Jerzy Łapiński [jr] i Krzysztof Panek "Wyjmteklisze"
"Street Photo" nie jest reportażem i nie opowiada jednej historii serią zdjęć. Nie przedstawia ważnych
wydarzeń, nie zajmuje się niczym więcej ponad zwyczajnym życiem. Polega bardziej na widzeniu
w zwyczajnym życiu przejawów surrealizmu, sytuacji szalonych, śmiesznych lub jakichkolwiek innych,
które z pozoru są zwykłym życiem, lecz na zdjęciu nabierają cech metaforycznych. Najlepszą częścią
tego typu zdjęć jest to, że nie trzeba jechać na drugi koniec świata, aby zrobić dobre zdjęcie, sytuacje
takie dzieją się codziennie, bez względu na to czy ich szukamy czy nie. Zmusza to do prawie obsesyjnego
poszukiwania, ponieważ zdjęcie możemy spotkać wszędzie i o każdej porze. Sama nazwa sugerowałaby,
że fotografie te powstają wyłącznie na ulicy, w środkach masowego transportu i podobnych miejscach.
Tak nie jest - powstają po prostu tam gdzie przebywają ludzie. Naszym zdaniem cała tajemnica
fotografowania to nacisnąć spust migawki we właściwym momencie. Fotografowanie jest kwestią intuicji.
I rzeczywistości. Jak uchwycić ten właściwy moment ? Porzucić intelekt. Intelekt człowieka, który ma
aparat, każe oczekiwać jego wzrokowi pożądanego układu obiektów, które chce sfotografować.
Takie wahanie zna każdy, kto miał aparat fotograficzny w ręku. Ale taka chwila nigdy nie następuje.
Fotografik ponosi porażkę: jego zdjęcie okazuje się nieudolnym odwzorowaniem martwych obiektów,
których nic nie łączy i które nic nie mówią. Zawiesić intelekt i poddać się tylko intuicji, to uwierzyć rzeczywistości. W czasach przepełnionych fotografią cyfrową, w których jest więcej zdjęć niż człowiek
jest w stanie obejrzeć, a miliony nowych powstają codziennie przy pomocy coraz łatwiej dostępnych
aparatów lub choćby telefonów komórkowych, postanowiliśmy pokazać jak my postrzegamy otaczającą
nas rzeczywistość, odcinając się tym samym od natłoku tych bezsensownych zdjęć robionych często tylko
dlatego, że nic to nie kosztuje.
Nasze zdjęcia są robione zgodnie z kilkoma założeniami, bardzo ważnymi w fotografii ulicznej.
Są wykonywane analogowo, na materiałach czarno-białych i osobiście przez nas obrabiane, żadne
z nich nie jest przekadrowane - pokazujemy dokładnie to co zostało zarejestrowane na negatywie.
Ponadto wszystko co jest na zdjęciach to zastane sytuacje, bez jakiejkolwiek ingerencji z naszej strony.
Autorzy:
Krzysztof Panek urodzony 17 stycznia 1981 roku w Warszawie. Absolwent Studium Fototechnicznego
w Warszawie, obecnie student drugiego roku fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej
i Teatralnej w Łodzi. Zawodowo zajmuje się szeroko rozumianą fotografią prasową. Zawodowo nie zna
większej przyjemności niż praca. Prywatnie fotografuje na ulicy i także nie zna większej przyjemności
niż fotografia. Życie zaskakuje. Element niespodzianki jest chyba dla każdego z nas miłym doznaniem.
Staram się by takie były moje zdjęcia, nieważne czy jest to miła niespodzianka czy nie. Zdjęcie ma
wywierać właśnie to wrażenie. Zanim jesteśmy w stanie pojąć i opowiedzieć co widzimy, nasz umysł już
to wie. Już to widzi i wywiera odpowiednią reakcję naszego ciała. Takie zdjęcia staram się robić i kocham
oglądać. Fotografia uliczna jest tak naprawdę instynktowną potrzebą bycia zaskoczonym tym co spotkałem
i co udało mi się sfotografować. Myślę, że rzeczywistość jest zawsze bardziej interesująca od tego,
co mógłbym zainscenizować.
Jerzy Łapiński jr urodzony 2 czerwca 1984 w Warszawie. Student drugiego roku fotografii w Państwowej
Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Fotografią zajmuje się odkąd pamięta, zarażony
tą pasją przez ojca. Ma na swoim koncie kilka wystaw i wyróżnień w konkursach fotograficznych.
Zajmuje się street photo, które jest mu najbliższe i które uważa za dziedzinę fotografii pokazującą prawdę
o świecie. W hołdzie wielkim klasykom fotografii stawia na technikę czarno-białą. Stara się, by technika
nie przyćmiła sensu i przesłania samego obrazu, a jedynie sprawiała, że będzie on doskonale czytelny.
Kurator - Anna Wolska