwój naszego społeczeństwa, czy naszej cywilizacji?
To jedne z wielu wątków, które uważny widz bierzącej wystawy może odczytać w fotograficznych instalacjach
autorki - Georgii Krawiec.

Kurator - Anna Wolska

Obserwacje „okiem Boga”
O projekcie Georgii Krawiec - Bogdan Konopka

Człowiek współczesny wydaje się mieć dość blade pojęcie o widzeniu i postrzeganiu, mimo iż aparat fotograficzny
nosimy wraz z telefonem bez przerwy przy sobie. Fakt, że w chwili narodzin widzimy świat „do góry nogmi”
a co gorsza, iż u zarania widzieliśmy wyłącznie w czerni i bieli umyka dziwmym zbiegiem okoliczności zarówno
dyletantom jak i profesionalistom; tak jakby ten rodzaj refleksji nad percepcją świata był zbędny czy nieużyteczny.
Ludzkość od zawsze szukająca uzasadnienia dla swego istnienia w bezkresie wszechświata wyobraża sobie „oko Boże”
spoglądające na nas nieustannie z przestworzy. I choć nie ma dowodów na Jego istnienie czy nieistnienie od czasu
odkrycia efektu
camera obscura powinniśmy zdawać sobie sprawę, że jesteśmy nieustannie obserwowani przez miliardy
istniejących wokół nas dziurek, szczelin, szparek, pęknięć czy prześwitów. Mam poczucie, że projekt Georgii Krawiec jest
szeroką próbą intelektualnego, filozoficznego ale i duchowego zmierzenia się z elementarnym zmysłem widzenia.
Przyglądając się uważnie jej „Bożym oczom” nietrudno nie zauważyć , że oprócz symboliki geometrcznej i liczbowej
jakie im nadała, zostaną one jednocześnie „odziane” w nieprzypadkowe odnośniki (czytaj: znaki) cywilizacyjne i kulturowe,
które niczym ideogramy pozwalają na wielopłaszczyznową ich interpretację.
Georgia Krawiec od lat konsekwentnie posługuje się fotografią otworkową, która tym razem zostaje użyta nie w celu
wyprodukowania kolejnych obrazów lecz ma nade wszystko za zadanie wciągnięcie widza w dialog z fragmentem
kosmicznego cyklu czasowego, z zalążkiem wieczności. Wszystko wskazuje na to, że jej zamiary mogą się spełnić...



Georgia Krawiec
jest absolwentką wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Siegen (Niemcy), od roku 2000
pracuje jako niezależna artystka-fotograf; naucza fotografii; wystawia od 1993 r.; miała liczne wystawy
indywidualne w Polsce i za granicami kraju,
m.in. w Galerii FF w Łodzi, w Haus Seel w Siegen (Niemcy),
w Małej Galerii ZPAF-CSW i Starej Galerii ZPAF w Warszawie, w Galerii Sztuki Wozownia; brała udział w wielu
wystawach zbiorowych,
m.in. w ramach Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu, w Miesiącu Fotografii w Krakowie,
w Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Łodzi, w
Voies Off w Arles (Francja), w wystawie Polskiej Fotografii
Otworkowej w Boston i New Bedford (USA), jak też w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie i wielu innych; jej prace
mo
żna znaleźć w kolekcjach publicznych i prywatnach w Europie oraz w USA; publikuje teksty o fotografii m.in.
w
Kwartalniku Fotografia czy tez w Fototapecie; prowadziła wykłady autorskie m.in. w Muzeum Narodowym
w Warszawie, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, także serię wykładów dla Instytutu Goethego o Współczesnej
Niemieckiej Fotografii; była członkiem Jury, .
m.in konkursu fotografii TVP Dolina Kreatywna oraz jurorką konkursu
Pinhole World, członkiem Komisji Portfolio-Review w The Art Institute of Boston, AIB (USA);
Jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, polsko-niemieckiej inicjatywy arty-stek SilesiaTopia,  
współpracuje ze Światowym Dniem Fotografii Otworkowej Pinholeday oraz jest członkinią zarządu Ogólnopolskiego
Festiwalu Fotografii Otworkowej OFFO. 

Zapraszamy do Galerii Obok ZPAF na wernisaż 5 października na godzinę 18.00
Wystawa dostępna dla zwiedzających 5.10 - 6.11.2013


WPD.pasek